Fredrik Steen vs Mats Odell

Sv: Fredrik Steen vs Mats Odell

Men hur många förstagångshundägare tror du är nåt vidare pålästa egentligen? De flesta kan nätt och jämnt urskilja vad som är fram och bak på sin hund. Därför vet de inte riktigt hur de ska bete sig när deras hund går upp i kamp eller aggression. Detta blir dock bara ett problem när hunden i fråga gärna avänder sig av de här egenskaperna och är tillräckligt stor för att bli besvärlig att hantera. Samma hundägare hade alltså aldrig haft ett "hundägarproblem" på en annan ras. Så hur kan man då säga att det är ägaren det är fel på? Det är att göra det väl lätt för sig!

Varför blir blandraser med Amstaff så besvärliga? Det tycker jag är ganska intressant. Blandar man två andra sällskapsraser, säg pudel och cocker, då brukar man ju få fram rätt trevliga sällskapshundar. Jag menar, om hundarna är lika lämpade som sällskapshundar allihop, då borde det inte spela någon rol hur man blandar? (nu bortser jag naturligtvis helt från ärftliga sjukdomar och extrema rädslereaktioner etc).

Att förstagångshundägare skulle vara dåligt pålästa spelar väl ingen roll? För att vara en ansvarsfull hundägare så krävs det att man har en viss grundkunskap om hundar och om den hundras man väljer att skaffa. Gör man det lätt för sig när man skyller på ägaren? Att problemet finns är helt beroende av hundägarnas bristande kunskap och då är det svårt att kalla det något annat än ett hundägarproblem.

Varför envisas du med att ta upp diskussionen om blandraser med amstaff? Vad skulle du tycka om jag i en tråd där Schäfer diskuterades envisades med att hela tiden börja diskutera blandraser med schäferinslag? Ska vi tala klarspråk om blandraserna så uppstår de största problemen när de korsas med just bruksraser som schäfer och rottweiler. Det är alltså inte blandraser man vanligtvis skulle definiera som en blandning mellan två sällskapsraser. Fortsättningsvis hoppas jag dock att vi kan diskutera rashundar.

KL

Som hundägare så tror jag att det bästa vi kan göra är att VARA HELT EMOT alla typer av hundförbud. Börjar man med "kamphundar", så fortsätter det med blandraser, sen blir det rottisar, sen schäfrar och andra bruksraser (belgare, riesen, boxer) osv.

Visst hamnar en del am staffs och ffa korsningar med dessa i hos olämpliga ägare (menar inte bara "tuffa killar" utan även naiva personer som tror att hundar "blir vad man gör dem till") men är det någon ras som allmänheten uppfattar som farlig så är det rottisen (och det har ju tyvärr inträffat massvis med allvarliga incidenter med rottisar). Börjar man förbjuda raser så ligger garanterat rottweilern illa till och sen är steget inte långt till andra bruksraser.

Det finns redan lagstiftning som polisen kan använda för att få stopp på hundar och hundägare som ställer till problem för omgivningen, bättre att politikerna ger polisen öronmärkta pengar för att intensifiera det arbetet i så fall. (På det stora hela är ju inte problemen med farliga hundar så speciellt stora, men visst finns det en del att göra vad gäller koppeltvång, munkorgstvång, omhändertagande/avlivning och förbud att äga hund.)

Men då menar du att det finns inte några farliga hundar? För med rätt ägare så kommer hunden aldrig ställa till med problem?

Jag vet inte om du missförstår mig, för jag försöker verkligen vara tydlig med att skriva att vissa raser (t ex många av bruksraserna) INTE bör ägas av vem som helst, just för att de är mer än vad Svensson brukar klara av. Blir det fel, så kan hunden också bli farlig. Det kan vara en stor kamplust, försvarslust, skärpa etc. Något som är (önskvärda) rasegenskaper. Det gäller FLERA andra raser! Därför bör inte heller dessa marknadsföras som sällskapshundar. Det är ju när de gör det som det blir ett rasproblem.

Jag tycker det är intressant att diskutera varför blandningar med vissa raser verkar mer svårhanterliga än andra. Om man ska tro dig, så är det dessutom dessa som ställer till med de flesta problemen. Men man kan ju inte klumpa ihop alla blandraser till en homogen grupp och säga att "det där kan vi inte prata om".

Men då menar du att det finns inte några farliga hundar? För med rätt ägare så kommer hunden aldrig ställa till med problem?

Jag vet inte om du missförstår mig, för jag försöker verkligen vara tydlig med att skriva att vissa raser (t ex många av bruksraserna) INTE bör ägas av vem som helst, just för att de är mer än vad Svensson brukar klara av. Blir det fel, så kan hunden också bli farlig. Det kan vara en stor kamplust, försvarslust, skärpa etc. Något som är (önskvärda) rasegenskaper. Det gäller FLERA andra raser! Därför bör inte heller dessa marknadsföras som sällskapshundar. Det är ju när de gör det som det blir ett rasproblem.

Jag tycker det är intressant att diskutera varför blandningar med vissa raser verkar mer svårhanterliga än andra. Om man ska tro dig, så är det dessutom dessa som ställer till med de flesta problemen. Men man kan ju inte klumpa ihop alla blandraser till en homogen grupp och säga att "det där kan vi inte prata om".

Har jag någonstans skrivit att det inte finns några farliga hundar? Det jag diskuterat och skrivit är att ett hundägarproblem både kan gälla dåliga såväl som okunniga hundägare.

Det är väl ingen här i tråden som argumenterat för att vem som helst bör köpa vilken hundras som helst? Tvärtom har jag framhållit att det är viktigt att man har kunskap om hund och om den hundras man skaffar för att kunna ta sitt ansvar som hundägare fullt ut.

Det kan möjligtvis vara intressant att diskutera varför raser med kampbakgrund korsade med olika bruksraser skapar mycket problem men det är en annan diskussion. Det är ingen diskussion som ska tas i en tråd där rashundar diskuteras. Bara för att en ras finns med i en problematisk blandning så är det väl ingen självklarhet att diskussionen ska tas i diskussioner om enskilda raser. Med tanke på att rottweiler och schäfer också förekommer i dessa blandningar så hör väl diskussionen lika mycket hemma i trådar där dessa två raser diskuteras?

Anledningen till att jag vill hålla isär diskussionen är att det i tråden diskuteras tre närbesläktade raser med snarlik mentalitet. Talar vi om blandrashundarna så är det blandraser med bruksraser, molossers mm. och det går faktiskt inte säga någonting generellt om dessa blandrasers mentalitet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 989
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 457
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka