Fredrik Steen vs Mats Odell

Sv: Fredrik Steen vs Mats Odell

Vad tror du då?

När blir man expert?

För att bli expert på hundar tycker jag att man ska ha erfarenhet av minst ett par raser, FS håller på och har hållit på, men schäfer. För att vara hundexpert kan jag tycka att en viss etologisk kunskap kan vara på sin plats, FS har varit med i TV, inte samma sak.

Sen tycker jag att vill man förändra det politiska klimatet så ska man angagera sig, just politiskt.

Ja och nej. Det är en ägarfråga därför att det handlar om människor som medvetet avlar på aggressiva individer och sedan utvecklar de egenskaperna hos sina hunder. En rasfråga tycker jag inte att det är i egentlig mening. Om vi ska utgå i från en viss ras potential att skada människor borde vi förbjuda allt utom knähundar. Schäfer, rottweiler, dobermann m.fl. går bort.

Det som behövs är seriös avel och seriösa hundägare.

Självklart är det både ja och nej. Precis som M Odell skriver, skulle jag vara pudelägare i ett område där det bodde nån med en amstaffmix, så tycker jag att en viss oro är berättigad. För mig är det ett problem så länge "rasen" attraherar fel sorts människor. Och det ju just det kamphundarna gör, attraherar fel människor.

För att bli expert på hundar tycker jag att man ska ha erfarenhet av minst ett par raser, FS håller på och har hållit på, men schäfer.

Men även om han själv tävlar och dömer schäfrar så lär han väl ha träffat på ett ganska gediget antal andra hundtyper?

Hans kunskap kan man väl säga vad man vill om, men erfarenhet av annat än schäfer får man väl i alla fall säga att han har?

Jag har träffat honom, då ägnade han en föreläsning åt sitt hundliv, då radade han upp sina schäfrar genom åren. Inte ett ord om kamphundar eller hans åsikter om kamphundar. Utan schäfrar och åter schäfrar.

Jag har sett honom träna hund och jag tycker att han gör ett ypperligt jobb när det gäller bruksdelen, just med schäfer, i övrigt imponerar han inte på mig.

Jag har träffat honom, då ägnade han en föreläsning åt sitt hundliv, då radade han upp sina schäfrar genom åren. Inte ett ord om kamphundar eller hans åsikter om kamphundar. Utan schäfrar och åter schäfrar.

Mjaa, jag har också varit på en sådan föreläsning (fast då pratade han om just kamphundsgrejen också).
Men min poäng är ju att han kan ha erfarenhet av olika hundtyper trots att han själv kör schäfrar liksom - alla instruktörer/tränare har ju inte ägt ALLA raser.
Han har ju ett stort "kontaktnät" och träffar mycket hundar - med största sannolikhet inte bara schäfrar.

Och där tycker inte jag att det spelar så stor roll huruvida man imponeras av honom alls, poängen är ju att man kan ha erfarenhet av andra raser än de man själv lever med.

Det klart han träffat andra hundar, jag bara tycker att bara för att man varit med i TV så är man expert på allt som rör hundar.
Lite som att Rolf-Göran Bengtsson skulle yttra sig om träning av travhästar. Roffe är grym på hästar, han har säker också träffat massor med travare, dock gör inte det honom till nån expert inom just det området.

Det klart han träffat andra hundar, jag bara tycker att bara för att man varit med i TV så är man expert på allt som rör hundar.
Lite som att Rolf-Göran Bengtsson skulle yttra sig om träning av travhästar. Roffe är grym på hästar, han har säker också träffat massor med travare, dock gör inte det honom till nån expert inom just det området.

Ja visst och det håller jag med dig om.
Däremot trodde jag du menade att han inte hade någon erfarenhet av andra än schäfrar liksom, och det måste han ju ha så många hundar som han borde umgåtts med i sitt liv tänker jag mig. :p

Och då är det väl mycket riktigt ett hundägarproblem?

Nej. Det är ett rasproblem som inte hanteras som det ska.

Ett hundägarproblem är det om en cavalier king charles spaniel anfaller andra hundar. Men att enbart skylla allt på hundägaren när de fått köpa en sällskapsras som har aggressionsproblem är orättvist.

Det är inte alltid hundägaren som ska beskyllas för dålig hundträning om den personen fick kassa förutsättningar. Det finns liksom en orsak till varför mallar inte säljs till kreti och pleti. Där är aggressiviteten också ett rasdrag men de som köper hunden är medvetna om det och det kanaliseras till arbetsuppgifter och tummen finns i ögat dygnet runt. En sällskapshund ska inte behöva ha tummen i ögat hela tiden, det är som bäddat för olyckor eftersom många inte är elit hundtränare och superduktiga på att läsa av kroppspråk. Och det är knappast så att amstaffen, akitan, staffen etc. skulle säljas som tjänstehundar eller brukshundar plötsligt - de är sällskapshundar, så ofta köper rätt människor hundarna idag. Barnfamiljer/par/singlar som vill ha en glad, pigg, frisk, hund.

