Franskt/amerikanskt blod

Kosmostanten

Trådstartare
När man söker härstamningar på STC, finns det något sätt att få reda på om en häst har franskt eller amerikanskt blod?

Sv: Franskt/amerikanskt blod

Ok, tack!
Jag trodde att det endast avsåg födelseland då det står (US), men betyder det alltså att det är amerikanskt blod...dvs, finns det inte franska travare i USA?

Du har rätt, det visar vilket land hästen är registrerad i från födseln. Inte nödvändigtvis samma land där den faktiskt är född...

Det finns franskfödda hästar med amerikansk stam, däremot är det sällsynt med amerikafödda hästar med franskt blod. Revenue är ju exporterad dit och hans avkommor kommer att vara ett undantag.

En fingervisning kan vara att titta bakåt i stammen, en fransk häst som har ren (US) pappa och ren (FR) mamma i flera generationer är troligen 50% av varje. Var uppmärksam på Florestan i de franska stammarna, han har amerikansk pappa (Star's Pride).

Har du en fråga om en specifik häst kan du fråga här eller ta den på blodbanken, där får du procentuellt franskt respektive amerikanskt blod under stamtavlan. Titta på Indyhopes exempel Kung Lavec:

Franskt blod 23.99 %
Ryskt blod 0.00 %
Amerikanskt blod 76.01 %

Senast ändrad:

Kan rekommendera blodbanken.nu
Där kan du få fram stammen i många led och även hur många procent franskt, amarikanskt och ryskt din här har....

Tack, vad intressant!
Jag undrade eftersom jag fått höra av tidigare ägaren att min häst har en del franskt blod på fadersidan (Vibrante), men när jag tittar på blodbanken står det 100% amerikanskt.
Inte för att det spelar mig så stor roll egentligen...jag har henne som ridhäst och har inte tänkt avla. Men det är ju kul att ta reda på så mycket som möjligt om sin häst.

Jag har svårt att klura ut vart det franska blodet bakom Vibrante i sådana falla skulle finnas :confused:

Någon har nog drivit med dig, eller är du säker på att det inte är mödernet som står för det franska blodet?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Unafraid
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 697
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Under rådande snöoväder började jag att fundera på snöröjningen här hemma på vår gård. Jag tänkte på hur man gjorde förr, när hästar...
Svar
12
· Visningar
1 106
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka