Fredrik Steen vs Mats Odell

Sv: Fredrik Steen vs Mats Odell

Staffar tillhör väl de raser där man lyckats hyfsat bra med att få fram en "snäll" hund? Har hört att hanarna kan vara lite griniga, men det är väl knappast den rasen som ställer till mest problem...

Vilken ras är det då som ställer till problem? Problemet med att tala om "kamphundsproblemet" är att det är ett fåtal rashundar som får bära skulden för de problem som finns. Mig veterligen finns det inga större problem med hundar från renrasaveln utan de största problemen kommer från den okontrollerade blandrasaveln där det förutom raser med kampbakgrund också förekommer inslag av bruksraser och andra större molosserraser.

Jag håller med dig till 110% jag önskar också att alla blev mer medveten om vad de har i kopplet. Det är synd att det generaliseras så mycket i sånna här diskussioner, de ägare som syns i media och på gatan med odrägliga hundar är ändå en ganska liten del av alla som äger en hund av kamphundsras. De allra flesta är aktiv och fostrar och tränar sin hund så att den inte blir ostimulerad och otrevlig. Nu låter det som att jag menar att människan gör hunden, vilket jag inte menar. Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig.
Jag tycker att den person som köper en AST för att ha som soffpotatis är helt fel ute, denna typ av hund behöver aktiveras både mentalt och fysiskt för att vara harmonisk. Att säga att en hund av denna typ är en ren sällskapshund är fel, jag har dock aldrig träffat på en seriös kennel som säljer in rasen på det sättet, alla (som jag varit i kontakt med eller läst på hemsidor) brukar vara noga med att berätta om ursprung och vad för typ av hund det är.

Bara för att hunden är liten och gör lite skada om den biter någon eller för att hunden är så snäll så att den inte bryr sig så betyder väl inte det att ägaren kan gå med flexikopplet helt utrullat i sin egna lilla värld utan att ha koll på var hunden är eller veta hur den reagerar i en situation?

Min hund bryr sig inte alls om andra människor eller hundar när vi är ute och går, hon har inte något intresse av att gå fram och hälsa eller annat, kollar inte ens åt deras håll.
Men trots att hon gjort detta 10 av 10 gånger så vill jag ändå kalla in henne till mig och ha henne gåendes bredvid mig gång 11 för att jag vill ha koll på vart hon är och hur hon reagerar på situationen - och i respekt mot den jag möter. Om jag hade haft en liten chihuahua hade jag valt att göra på samma sätt.
Är det inte så i de flesta fall?
Jag har mött många som inte har koll på sin hund, (och med att ha koll menar jag inte att man ska ha hunden fotgående, men iaf så man har koll på var hunden är och läser av om den är intresserad av att gå fram till den andra hunden/människan) men jag anser ändå att majoriteten av hundägare vill ha koll på var deras hund är vid möten.

(jag hoppas att min ton inte är stötande för jag menar inte något i min text på ett negativt sätt mot dig eller någon annan.)

Mig veterligen är Fredrik S domare och uppfödare, vet inte när han blev expert på kamphundar. Jag tycker hans artikel är för svart/vit, att kamphundproblematiken bara skulle vara en ägarfråga tror inte jag.

:bow::bow:

Sen är väl just kamphundsfrågan den minsta orsaken till att jag tycker att KD ska hållas borta från beslutsfattande poster, men det är en annan fråga...

/Migo

Jag möter nog hellre en rabiat liten chihuahua än en stor mullrande rottishane i flexikoppel ;). Visst är det viktigt att man har någotsånär koll på sin hund, men allvaret i ansvaret växer ju med hundens potential att orsaka skador på folk och fä.

Tyvärr så läser man sååå ofta att amstaffägare beskriver sina hundar som världens snällaste soffpotatisar som aaaldrig skulle göra en fluga förnär. Och att de har köpt en hund av den rasen för att de är så himla gulliga och snuttiga. Och att de gånger de hundarna är inblandade i några incidenter, då beror det enbart på oseriösa ägare. Då blir jag lite mörkrädd får jag erkänna.

Jag tänker främst på Amstaffen. Naturligtvis är det inte de seriösa uppfödarnas och ägarnas fel att den här rastypen har blivit ett problem, men rasen verkar ju synnerligen olämplig att korsa med andra (varför?) och kanske bör de aktiva i rasen pressa på SKK lite att inte jämt och ständigt säga att "det är ett ägarproblem". Det är inte bara de dåliga ägarna som får problem, det är också de okunniga! Och de är problem som de kanske inte fått med en liten pudel (som ju också är en aktiv sällskapshund).

