Frank Baines Reflex

Sv: Frank Baines Reflex

Missflyt :crazy:

Vad var inte bra med Amerigon?

Spännande med Cobran, jag älskade min Cobra, tyvärr fick hästen skav av den så var tvungen att sälja den :cry:

Amerigon är för liten för mig.

Nu har jag provat Cobran i stallet. Den är fin, lite för vid, men inte för mycket så det räcker med en fårskinnspad som utfyllnad. Tyvärr tror jag att den är lite för svängd. Som du trodde alltså och som jag var lite rädd för utifrån bilderna, men det är svårt att bedöma en sadel på bild bara. Jag ska longera hästen med sadeln på imorgon och se hur det ser ut. Snälla hovslagaren fixar tappskon redan på långfredagen, snabbare än jag trodde så sedan kan jag rida i den.

Kan pm:a dig om ställen som BORDE ha FB i den storleken hemma.

Den är väldigt lik Reflexen för hästens del så jag tycker absolut att du ska prova en Elegance först innan du dömer ut dom.

Jag har inte dömt ut FB.;) Gäller bara att hitta en Elegance att prova.

Nu har jag ridit med Cobran och blev inte mycket klokare. Jag tyckte att jag satt rätt bra i sadeln. Hästen gick sådär. Om det beror på sadeln eller en dålig dag vet jag inte riktigt. Han har dåliga dagar ibland. Jag ska rida lite mera i den innan jag bestämmer mig.

Intressant tråd, då jag åxå funderar på sadelbyte och ser ut att behöva nåt liknande som din häst.
Jag har nu en FB Capriole och både jag och hästen trivs mycket bra, men jag känner att jag skulle vilja ha lite mer uppbyggnad fram vid mina knän.
FB ligger som regel bra på raka breda hästryggar. Har köpt denna sadel av en kompis vars häst är ännu bredare än min och hon har nu köpt en Bates (äldre modell, vet dock inte vilken) och den ligger bra. Jag hade tidigare en Kieffer till min häst och dom kan åxå funka eftersom de oftast passar raka ryggar med manke. Jag funderar på att leta efter en sådan nu.
Lycka till!!

Tack för tipsen!:) Tyvärr passar varken Bates eller Kieffer på min häst. Han har inte mycket till manke, sadelläget är ganska rakt, men kort, och han är lite överbyggd. Därför verkar det som att sadlar som ofta ligger bra på raka hästar blir för raka, och ibland för långa, för honom.

Hoppas att du hittar något! Det är inte kul att vara i sadelträsket.

Uppdatering för intresseklubben;)

Nu har jag provat en Frank Baines Elegance. Provsadeln var MW istället W som kusen behöver. Bortsett från det låg den i princip lika bra på hästen som Reflexen. Jag som hatade att sitta i Reflexen älskade Elegancen så det får bli en sådan i rätt storlek för folk och fä som kompromiss. Förhoppningsvis får jag sadeln redan i nästa vecka. Återkommer med bilder om någon är intresserad. Tack för hjälp och tips så här långt.

Ja, jag är jätteglad för att äntligen hittat något som jag tror kan blir bra. Dessutom får jag den till ett bra pris och snabb leverans eftersom den finns i lager. Frank Baines har rea på vissa sadlar den här månaden ut, bl.a. denna. Därför fick det bli en snabb, men hyfsat genomtänkt beställning.;)

Jag fick sadeln i början på veckan. Återkommer med bilder. Jag hade glömt bort tråden. Ursäkta!:)

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 307
Senast: Freazer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Blandrastik
·
Utrustning När man äntligen hittat rätt till hästen i sadeldjungeln så kommer tvivlen kring om sadeln passar mig. Hur vet jag vilken sitsstorlek...
2
Svar
29
· Visningar
3 047
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård