Fredrik Steen vs Mats Odell

Sv: Fredrik Steen vs Mats Odell

Jag håller med.. hade en Briardtik som var könsaggressiv. Hon var en riktig skarp tik som verkligen krävde sin ägare.
Men folk släppte ändå jämt fram sina ouppfostrade småhundar med motriveringen "hon ser ju så söt ut".. Jag fick rädda många hundar genom att kommendera ligg & ha stenkoll på henne, samtidigt som jag jagade bort den andra.

Jag ser det som ett hundägarproblem & INTE ett rasproblem. De flesta brukshundar är ju tex väldigt skarpa men anses ändå bättre familjehundar än amstaff? Jag hade alla gånger hellre träffat på en understimulerad amstaff än en understimulerad Malle.

Och alla staffar/kamphundsraser som tävlar i weight pull? De är bara sällskapshundar då också?
Den mysigaste och bästa rallylydnadshunden jag har träffat var en s.k "kamphundsblandning" den var också en av sveriges bästa i weight pull.

Dessutom så är inte könsaggressivitet något som jag ser särskilt ofta i de många jakthundar jag träffar varje år. Om det vore det så skulle det vara en ganska usel jakthund. Däremot t.ex. Briarderna (eftersom det är en ras jag själv har haft så återkommer jag till dem då jag vet deras brister) har mycket könsaggressivitet. En briard dödade ett treårigt barn för några år sedan i danmark, ändå är inte den förbjuden? Irish softcoted wheaten terrier är kända för att "vända om" och helt plötsligt bita sin egen familj, den är inte heller förbjuden?

De mest otäcka hundarna jag har träffat är olika sorters borderkorsningar.

Det som behövs är seriösa uppfödare som brinner för sin ras och säljer till rätt personer! Tycker att de flesta hundar som det är "fel" på av kamphundsraser är blandraser, även av andra raser.

Det är tyvärr (oftast) blandraserna som har uppfödare som inte bryr sig om temperamentet på avelsdjuren och inte heller bryr sig om vem den säljer till. Och vips så har Ante 16 år en amstaffblandning med föräldrar som är könsaggressiva som var jättesöt som valp men som vuxen inte går att kontrollera då den har fått göra som den vill.

KL
Jag tycker att all statistik om vilka hundar som orsakar mest skador är rätt ointressant om den inte ställs i relation till vem som äger hunden. En rottweiler eller schäfer kan vara fullständigt livsfarlig i fel händer. Dålig mentalitet förekommer i båda raserna. När jag var barn så var det inte kamphundar utan "knarkarschäfrar" som man var rädd för. Finns det någon statistik som visar att renrasiga staffar och amstaffar, uppfödda av seriösa uppfödare och ägda av "vanliga hundägare" (alltså inte hel- och halvkriminella killar) orsakar fler skador än andra hundar? Jag har då aldrig sett någon. Utifrån vad jag läser verkar det i allmänhet handla om någon blandras som innehas av någon halvgangster. Gud vet vilken mentalitet som "uppfödaren" har avlat på i sådana fall. Jag har väldigt svårt att se kopplingen mellan det och seriös avel av t.ex. staffordshire bullterrier.

I diskussionen som föjde efter Git Jerings artikel i Brukshunden så intervjuade hon Leif Carlsson som arbetat med frågan om farliga hundar sedan 1990 för Polisen i Västra Götaland. Under alla dessa år så ska en staff ha blivit testad.

Sedan ska man inte förenkla problemet och tro att det enbart skulle vara kopplat till halvgangstrar utan en naiv och blåögd person kan vara en betydligt större risk. Man ska vara medveten om vad man har i kopplet och Leif Carlsson uttrycker det bra i intervjun när han säger "Men om ägaren förstår sin hunds potential i sammanhanget så uppstår det sällan några problem för de ägarna har också full kontroll på sina hundar.".

Intervjun går att hitta här under ""kamphundsproblemet":

http://www.alfahundsupport.se/

En Staffe jag känner väl tävlade Elit Spår o Sök innan hon pensionerades, ett par Amstaffar jag känner /känt tävlar i spår.
i Finland klassas Amstaffen som brukshund.
Ett par Ambulls tävlar IPO utomlands.

Som andra hunnit skriva så dog flickan i Danmark av ett brustet Anuerism, hade förmodligen hänt förr eller senare ändå.

Ja, borderkorsningar blir ofta kouckou, men läskiga?

Vad gäller blandisuppfödare o deras hänsyn till mentalitet håller jag med dig.

*kl*
Jag är en av de stackars Svenssons med småbarn som blivit pålurad en staffe som sällskapshund. Ändå sitter jag här 2 år senare med en fantastisk hund. Vi är supernöjda att vi släppte på våra fördomar, läste på och åkte och träffade hundar. Vi har lyckats uppfostra en väldigt lydig hanhund som lever problemfritt med en annan hanhund. Han är min tredje hund och min mans första. Vi har bara gått valpkurser och agilitykurser så vi är långt ifrån hundexperter. Vi är engagerade svensson-hundägare, inget mer.
Vad ni skriver om staffarna (kan inte tala för de andra raserna) känns så främmande för mig. Inga av hundarna jag träffade hos uppfödare hade aggressionsproblem. Alla jag talat med som äger staff har samma erfarenhet som jag. Positiva, stabila hundar med mycket styrka och energi.
Var finns alla staffar som är för farliga att ha i vårt samhälle?

Eftersom hunden är framavlad för att jaga och du kommer aldrig kunna uppfylla hundens behov utan att jaga. Enda anledningen till att ha en jakthund som inte jagar är om den har något fysiskt fel, annars lider den.
Här brister logiken! En jakthund jagar endast en mindre del av året och inte ens då, vanligtvis, dagligen. Om hunden klarar sig utan jakt bortemot 9 av årets månader (beroende på jaktform mm) utan att lida, tror du verkligen att den inte skulle klara sig utan jakt dom resterande?? Min erfarenhet är att den jaktvana hunden går igång när jaktkläder tas på, bössan kommer fram etc. En hund av jaktras som aldrig lärt sig dessa tecken, kommer knappast att sakna dom.
Varför skulle en jakthund inte lida om den har fysiskt fel och därför inte får jaga?? :confused:

Sen tror jag carolininen menar umgås så som i att klarar av att leka tillsammans med och alla raser klarar inte av att leka med en hund på 60 kg, det beror helt på hur hunden leker. Och långt ifrån alla raser är barnvänliga, det beror helt på ägaren och barnen.
Vanligen brukar jag hänvisa till att den jag skrivit inlägg till ska svara själv, men i det här fallet är det inget att hoppas på. Dummare inlägg än hennes får man leta efter. Därför ska jag svara dig: Vilka raser är det som inte klarar att UMGÅS med en sådan?
Håller med dig om att avgörande är HUR hundar leker, med det är sannerligen inte begränsat till vikter. Det är hundägarens skyldighet att visa sina hundar på rätt spår i det fallet. Samma gäller för det här med barn. Vilket du du också skriver, även om du omedvetet motsäger dig själv.
Observera också att jag skrev: de flesta är också barnvänliga och glada i människor.
Så om du vill argumentera här, redogör för vilka raser som skulle vara barnovänliga och samtidigt inte gå att visa rätt väg.

LIA

Läskiga= Man vet ej hur de reagerar m.m. Läskiga är nog fel ord kanske, jag som människa är inte rädd för dem men jag vill inte ha min hund nära dem.
Fast nu har jag haft tidigare incidenter med sådana och det vinklar självklart hela mitt synsätt:)

Vad jag förstod av det jag har läst om barnet i danmark är att det var mer än vanligt hopp, men inte någon yttre skada direkt. Men jag har inte hittat någon bra info om det så här i efterhand. Vid tillfället hade jag inte briard och levde i min tonårsbubbla så jag har läst efterhand om händelsen.

Denna tråden gör mig faktiskt lite sugen på att skaffa en staffe! Undra varför jag inte har tänkt på dem tidigare i min rasjakt.

Dumheter. Håller inte med om en enda sak du skriver i det här inlägget.
Det är naturligtvis din rättighet att ha annan uppfattning. Men i ett diskussionsforum hör till att visa argument för denna uppfattning, och i ditt inlägg finns inte ingenting som har med citatet att göra.
Därmed blir en fortsatt diskussion svår, för att inte säga omöjlig.

LIA

Jag vet att det är vanligast att Staffen kallas nanny dog, men har hört allt för många säga detta om Amstaff och Pitbull. Jag vet också att hundarn inte ger sig på barnen i den egna familjen i första hand. Men namnet får en att tänka på en gullefjunhund. Och det är de INTE. Det är kraftpaket som i generationer avlats på att de ska vara så bra på att slåss som möjligt. Jag tror inte att det är ett arv som försvinner bara för att "sporten" är förbjuden. Det krävs ett målmedvetet avelsarbete för att få bort sådana egenskaper. På några raser har man lyckats. På andra går det tydligen lite långsammare...

Jag tycker det blir lite tokigt när man jämför kamhundraserna med brukshundraserna. De senare säljs ju framförallt som just brukshundar. De måste också ha vissa egenskaper som gör dem olämpliga som rena sällskapshundar. De mentaltestas, används till tjänst och tävlas. Skräpet sållar liksom ut sig självt från vidare avel. Hur sker den här sållningen i andra farliga raser?

Jag vet att det är vanligast att Staffen kallas nanny dog, men har hört allt för många säga detta om Amstaff och Pitbull. Jag vet också att hundarn inte ger sig på barnen i den egna familjen i första hand. Men namnet får en att tänka på en gullefjunhund. Och det är de INTE. Det är kraftpaket som i generationer avlats på att de ska vara så bra på att slåss som möjligt. Jag tror inte att det är ett arv som försvinner bara för att "sporten" är förbjuden. Det krävs ett målmedvetet avelsarbete för att få bort sådana egenskaper. På några raser har man lyckats. På andra går det tydligen lite långsammare...

Jag tycker det blir lite tokigt när man jämför kamhundraserna med brukshundraserna. De senare säljs ju framförallt som just brukshundar. De måste också ha vissa egenskaper som gör dem olämpliga som rena sällskapshundar. De mentaltestas, används till tjänst och tävlas. Skräpet sållar liksom ut sig självt från vidare avel. Hur sker den här sållningen i andra farliga raser?

Inte ger sig på barnen i familjen i första hand? Jag skulle vilja påstå att det är väldigt ovanligt att staffar biter folk. Att okunniga personer kan tolka innebörden av "nanny dog" fel ska väl inte påverka?

När man byter avelsinriktning och inte längre tar hänsyn till det tidigare arbetsområdet så kommer lämpligheten för det tidigare arbetsformen sakta men säkert försvinna. Det finns många mildare stafflinjer där hundaggressivitet är relativt ovanligt och mig veterligen beror inte det på någon målmedveten avel för att dämpa vissa egenskaper.

Jag tror inte alls att de flesta hundar av brukshundsras hamnar i arbetande hem. De allra flesta hamnar sannolikt hos helt vanliga hundägare.

Jag kan bara svara för hur vår hund är den delen av året, han är inte lika nöjd och tillfreds tyvärr. Men han är bättre än under jaktsäsongen om det blir avbrott mitt i den (tex i år hade han en skada som "förstörde" för jakt under en månad, totalt odräglig blir han).
Men vi är ute och cyklar ungefär en mil om dagen med honom+ personspår några gånger i veckan för att han ska må så bra som möjligt.
Sen finns det de jakthundarna som jagar hela året, dock inte så lagligt hela tiden... (Detta gör INTE vi)

Jag har accepterat att det finns ingenting som jag kan göra med honom som är lika viktigt för honom som jakt. Och JAG tycker att en jakthund ska få jaga, precis som en border ska få valla.
Ja, hunden går igång på bössan/jaktkläder, men det är inte allt bakom.
En hund som inte är injagad går igång på djur och spår, trots att den aldrig har fått lära sig att jaga. Det är instinkter helt enkelt.
Jag tror inte en ojagande jakthund är lycklig. Egentligen tycker jag att en jakthund som inte kan jaga pga fysiska fel ska avlivas.
Men det finns vissa individer som "förstår" att de inte kan jaga längre och blir lyckliga familjehundar. Dessa är enligt mig onödiga och ta bort, men som vår jaktidiot är det bara att ta bort när den dagen kommer tyvärr.

Så om du vill argumentera här, redogör för vilka raser som skulle vara barnovänliga och samtidigt inte gå att visa rätt väg.

Jag förstår inte riktigt detta, skulle du kunna vara vänlig och utveckla mer?
Är så onödigt att man missförstår varandra hela tiden:)

Vallhund: Tack!

Amstaffen blev egen ras 1936 o har aldrig avlats till kamp, Staffen har andra svarat på APBT finns i ca 400 exemplar i Sverige, o de hamnar knappast hos fel folk, eller blandas med andra raser för den delen.