NEJ så är det inte med alla raser. De flesta hundraser som lanseras som sällskapshundar är antingen så snälla att det liksom inte blir något tjafs, eller så små att det inte blir några stora skador när det blir tjafs.

Jag kommer omedelbart att tänka på golden som i den stora massans ögon ses som en sällskapshund. Jag har träffat på ett antal läskiga goldens som bara används som sällskap, köpta från SKK-kennel. En av dem perforerade oprovovocerat min njuffes hals/kinder, han är så pass stor så det inte var någon fara men en dvärghund hade kanske inte klarat det så bra. En annan golden som vi visste var ilsk kom utrusande från skogen i full attack så min man fick sparka mot den för att hålla den undan våra hundar.
Så visst finns det andra hundar som säljs som sällskap där problemet är att ägarna inte vet vad de har i kopplet.

Jag håller med dig om att det finns de som beskriver sina "kamphundar" som snuttigulliga små lammungar men om vi ska rannsaka oss själva, är det inte även här mest blandrasägare.
Ingen av de jag talat med som köpt renrasig staff har en förskönad bild av rasen.

Mig veterligen finns det inga större problem med hundar från renrasaveln utan de största problemen kommer från den okontrollerade blandrasaveln där det förutom raser med kampbakgrund också förekommer inslag av bruksraser och andra större molosserraser.

Men de ser ut ungefär som renrasiga staffar, och många ägare säger att det är en "äkta" amstaff eller pitbull oavsett om det är sant. så hur ska folk i allmänhet veta vilket?

Haha ja nog är det så, men oavsett vilken hund man har i kopplet så ska man veta vad det är för något och man bör hantera och fostra den - även om den eller liten eller stor, stark eller svag.
Och jag tycker inte att det ska vara annorlunda för dessa raser, jag försöker aldrig försköna bilden av AST och de AST-ägare och uppfödare jag har träffat och har kontakt med är väldigt noga med att berätta om utsprung av vad för typ av hund det är - Inte en soffpotatis som behöver ett par promenader om dagen. Den behöver aktiveras för att må bra.
(jag hoppas iaf att jag inte upplevs som att jag förskönar rasen för det är absolut inte min mening)

Jag tror att när en hund, oavsett ras är inblandade i incidenter så beror det på situation, ägare, hund, fostran, gener osv. Jag tror inte att det går att skylla på bara hunden eller bara ägaren. Jag tror heller inte att det går att generalisera till att alla hundar av kamphundstyp är och föds elak, jag tror heller inte att det går att generalisera alla ägare till dessa hundar som oansvarig, kriminell osv.

Om jag får generalisera skulle jag säga att problemet är okunskap i kombo med yngre män som skaffar ball hund för att vara ball och tar sig vatten över huvudet!

Men de ser ut ungefär som renrasiga staffar, och många ägare säger att det är en "äkta" amstaff eller pitbull oavsett om det är sant. så hur ska folk i allmänhet veta vilket?

Nä det är ju inget man kan kräva av folk. Men eftersom tråden handlar om ett eventuellt rasförbud blir argumenten för rasförbud ganska tandlösa om problemet egentligen ligger i blandrasaveln.
Hellre ett blandrasförbud i så fall, som Steen föreslår.

Folk har en massa idéer om hur staffarna är. De tror att de är utmärkta vakthundar bland annat. De skäller ogärna och älskar och har tilltro till alla människor:crazy:

Om jag får generalisera skulle jag säga att problemet är okunskap i kombo med yngre män som skaffar ball hund för att vara ball och tar sig vatten över huvudet!

Eller yngre tjejer som minsann skall bevisa att det är mjuka pussgurkor som inte skulle göra en fluga förnär.

Jag tänker främst på Amstaffen. Naturligtvis är det inte de seriösa uppfödarnas och ägarnas fel att den här rastypen har blivit ett problem, men rasen verkar ju synnerligen olämplig att korsa med andra (varför?) och kanske bör de aktiva i rasen pressa på SKK lite att inte jämt och ständigt säga att "det är ett ägarproblem". Det är inte bara de dåliga ägarna som får problem, det är också de okunniga! Och de är problem som de kanske inte fått med en liten pudel (som ju också är en aktiv sällskapshund).

Talar du om amstaffs eller blandraser med amstaff?

Jag har fortfarande svårt att förstå varför inte både okunniga och dåliga hundägare skulle kunna ses som ett hundägarproblem. Det känns väldigt svårt att sakligt motivera varför okunskap inte skulle kunna vara ett hundägarproblem.

De flesta staffar är relativt små och jag tror de flesta som sett rasen skulle kunna känna igen rasen ganska enkelt i de flesta fall. Pitbulls finns det ca 400 av i Sverige som vallhund tidigare skrev och det säger en del om hur pass ovanlig rasen är. Hur många amstaffs det finns är jag inte helt insatt i så det får gärna någon annan kommentera.

Och som Carolininen skriver så ska väl inte den osäkerheten gå ut över oss som äger renrasiga hundar?

Folk har en massa idéer om hur staffarna är. De tror att de är utmärkta vakthundar bland annat. De skäller ogärna och älskar och har tilltro till alla människor:crazy:

Problemet är att det i många svenska hundböcker har stått att rasen är en utmärkt vakthund. Personligen tror jag det grundar sig i dåliga översättningar från engelska rasböcker där man beskriver rasen som en "watch dog", dvs en hund som uppmärksammar ägaren på att något händer. Vilket inte ska blandas ihop med "guard dog".

Jag är inte enig med dig när du klumpar ihop dåliga ägare med okunniga ägare. Om rasen är en lämplig sällskapsras så ska man inte behöva ha mer kunskaper än Svensson för att kunna hantera den på ett säkert sätt. En labrador med en okunnig ägare är i värsta fall en störig hund, men aldrig farlig (såvida den inte är bäng i huvudet, men rena stolpskott förekommer i alla raser).

Alternativet är att man säger rakt ut att det är inte någon lämplig sällskapshund till Svensson, utan man bör vara engagerad och kunnig. Jag säger inte att Amstaffen och korsningar med dessa är ensamma om att vara olämpliga som sällskapshundar. Men med andra raser är man (ofta) lite noggrannare med att poängtera detta.

Jag är inte enig med dig när du klumpar ihop dåliga ägare med okunniga ägare. Om rasen är en lämplig sällskapsras så ska man inte behöva ha mer kunskaper än Svensson för att kunna hantera den på ett säkert sätt. En labrador med en okunnig ägare är i värsta fall en störig hund, men aldrig farlig (såvida den inte är bäng i huvudet, men rena stolpskott förekommer i alla raser).

Alternativet är att man säger rakt ut att det är inte någon lämplig sällskapshund till Svensson, utan man bör vara engagerad och kunnig. Jag säger inte att Amstaffen och korsningar med dessa är ensamma om att vara olämpliga som sällskapshundar. Men med andra raser är man (ofta) lite noggrannare med att poängtera detta.

Nej du är möjligtvis inte enig med mig i den bedömningen men talar vi om hundägarproblem så torde det innefatta alla former av hundägande som av någon anledning kan leda till problem. I den meningen finns det ingen anledning att skilja på dåliga och okunniga hundägare. I båda fallen talar vi om risker som riskerar att realiseras pga brister i ägarens hundägande.

Jag tror det är få amstaffuppfödare som inte talar öppet om att rasen kan ha problem i sitt umgänge med andra hundar. Och varför dra in blandraser i den här diskussionen? Avkommor efter en amstaff som parats med en schäfer eller en rottweiler är ingen amstaff och ska inte heller diskuteras i en tråd som handlar om raser med kampbakgrund.

Men hur många förstagångshundägare tror du är nåt vidare pålästa egentligen? De flesta kan nätt och jämnt urskilja vad som är fram och bak på sin hund. Därför vet de inte riktigt hur de ska bete sig när deras hund går upp i kamp eller aggression. Detta blir dock bara ett problem när hunden i fråga gärna avänder sig av de här egenskaperna och är tillräckligt stor för att bli besvärlig att hantera. Samma hundägare hade alltså aldrig haft ett "hundägarproblem" på en annan ras. Så hur kan man då säga att det är ägaren det är fel på? Det är att göra det väl lätt för sig!

Varför blir blandraser med Amstaff så besvärliga? Det tycker jag är ganska intressant. Blandar man två andra sällskapsraser, säg pudel och cocker, då brukar man ju få fram rätt trevliga sällskapshundar. Jag menar, om hundarna är lika lämpade som sällskapshundar allihop, då borde det inte spela någon rol hur man blandar? (nu bortser jag naturligtvis helt från ärftliga sjukdomar och extrema rädslereaktioner etc).

För att man blandar rent generellt inte Amstaff med typ en liten pudel. De blandningar där man vet ursprunget brukar ju ofta vara typ Rottweiler eller?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 989
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 457
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka