Fräter i munnen???

Vita_N_6520

Trådstartare
Som hästmänniska får man ju höra en hel del mer eller mindre konstiga saker. Vissa sanna, andra inte.
Så jag måste ställa en fråga till er, så det inte är Jag som är ute och cyklar och inte min vän.

Det är så att vi pga många anledningar har eget ensilage (jag, syster o kompis) istället för att ta av ridskolans ensilage.
Idag fick min syster sms från min kompis där hon hävdade att hennes häst hade ont i munnen, att det kanske var syran ( :confused: ) i ensilaget som frätte i hästens mun :confused:
Och att hon ville byta till ridskolans ensilage istället.

Finns det ens en möjlgihet att ensilaget skulle fräta i hästens mun?
Borde det inte isf vara så allvarligt att man måste akut kontakta veterinären? (Hästen stod iaf och åt när jag kom så inte var det nåt fel på den)
Och själva ensileringen är ju ingen skillad på vårat och ridskolans, mer än att vårt är blötare så jag förstår inte redigt hur hon tänker öht..

Kan det vara så att vissa hästar är överkänsliga mot ensilage i det stora hela?
Eller är det bara hon som har fått denna dumma idén från luften?

Sen undrar jag hur ni tycker vi ska göra?
Ska vi vara "schyssta" och låta henne byta bara sådär, eller ska vi kräva pengar för det ändå? Hon har ju trots allt bokat ensilaget för länge sedan.
Hade det funnits en bra anledning hade det varit självklart för mig att vara "schysst" men inte om det bara sker av lathet eller något (Jobbigt att göra iordning varje dag).
Vi kommer ju förmodligen få slänga en hel del ensilage eftersom det isåfall kommer tas ca 19 kg mindre varje dag så det blir ju inte så kul för oss heller.. :crazy:

Sv: Fräter i munnen???

Om jag inte missminner mig så tillsattes någon typ av syra, tror det var myrsyra till ensilage förr i tiden när det skulle ligga i öppen silo eller liknande. Men det ensilage som fins att köpa i plastade balar innehåller ingen syra utan bara mer vatten än vanligt hö. Får hästen frätsår av det borde den inte kunna gå på bete utan blödande sår i munnen... ;)

Även om det hade varit myrsyra tillsatt i ensilaget så är det så små mängder som tillsätts, att det inte ska fräta sönder några djurmunnar. Syran tillsätts för att sänka pH i ensilaget,
Det är väl ytterst tveksamt om någon använder myrsyra i rundbalsensilage och, som sagt, även om det vore så så är det för små mängder för att fräta sönder några munnar.

Jag tycker att du ska be kompisen låta en veterinär undersöka hästens mun. OM hon kan visa att hästen är sönderfrätt i munnen så ska väl varken hon eller Ni fodra med just det ensilaget. Men det troliga är att något annat fel hittas och då kan ni fortsätta fodra med det foder ni har.

Jag kan garantera att det PHvärde som ensilage/hösilage har inte skadar hästens slemhinna. Om det skulle ge erosionsskador på tänderna så visar det sig först om många år, då det är en långsam process!

TANDLÄKAREN

Liknande trådar

E
Hästvård Hoppas på att kunna få lite tips och idéer av er till vad orsaken kan vara till att min unghäst har så kass mage :confused: Nu börjar...
Svar
10
· Visningar
2 456
Senast: Zeeke
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Hannah0407
·
Träning Två tjejer som har sina hästar i vårt stall ger sina hästar ensilage. Inget fel med det eftersom det är relativt tort och jättefint...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 759
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar