Fransysk kontra tåvid

A

Assla

Har lite bryderier efter att ha visat min ettåriga welshhingst. Hoppas att några här inne kan tycka till lite.

Han fick bedömningen betydande tåvid och 6a på benen. Inget om det, om det inte hade varit för det att jag och hovslagaren hela tiden sedan han var föl sett honom som fransysk. Detta är ju av stor betydelse då jag under inga omständigheter tänker spara en tåvid hingst, men är han däremot fransysk är det ju stor skillnad.

Så nu står jag i valet och kvalet till att kastrera. Han fick jättebra poäng i övrigt tyvärr, trots att han är i den "fula ettårsåldern". Men jag har tittat och tittat och tycker inte personligen att bedömningen tåvid är helt korrekt. Kan någon hjälpa mig och kika på bilderna?

De ligger på http://rik.blogg.se/2009/september/fransysk-kontra-tavid.html

Har någon annan något att säga rörande bedömningar/ benställningar på sina unghästar?

Sv: Fransysk kontra tåvid

Spontant ser den väl ut att vara både fransysk och aningen tåvid, men benställningen var ju oavsett ganska ful (i mina ögon). Varför sparar man en hingst med den där benställningen övht? Jag är absolut inte insatt i avel med denna ras, men vad är anledningen till att spara på avvikande benställningar?

Det är ingenting att spara på som hingstämne. Det är bara dumt att avla vidare på dålig benställning, bra sådan är ju en förutsättning för hållbarhet bland annat.
Jag vet inte hur det är på welshsidan men inom halvblod är det ju iaf ganska svårt och framförallt dyrt att ta fram en godkänd hingst, så det är inte värt det om man inte verkligen har ett superämne. Vilket långt ifrån alla är.
Dessutom, bara för att den är fin som åring är det inte säkert den är fin som vuxen, mycket kan hända.

Svårt att säga om han är fransysk eller tåvid när man inte kan se irl eller känna.
Men på bilderna tycker jag att han ser fransysk ut vänster fram men på höger fram tycker jag han också ser tåvid ut..
Om du känner dig tveksam kan du ju alltid välja att spara ett år till och se om han korrigerat sig ngt till nästa år..

Jag har MYCKET svårt att tro att ha rätar sig, även om han är fransysk.
Lite kan de ändra sig, men inte så mycket som denna skulle behöva för att bli ens någorlunda okey.

Det som är lite mysko är att han varit relativt korrekt sedan han var föl, men plötsligt i denna tillväxtfas har han blivit rejält utåtåad likaså bredspårig bak. Som föl rådde welshmänniskor mig att definitivt spara honom till dess han var minst två för att visa då han i dagsläget har en lite småintressant stam, och de har även tyckt att det är tokigt av mig att visa honom som åring nu då de menar att det är missvisande. Men jag ville ha ngt att jämföra med.

Ett av mina halvblodsföl var rejält fransysk men som fyraåring helt korrekt i sina ben och fick 8 på dem.

Att ha en åring som är helt korrekt på ben nu skulle ju innebära att den blir mindre korrekt sedan (talar här om fransysk kontra spikrak). HUR mkt de breddar sig är ju svårt att säga och om det räcker till för att korrigera upp det som är. Är det så att han är betydande tåvid fram så är det bara jobbigt att ha kvar honom som hingst, men den bedömningen jag fått sedan tidigare av veterinär, uppfödare och hovslagare är att han är fransysk och möjligen ngt lite inåtbruten i kotan vä fram (tåvid). Just fransysk benställning påverkar ju hållbarheten mkt lite i förhållande till exempelvis tåvid. Och om det nu skulle vara så att han är i en tillväxtfas där han plötsligt ramlat "isär" lite här och där och dessutom är fransysk så vill jag nog spara honom. Men att låta honom gå som hingst "bara för att" tänker jag inte eftersom det inte är så att mitt viktigaste mål med honom är att få honom godkänd utan till en trevlig tävlingsindivid. Men det vore ju som sagt tråkigt att kastrera honom när flera vill och hoppas på att han skulle kunna få bli godkänd och föra linjerna vidare...

Usch och fy, det är ju inte så att man "klistrar tillbaka" kulorna heller... Tror jag ska åka iväg och i lugn och ro låta en benexpert som tittat på honom tidigare titta på honom igen. En domare är ju trots allt bara en människa, och under de fem sekundrarna han bedömde benställningen på honom så finns det ju en liten möjlighet att han sett fel då det kan vara svårt att se skillnaden i mjukt ridhus på en åring som dessutom är väldigt intresserad av vad som händer runtomkring... Det är ju som sagt flera andra som tittat på honom med ett annan utlåtande.

Frågan är som sagt INTE att spara eller inte spara en hingst med 6:a på ben, utan att spara eller inte spara en hingst med en ev. 7:a eller 8:a på ben längre fram. Trots att han har en intressant stam så är jag inte desperat över att få en godkänd hingst. Trevligast är ju egentligen att slippa fundera över det och istället få en trevlig tävlingsindivid.

Angående welshaveln så finns det ju tyvärr inte lika mkt material som inom halvblodsaveln vilket givetvis påverkar urvalet. Men jag är inte extremt insatt.

Att ha en åring som är helt korrekt på ben nu skulle ju innebära att den blir mindre korrekt sedan (talar här om fransysk kontra spikrak). HUR mkt de breddar sig är ju svårt att säga

Jag har fått känslan av att det inte alls är ofta en fransysk häst blir bättre när den blir äldre. (Förutom sina första månader).

Att de rätar sig är nog bara nåt man säger för att trösta ägaren.

Och en korrekt häst är korrekt hela livet, så man behöver inte vara nervös för att den musklar sig.

Svårt att säga om han är fransysk eller tåvid när man inte kan se irl eller känna.
Men på bilderna tycker jag att han ser fransysk ut vänster fram men på höger fram tycker jag han också ser tåvid ut..

Så tyckte också jag att han såg ut. Fransysk på vänster och tåvid på höger.

Hursom anser jag nog att det tyvärr är för mycket för att tänkas räta till sig senare.
Men visst kan du chansa och vänta ett år med att skära honom.

En snabbkik på benen på dina foton säjer mig att han är ordentligt fransysk. Det kan möjligen vrida till sig en aning om han breddar sig i bringan, men han kommer nog alltid vara ordentligt fransysk.
Sen ser jag en sak till (eftersom jag nu råkar vara utbildad till hovis), som förmodligen syns ännu mer i rörelse - för det är faktiskt i skritt man lättast ser hur benställningen ser ut. Han är verkad med högre utsidor på hovarna än insidor, vilket sannolikt gör att han ser än mer tåvid ut i rörelse.

Ärligt talat, en häst som ser ut sådär i benstället som ettåring, den hade jag inte velat avla på. Vissa mindre avvikelser kan vara okej, men aldrig sådär mycket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka