Frederiksborgare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elise85
  • Startdatum Startdatum
E

Elise85

Anledningen till varför jag startar den här tråden är för samla medlemmar till en svensk Frederiksborgarförening. Idag finns det endast en förening för dessa underbara hästar i Danmark och allt som har med visning, avel och papper att göra ska ske i Danmark.
Nu vill vi som har Frederiksborgare i Sverige underlätta lite genom att skapa en lokalavdelning (undergrupp) till den Danska föreningen vilket gör att man ska kunna visa rasen här i Sverige också.
Har du en frederiksborgare så kontakta mig på elise_johnsson@hotmail.com så kan du vara med att starta upp, eller bara gå med, i den Svenska Frederiksborgshästens förening. Har du inte en frederiksborgare så bör du skaffa en. Titta gärna runt på dessa vackra hästar på www.fhf.dk

Hoppas på många medlemmar och nya frede-ägare!

Sv: Frederiksborgare

Ååååå vad kul. Känns som man är ensam i Sverige om att ha Fredriksborgare.
Alla frågor vad är det för något ?! *ler*
En egen förening i Sverige låter inte dumt. Vet du hur många som finns i Sverige ?

Eva & Cato

Nej jag vet inte riktigt men jag känner rätt många neråt som har Frederiksborgare. Vi är ett gäng som har haft möte om detta med FHF från Danmark och vi va inte så många då, vet att några inte kunde komma. Men en bor i Tyringe och hon har minst 5 (+ 2 avelshingstar, Chaik och Jupiter Hulsögård), en bor utanför Laholm och har nog också typ 5, en tjej kom från växjö och har nog ett sto eller nått, en bor i Tidaholm och ägde Milton Torp men har ju fler, sen är det jag och min syster som har 2 (snart 3 om den bara vill titta ut snart...) och vi har även hand om ett sto som ägs av tjej i malmö som också har Sargo Vejleby och 2 andra frederiskborgare också. Och det är bara vi men vi vet fler så det börjar bli rätt många nu! Har stött på en del problem med att få det som en riktigt avelsförening här i Sverige eftersom då måste vi här tillverka pass och stamboksföra (något som inte danskarna vill gå med på eftersom det bara får ske i Danmark) men vi kan få till någon typ av intresseförening som tillsammans kan hjälpas åt att få till kåringar av avelsdjur här i Sverige, det är alltid en början...
Lycka till med din Frede och bara fortsätt att svara på den berömda frågan "vad är det för ras?" (känner så väl igen den...)!

Hej, vad kul med fler fredriksborgar "folk" , jag bor i dalarna och har två Zarif L...... döttrar på gården.
Markus holst har ju en sida där han samlat freddisägare och hästar i sverige, jag kan inte länka just nu, men googla så hittar du det :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 067
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V