Om det inte vore ett rasproblem så skulle boston terrier och fransk bulldog också frekventera i dessa diskussioner. De har samma ursprung som amstaffen och staffen men där har det varit nolltolerans mot aggressioner från början. Så det är ingen som benämner dem som kamphundar idag, trots att de är det. Vilket tycker jag säger väldigt mycket!

Det finns många raser som säljs olämpligt till barnfamiljer.

Tycker du att staffen är olämplig som familjehund?

Jag tycker att alla hundar som avlas på aggressivitet är olämpliga till barnfamiljer som sällskapshund. Och raser som amstaff, staffe, akita etc. har problem med könsaggressivitet och det ses som ett rasdrag i flera av dem. Vilket jag tycker är klart olämpligt att sälja till sällskap.

Uppfödare till akitan berättar t. ex. att de får sära på hundarna och ha dem 2 och 2 enbart. För annars blir det slagsmål. Hanar kan man glömma att ha ihop. Perfekt att sälja till svensson som en trevlig familjehund! Men eftersom de inte kan jaga här i Sverige, de har för hög jaktinstinkt för att vara lösa och de är alltför självständiga för att kunna träna högt upp i lydnadsklasserna så säljs dem ju som sällskap. Vart ska de annars?

Jag vet att det förekommer könsbunden aggressivitet i vissa bullhundar, men detsamma skulle jag påstå om många andra raser. Ungefär varannan terrier av hankön jag träffar (cairns, westies, JRT) ogillar andra hanar. Jag har inte hört någon argumentera för ett terrierförbud.

Fast de du listar är jakthundar och har mycket jakt kvar i dem. Det är till många människors missnöje att de säljs som sällskap och uppenbarligen fungerar det inte. Dessa terriers är välkända för att de är på omplaceringslistans topp tio just p.g.a. de är underaktiverade och svarar med att agera utåt. Och det är inte ok. De JRT som jag träffat, som jagas med, är mycket trevliga. De jag har träffat som sällskap har inte varit roliga..

En jakthund kan ändå säljas till jakt och detta ska man arbeta för. Men ex. amstaff kan ju inte bli något annat än en sällskapshund. Och om inte man tar rejäla tag och kör en klappjakt mot aggressionerna så blir det problem. Och detta kommer aldrig att hända om man kallar det för "hundägarproblem" och myglar med rasens historia på klubbens hemsida (JA! Jag har sett hur en av dessa populära raser som "råkat" glömma att skriva om rasens kamphundhistoria). Det finns ju andra raser som har samma ursprung som amstaffen och staffen utan deras dåliga rykte. Och det är ju för att aveln omriktades ordentligt.

Självklart är det både ja och nej. Precis som M Odell skriver, skulle jag vara pudelägare i ett område där det bodde nån med en amstaffmix, så tycker jag att en viss oro är berättigad. För mig är det ett problem så länge "rasen" attraherar fel sorts människor. Och det ju just det kamphundarna gör, attraherar fel människor.

Jag håller med. Det känns som detta beskriver mig som pudelägare. I mitt område bor det mest hundar av dessa raser som folk kallar "kamphundar". Jag går långa omvägar när dessa kommer dragandes på sina unga ägare.

Jag satt igår och tänkte på just denna frågan med just "kamphundar" Jag kommer inet på någon gång min hund träffat en hund av denna ras under sina 7 år. Med handen på hjärtat så är det nog så att han aldrig hälsat på en hund av denna ras pga att jag varken litat på hund eller ägare som jag mött. Känner ingen kompis ellr bekant som har hund av denna ras helle så där har vi inte träffat på någon.

Senast ändrad av en moderator:

Alltså oj jag vet inte hur jag ska formulera mig.

Börjar såhär. Jag håller med dig i sak, men jag anser att det är fel att klumpa ihop alla kamphundsraser, dom är och fungerar väldigt olika. Att det finns könsbunden aggressivitet inom "min" ras förnekar jag inte, men det är faktiskt inte så utbrett och vanligt som ditt inlägg vill påskina. Att aggressivitet ses som rasdrag hos Staffordshire Bullterrier dementerar jag direkt.

Jag skulle egentligen vilja se lite källor till ditt påstående om att Staffen dras med så stora problem som du skriver, det är inget jag upplevt inom rasen. Men åter igen så håller jag med dig rent generellt, det är naivt att förneka det förflutna och det är absolut inget jag stödjer över huvudtaget.

Senast ändrad:

Men ex. amstaff kan ju inte bli något annat än en sällskapshund.

Och alla staffar/kamphundsraser som tävlar i weight pull? De är bara sällskapshundar då också?
Den mysigaste och bästa rallylydnadshunden jag har träffat var en s.k "kamphundsblandning" den var också en av sveriges bästa i weight pull.

Dessutom så är inte könsaggressivitet något som jag ser särskilt ofta i de många jakthundar jag träffar varje år. Om det vore det så skulle det vara en ganska usel jakthund. Däremot t.ex. Briarderna (eftersom det är en ras jag själv har haft så återkommer jag till dem då jag vet deras brister) har mycket könsaggressivitet. En briard dödade ett treårigt barn för några år sedan i danmark, ändå är inte den förbjuden? Irish softcoted wheaten terrier är kända för att "vända om" och helt plötsligt bita sin egen familj, den är inte heller förbjuden?

De mest otäcka hundarna jag har träffat är olika sorters borderkorsningar.

Det som behövs är seriösa uppfödare som brinner för sin ras och säljer till rätt personer! Tycker att de flesta hundar som det är "fel" på av kamphundsraser är blandraser, även av andra raser.

Det är tyvärr (oftast) blandraserna som har uppfödare som inte bryr sig om temperamentet på avelsdjuren och inte heller bryr sig om vem den säljer till. Och vips så har Ante 16 år en amstaffblandning med föräldrar som är könsaggressiva som var jättesöt som valp men som vuxen inte går att kontrollera då den har fått göra som den vill.

Nej. Det är ett rasproblem som inte hanteras som det ska.

Ett hundägarproblem är det om en cavalier king charles spaniel anfaller andra hundar. Men att enbart skylla allt på hundägaren när de fått köpa en sällskapsras som har aggressionsproblem är orättvist.

Det är inte alltid hundägaren som ska beskyllas för dålig hundträning om den personen fick kassa förutsättningar. Det finns liksom en orsak till varför mallar inte säljs till kreti och pleti. Där är aggressiviteten också ett rasdrag men de som köper hunden är medvetna om det och det kanaliseras till arbetsuppgifter och tummen finns i ögat dygnet runt. En sällskapshund ska inte behöva ha tummen i ögat hela tiden, det är som bäddat för olyckor eftersom många inte är elit hundtränare och superduktiga på att läsa av kroppspråk. Och det är knappast så att amstaffen, akitan, staffen etc. skulle säljas som tjänstehundar eller brukshundar plötsligt - de är sällskapshundar, så ofta köper rätt människor hundarna idag. Barnfamiljer/par/singlar som vill ha en glad, pigg, frisk, hund.

Om det inte vore ett rasproblem så skulle boston terrier och fransk bulldog också frekventera i dessa diskussioner. De har samma ursprung som amstaffen och staffen men där har det varit nolltolerans mot aggressioner från början. Så det är ingen som benämner dem som kamphundar idag, trots att de är det. Vilket tycker jag säger väldigt mycket!

Är det ett rasproblem? I ditt förra inlägg skrev du att problemet uppstod när hundarna hamnade hos ägare som inte förstod vad de hade i kopplet. Då är det väl trots allt ett hundägarproblem? Det enda jag kan utläsa ur ditt inlägg är att du hela tiden trycker på att hundarna ska hamna hos rätt ägare.

Angående det sista stycket så misstänker jag att du kommer få det svårt nu. Fransk bulldog har inte samma avelsbakgrund som Amstaff eller Staff. Bostonterriern är en närbesläktad ras och jag skulle mer än gärna ta del av källor som stödjer det du skriver om att man haft en nolltolerans mot aggression i aveln. Att hundarna hamnat hos olika grupper inom FCI säger väl egentligen ingenting alls.

Senast ändrad:

Jag tycker att alla hundar som avlas på aggressivitet är olämpliga till barnfamiljer som sällskapshund. Och raser som amstaff, staffe, akita etc. har problem med könsaggressivitet och det ses som ett rasdrag i flera av dem. Vilket jag tycker är klart olämpligt att sälja till sällskap.

Hos vilka av dessa raser premierar man idag aggressivitet i aveln? Könsbunden hundaggresivitet är inte heller något som är unikt för dessa raser. Det finns många "mildare" stafflinjer där hundaggressivitet är ovanligt och det är väl främst dessa som säljs som sällskapshundar.

Om jag minns rätt så hade barnet en medfödd missbildning i halspulsådern som brast när hunden hoppade mot barnet? Knappast något som hunden kan beskyllas för. Men jag håller med dig om Briardens brister i mentaliteten. Av alla de jag träffat har det bara varit ett par som varit "normala" i skallen. Övriga har det varit något fel på. Jag tycker dock inte att Briarden lanseras som en sällskapshund på samma sätt som Amstaffen. Den senare benämns ju t o m som The Nannydog, en titel som också används om Staffen och Pitbullen. Det är en ganska olämplig titel att ge till en hundras som avlats fram för att orsaka sin motståndare så stora skador som möjligt på så kort tid som möjligt...

Förbud mot vissa raser är en lockande tanke, men helt orealistiskt. Hundkörkort känns i så fall lite mer rimligt. Men ffa så har ju uppfödarna ett enormt ansvar när de säljer sina valpar.

En jakthund kan ändå säljas till jakt och detta ska man arbeta för. Men ex. amstaff kan ju inte bli något annat än en sällskapshund. Och om inte man tar rejäla tag och kör en klappjakt mot aggressionerna så blir det problem. Och detta kommer aldrig att hända om man kallar det för "hundägarproblem" och myglar med rasens historia på klubbens hemsida (JA! Jag har sett hur en av dessa populära raser som "råkat" glömma att skriva om rasens kamphundhistoria). Det finns ju andra raser som har samma ursprung som amstaffen och staffen utan deras dåliga rykte. Och det är ju för att aveln omriktades ordentligt.

Man skulle alltså inte kunna aktivera sin amstaff på något annat sätt? Det är sofflocket som gäller?

Att man skönmålar rashistoriken är inte på något sätt unikt. När kamphundshetsen drog igång i Sverige så var det många rasklubbar som tog bort informationen om att deras raser tidigare hade använts i kampsammanhang. Det är trots allt ganska många raser som har kampbakgrund och det är bara ett fåtal av dessa som öppet skriver om bakgrunden.

Jag tycker dock inte att Briarden lanseras som en sällskapshund på samma sätt som Amstaffen. Den senare benämns ju t o m som The Nannydog, en titel som också används om Staffen och Pitbullen. Det är en ganska olämplig titel att ge till en hundras som avlats fram för att orsaka sin motståndare så stora skador som möjligt på så kort tid som möjligt...

Det är Staffordshire bullterriern som kallas för "the nanny dog". På vilket sätt är det namnet olämpligt? Att hunden skulle vara en bra kamphund och samtidigt vara bra med barn är två helt olika saker.

Och hundrasen har inte avlats fram för att orsaka sin motståndare så stor skada på så kort tid som möjligt. Det här är en viktig fråga oavsett vilken ras med kampbakgrund man talar om då regelverken man använt sig av format hundraserna. Enligt det regelverk staffen och pitbullen avlades efter så kunde vinnaren lika gärna vara den hund som åsamkats stor skada men som knappt orsakat någon skada alls på sin motståndare.

Nja, hunden bet barnet, så var inte bara ett enkelt hopp mot flickan. Däremot gick halspulsådern sönder inifrån, så något onormalt var det.
Jag känner många briarder som blir sålda som sällskapshundar, det brukar inte alltid sluta lyckligt tyvärr. Det är då helt enkelt ganska oseriösa uppfödare som gör detta. Men briarden är inte lika stora ras eller har det farliga ryktet som lockar till sig fel personer som många av kamphundarna.

Ett hundkörkort och mer reglerad avel är nog det som behövs för att ge många fler hundar ett värdigt liv och sluta denna löjliga debatten.
Var det inte schäfer och rotti som för några år sedan var mördarhundar som skulle förbjudas?

KL
Jag tycker att all statistik om vilka hundar som orsakar mest skador är rätt ointressant om den inte ställs i relation till vem som äger hunden. En rottweiler eller schäfer kan vara fullständigt livsfarlig i fel händer. Dålig mentalitet förekommer i båda raserna. När jag var barn så var det inte kamphundar utan "knarkarschäfrar" som man var rädd för. Finns det någon statistik som visar att renrasiga staffar och amstaffar, uppfödda av seriösa uppfödare och ägda av "vanliga hundägare" (alltså inte hel- och halvkriminella killar) orsakar fler skador än andra hundar? Jag har då aldrig sett någon. Utifrån vad jag läser verkar det i allmänhet handla om någon blandras som innehas av någon halvgangster. Gud vet vilken mentalitet som "uppfödaren" har avlat på i sådana fall. Jag har väldigt svårt att se kopplingen mellan det och seriös avel av t.ex. staffordshire bullterrier.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 989
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 457
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka