Sv: Fredrik Steen vs Mats Odell
Jag håller med.. hade en Briardtik som var könsaggressiv. Hon var en riktig skarp tik som verkligen krävde sin ägare.
Men folk släppte ändå jämt fram sina ouppfostrade småhundar med motriveringen "hon ser ju så söt ut".. Jag fick rädda många hundar genom att kommendera ligg & ha stenkoll på henne, samtidigt som jag jagade bort den andra.
Jag ser det som ett hundägarproblem & INTE ett rasproblem. De flesta brukshundar är ju tex väldigt skarpa men anses ändå bättre familjehundar än amstaff? Jag hade alla gånger hellre träffat på en understimulerad amstaff än en understimulerad Malle.
Jag håller med.. hade en Briardtik som var könsaggressiv. Hon var en riktig skarp tik som verkligen krävde sin ägare.
Men folk släppte ändå jämt fram sina ouppfostrade småhundar med motriveringen "hon ser ju så söt ut".. Jag fick rädda många hundar genom att kommendera ligg & ha stenkoll på henne, samtidigt som jag jagade bort den andra.
Jag ser det som ett hundägarproblem & INTE ett rasproblem. De flesta brukshundar är ju tex väldigt skarpa men anses ändå bättre familjehundar än amstaff? Jag hade alla gånger hellre träffat på en understimulerad amstaff än en understimulerad Malle.
Och alla staffar/kamphundsraser som tävlar i weight pull? De är bara sällskapshundar då också?
Den mysigaste och bästa rallylydnadshunden jag har träffat var en s.k "kamphundsblandning" den var också en av sveriges bästa i weight pull.
Dessutom så är inte könsaggressivitet något som jag ser särskilt ofta i de många jakthundar jag träffar varje år. Om det vore det så skulle det vara en ganska usel jakthund. Däremot t.ex. Briarderna (eftersom det är en ras jag själv har haft så återkommer jag till dem då jag vet deras brister) har mycket könsaggressivitet. En briard dödade ett treårigt barn för några år sedan i danmark, ändå är inte den förbjuden? Irish softcoted wheaten terrier är kända för att "vända om" och helt plötsligt bita sin egen familj, den är inte heller förbjuden?
De mest otäcka hundarna jag har träffat är olika sorters borderkorsningar.
Det som behövs är seriösa uppfödare som brinner för sin ras och säljer till rätt personer! Tycker att de flesta hundar som det är "fel" på av kamphundsraser är blandraser, även av andra raser.
Det är tyvärr (oftast) blandraserna som har uppfödare som inte bryr sig om temperamentet på avelsdjuren och inte heller bryr sig om vem den säljer till. Och vips så har Ante 16 år en amstaffblandning med föräldrar som är könsaggressiva som var jättesöt som valp men som vuxen inte går att kontrollera då den har fått göra som den vill.