Lejonelle

Trådstartare
... vad är det egentligen? Hur kommer man igång? Vad är det som premieras på tävling och vilken sorts hundar/ekipage brukar lyckas?

Sv: Freestyle

Heelwork to music är mer strikt att hunden ska vara i fotposition. Freestyle är mer friare, typ mer dansaktigt mer show. Kolla på youtube, där finns en hel del. T ex Ulrika Persson vann SM i heelwork to music med sin dobermann, sen är Frida Binett (osäker på stavning) väldigt duktig i Freestyle. Jag har för mig att hela SM streamades, men vet inte om man fortfarande kan se det.

Spinner vidare.

I heelwork jobbar man i olika positioner, inte bara den traditionella lydnadsfoten. Det är även på höger sida, framför, bakom, mellan benen osv. Men hela tiden i någon slags position nära föraren. Även HtM är show och dans, freestyle är mer tricks.

Japp det stämmer. Musiken bestämmer man själv till både och. Och då anpassar man musiken till de rörelser och moment man tränat. Eller så gör man tvärtom, väljer musik först och bestämmer sen vilka moment som passar bäst till musiken. Kolla på youtube, det finns hur många stilar som helst. Oavsett om man väljer htm eller freestyle så måste man ha en jättebra kontakt med hunden. Sen finns det nog vissa moment som hunden ska kunna genomföra som är fasta. Man måste alltså ha med dessa momenten. Jag har själv aldrig tränat varken htm eller freestyle, bara tittat på andra. Det bästa är nog att ta kontakt med någon som tränar, så att man får allt rätt i starten.

Jag har sett en film på youtube med en gammal tant med rollator som tävlade freestyle med sin hund för några år sen när sporten var ny.

Liknande trådar

Hundträning Vi är nybörjare och har startat en tävling. Tränar med min yngsta, hon tycker det är jättekul. Jag tycker det är jättesvårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
634
Hundhälsa Jag var inne på apotea nyss för att köpa en tandkräm till vår hund, men det finns ju MASSOR :eek:. Vilken sort rekommenderar ni :) ?
Svar
16
· Visningar
1 206
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 859
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar