Fransysk benställning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 2 452
H

Helan

Denna halvblodsvalack, 2,5 år, har fransysk och lite skev benställning fram och är utåttåad höger bak, har nu fått problem i lederna. Har röntgats och det visar att han på insidan av kotorna har/haft en reaktion som resulterat i "pålagringar". Veterinären förklarar detta med att kroppen vill stärka upp de snedbelastade lederna genom att bygga på extra "material" utanpå leden. Ledavdelningarna i hasen höger bak är inte raka och fina som de ska vara utan mer vågiga/ojämna.
Veterinären anser att ambitionsnivån för denna häst bör ligga ganska lågt. Från att vara tilltänkt tävlingshäst till att bli körhäst.
Nåja, har någon haft samma problem och vad tror ni om detta. Fråga gärna mer om ni undrar över något så kan jag förklara lite till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 138
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 815
Senast: WSLPZF
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 095
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka