Sv: Fredrik Steen vs Mats Odell
Att förstagångshundägare skulle vara dåligt pålästa spelar väl ingen roll? För att vara en ansvarsfull hundägare så krävs det att man har en viss grundkunskap om hundar och om den hundras man väljer att skaffa. Gör man det lätt för sig när man skyller på ägaren? Att problemet finns är helt beroende av hundägarnas bristande kunskap och då är det svårt att kalla det något annat än ett hundägarproblem.
Varför envisas du med att ta upp diskussionen om blandraser med amstaff? Vad skulle du tycka om jag i en tråd där Schäfer diskuterades envisades med att hela tiden börja diskutera blandraser med schäferinslag? Ska vi tala klarspråk om blandraserna så uppstår de största problemen när de korsas med just bruksraser som schäfer och rottweiler. Det är alltså inte blandraser man vanligtvis skulle definiera som en blandning mellan två sällskapsraser. Fortsättningsvis hoppas jag dock att vi kan diskutera rashundar.
Men hur många förstagångshundägare tror du är nåt vidare pålästa egentligen? De flesta kan nätt och jämnt urskilja vad som är fram och bak på sin hund. Därför vet de inte riktigt hur de ska bete sig när deras hund går upp i kamp eller aggression. Detta blir dock bara ett problem när hunden i fråga gärna avänder sig av de här egenskaperna och är tillräckligt stor för att bli besvärlig att hantera. Samma hundägare hade alltså aldrig haft ett "hundägarproblem" på en annan ras. Så hur kan man då säga att det är ägaren det är fel på? Det är att göra det väl lätt för sig!
Varför blir blandraser med Amstaff så besvärliga? Det tycker jag är ganska intressant. Blandar man två andra sällskapsraser, säg pudel och cocker, då brukar man ju få fram rätt trevliga sällskapshundar. Jag menar, om hundarna är lika lämpade som sällskapshundar allihop, då borde det inte spela någon rol hur man blandar? (nu bortser jag naturligtvis helt från ärftliga sjukdomar och extrema rädslereaktioner etc).
Att förstagångshundägare skulle vara dåligt pålästa spelar väl ingen roll? För att vara en ansvarsfull hundägare så krävs det att man har en viss grundkunskap om hundar och om den hundras man väljer att skaffa. Gör man det lätt för sig när man skyller på ägaren? Att problemet finns är helt beroende av hundägarnas bristande kunskap och då är det svårt att kalla det något annat än ett hundägarproblem.
Varför envisas du med att ta upp diskussionen om blandraser med amstaff? Vad skulle du tycka om jag i en tråd där Schäfer diskuterades envisades med att hela tiden börja diskutera blandraser med schäferinslag? Ska vi tala klarspråk om blandraserna så uppstår de största problemen när de korsas med just bruksraser som schäfer och rottweiler. Det är alltså inte blandraser man vanligtvis skulle definiera som en blandning mellan två sällskapsraser. Fortsättningsvis hoppas jag dock att vi kan diskutera rashundar.