Så vilka raser återstår?

Din kommentar om att inte ge sig på familjens barn i första hand är inte ens värd att kommenteras.
:devil:

Om det inte vore ett rasproblem så skulle boston terrier och fransk bulldog också frekventera i dessa diskussioner. De har samma ursprung som amstaffen och staffen men där har det varit nolltolerans mot aggressioner från början. Så det är ingen som benämner dem som kamphundar idag, trots att de är det. Vilket tycker jag säger väldigt mycket!

För att återknyta till den här delen av ditt inlägg så finns det ett antal saker man bör tänka på. Kamphund är ett ord som använts i hundvärlden för att beskriva en hundras med någon form av kampbakgrund med andra hundar/djur. Det ligger ingen värdering i det uttrycket utan det är enbart en beskrivning av det tidigare användningsområdet. Fram tills för 20 år sedan var det inget negativt värdeladdat ord.

Den största anledningen till att vissa raser än idag kallas kamphundar är SKKs kamphundslexikon. Där presenteras ett fåtal av de raser som har kampbakgrund och det är också därifrån media brukar hämta sin definition av ordet. Det är också därifrån man hämtar sin information om vilka raser som hör till "kamphundsgruppen". Så länge SKK har sitt kamphundslexikon som presenterar ett antal raser som kamphundar så kommer troligtvis dessa också fortsättningsvis benämnas som kamphundar. SKK är en tung instans i hundfrågor och deras åsikt i frågan väger tungt.

Att du tycker att det säger mycket visar kanske främst på att du köpt medias defintion av ordet samt att du inte förstått att ordet tidigare var helt neutralt. Dessutom har du inte förstått den roll SKKs kamphundslexikon spelat för vår bild av vilka hundraser som kallas för kamphundar.

Knapplån!

Jag antar att det är det här jag får stå ut med som valde att köpa en AST? Alla människors påhopp. Alla människor som beskriver denna ras som en mördarhund som inte är värd att leva.

Det smärtar i mitt hjärta när jag tänker på att ni och många andra önskar och hoppas att Min hund ska avlivas och förbjudas.

Jag visste att när jag valde den här rasen så skulle jag få försvara mitt val, men jag visste inte att andra skulle önska henne död.
(varför ska jag behöva försvara mig egentligen? Jag valde en ras som passade mina behov och som jag kände att jag kunde ge det den behövde, liksom alla andra väljer sina hundar för att dom passar dennes behov?)

Så vad ska man med en AST till?
Agility
Lydnad
Utställning
WP
Viltspår
Trick
Freestyle
M.m
Det är en allroundhund! men den är inte lika snabb som t.e.x.en border i agility etc. Men för en person som inte vill tävla på hög nivå eller bara vill träna så passar AST till det mesta.
Så det är mitt svar när någon frågar "varför en Amstaff?"
Jag vill ha en tålig allroundhund med go i som jag kan träna på en vardaglig nivå med. (det finns även dom som tävlar i t.e.x lydnad 3 så det går såklart att tävla och komma långt med dom)
Jag brukar även säga att rasen är inte för vem som helst, för det är en ras med egen vilja, det är en ras som ifrågasätter vartannat beslut, det är en ras som kanske inte vill vara till lags varje gång, det är en ras som är självständig och svårmotiverad, En terrier ut i klospetsarna.
Man bör ha erfarenhet av rasen när man skaffar sin första. Men jag återkommer hela tiden till - är det inte så här, mer eller mindre med alla raser? Det finns väl inte en ras som passar alla?

Det är ett ägaransvar och ett uppfödaransvar. Det är så tråkigt att läsa debatter som handlar om "kamphundar" för det får alla ägare och uppfödare till dessa hundar att framstå som inkompetenta, oseriösa idioter som inte borde få ha hund, och det får alla hundar av denna "ras" att framstå som livsfarliga monster som vill mörda alla dom ser.
När det egentligen borde handla om de oseriösa ägarna och uppfödarna till blandraserna.
Generaliseringen förstör för de seriösa ägarna och uppfödarna! Jag har aldrig träffat en renrasig AST,med en seriös och duktig ägare, som är aggresiv eller otrevlig.
Däremot har jag träffat på en blandras men en knarkande ägare som var otrevlig, samma person hade även en pappilion-blandning som var minst lika otrevlig. Ja, en blandning med AST i sig har kanske lättare att bli aggresiv. Men det är så otroligt tråkigt att dessa oseriösa ägare och blandraser ska få förstöra för alla seriösa och duktiga ägare och uppfödare!

När jag ser på min AST så ser jag inte ett monster och det är otroligt roligt när folk kommer fram och vill hälsa, när dom är klara med att hälsa på hunden frågar dom mig vad det är för ras och efter mitt svar är deras reaktion;

"men är inte det en såndär kamphund? hon verkar ju inte ett dugg farlig, inte alls som dom beskrivs i media"

Och nej, hon är inte farlig, men för den skull ska jag inte glömma hennes ursprung och jag kan inte lita på henne till 100% (men till 99%) och jag frågar mig återigen, är det inte så med alla hundraser?
Oavsett vilken hundras jag har i kopplet så är jag alltid uppmärksam på dess signaler och ligger alltid ett steg före den, inte för att jag tror att den ska bli aggressiv, utan för att veta hur hunden kommer reagera i möte med andra hundar och i olika situationer.

Sammanfattning?
Alla seriösa och duktiga människor som äger och föder upp "kamphundar" föder fram och uppfostrar trevliga, snälla, harmoniska hundar! En seriös uppfödare säljer inte till en oseriös person!
Och jag hoppas verkligen inte att ett förbud införs i Sverige, för det känns hemskt att behöva ta livet av min bästa vän bara för att det finns oseriösa människor med blandrashundar och trångsynta människor som tror att problemet är löst pga. att införa ett förbud!

Jag kan bara svara för hur vår hund är den delen av året, han är inte lika nöjd och tillfreds tyvärr. Men han är bättre än under jaktsäsongen om det blir avbrott mitt i den
...
Men, du berättar om din hund som, antar jag, utbildats och tränats för jakt och därefter deltagit i många jakttillfällen. Vad jag frågade var varför man inte skulle kunna ha en jakthund utan att jaga. Dvs, en hund som aldrig varit med om det.
Kan inskjuta att jag känner till ett flertal jakthundar som inte är hispiga om dom inte jagar. Dessutom är det skillnad på jakthundraserna.

Jag förstår inte riktigt detta, skulle du kunna vara vänlig och utveckla mer?
Du skrev själv att barnvänligheten delvis hänger på ägaren. Alltså är vi antagligen överens om att ägaren har möjlighet och ansvar att påverka sin hund i önskad riktning. Vilka raser är barnovänliga och går inte att påverka??

Men nu har vi kanske hamnat OT?

LIA

Eftersom instinkten fortfarande finns där och är extremt stark, är det korta och rätta svaret.

Jo, vi är överens om att ägaren har möjlighet att påverka hunden i alla riktningar. Vissa raser är skarpa och jag skulle inte vilja släppa ihop dem och barn. T.ex. tysk jaktterrier skulle jag aldrig få för mig skaffa eller låta mina barn umgås med, MEN detta är min uppfattning om den rasen.
Sen tycker jag det oftare uppstår situationer glupskare hundar, men det är också mina fördomar.

Jo, vi har hamnat en hel del OT.

Senast ändrad:

Staffar tillhör väl de raser där man lyckats hyfsat bra med att få fram en "snäll" hund? Har hört att hanarna kan vara lite griniga, men det är väl knappast den rasen som ställer till mest problem...

Tjocklabbarna har väl inte heller avlats för att vara goda apportörer på evigheter, men nog apporterar de. Inte bra, men gärna. Jag antar att du inte menar att man börjar på ny kula bara för att man delar på en ras och ger den nya delen ett nytt namn. Så att Amstaffen inte har avlats för kamp är ju en sanning med mkt stor modifikation!

Det är tråkigt att du känner dig påhoppad men vad jag kan läsa är det inte någon här som skriver att du ska avliva din hund. Det tycker inte jag heller att du ska. Däremot önskar jag att fler ägare hade lite bättre koll på vad de har i snöret och inser att alla hundar inte blir vad man gör dem till.

Och nej, hon är inte farlig, men för den skull ska jag inte glömma hennes ursprung och jag kan inte lita på henne till 100% (men till 99%) och jag frågar mig återigen, är det inte så med alla hundraser?
NEJ så är det inte med alla raser. De flesta hundraser som lanseras som sällskapshundar är antingen så snälla att det liksom inte blir något tjafs, eller så små att det inte blir några stora skador när det blir tjafs.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 989
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 457
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka