Frank Baines Reflex

Maran

Trådstartare
i stl W låg som en smäck på min häst och hästen älskade den vid provridning. Tyvärr tyckte jag sådär om sadeln. Hästen är knepig att hitta sadel till och vi har avverkat det mesta i 2-3 butiker nu. Kan någon komma på en sadel som liknar FB:n i form och bogfrihet för hästen? Jag skulle vilja ha en sadel ger ryttaren lite mera stöd dvs med lite djupare sits och ev något större stöd.

Hittar jag inget annat så får det bli en FB så får jag väl lära mig att tycka om den, men innan jag gör det vore det fint att ha något mera att jämföra med.

Sv: Frank Baines Reflex

många säger att FB reflexen och originalet är likadana i stort sätt..jag skulle inte vilja påstå detta!

Provat prestige?

Tillägg: Jag hade varit lycklig om min häst ville ha FB då jag älskar dessa sadlar..istället blev det en specialsydd equipe!

Jag är novis på FB. Vad menar du med att FB reflexen och originalet är likadana i stort sett?

De Prestige-modeller som inte är så svängda kan kanske funka i formen, men jag gissar på att de blir för smala. Den butiken här som har många Prestige-dressyr har bara 33-35" hemma för det är det som säljs mest. Därför har jag inte kunnat prova 37". Jag törs inte chansa på att köpa en sadel där jag inte har kunnat prova rätt bomvidd. Om sadeln är fel storlek för mig vid provridning är trist, men ingen katastrof. I så fall kan jag beställa en i rätt storlek. Efter att ha klafsat omkring länge i sadelträsket är jag nu så desperat att jag är beredd på att lägga uppåt 20000 på en sadel om jag hittar en som är riktigt bra till båda.

Tillägg: Smaken är som baken.;)

Jag har en Frank Baines Reflex, w. Min häst kan inte ha Prestige, de räcker inte till i bomvidderna. Isåfall måste du hitta någon som kan töja ut en lite över gränserna och då tror jag garantierna faller (men är inte säker).

När jag vidgade min Prestige från 35 till 37 så var det minimal skillnad.

Tack! Det var det jag misstänkte om Prestige. Synd, för det är fina sadlar annars.

Vet du någon annan sadel som ligger ungefär lika bra på din häst som FB:n gör?

Tillägg: Gillade du FB:ns sits, stöd m m redan från början eller har du vant dig?

Senast ändrad:

Jag har haft en Crown Jessica också på min häst, kanske kan vara värt att prova?

Jag gillar fortfarande inte min Reflex, men har insett att jag inte kan vara alltför kräsen när man har en lite rundare häst. Inga sköna dressyrsadlar räcker till åt honom (Röösli, Jaguar, Cobra, Prestige osv). Dock gillar jag Reflexen betydligt bättre än Crown Jessica, då Jessican är enormt bred i sätet.

Ska prova Amerigo på honom, det blir spännande... jag hoppas verkligen att det ska funka. Annars har jag spanat in en annan av Crowns sadlar som ska vara smalare i midjan.

Jag har haft en Crown Jessica också på min häst, kanske kan vara värt att prova?
Jag har en allroundsadel från Crown. Vidden är OK, jag gillar sadeln, men den är för rak för hästen. Därför är jag tveksam till Crown, men har inte helt avskrivit dem. Jag provade en Jessica ifjol, men minns inte riktigt vad jag tyckte om den mer än att den kanske var lite för fåtöljaktig. Hästen gick hyfsat med den, men annorlunda på något sätt. Det kan ha varit för att den sadeln var luftstoppad.

Jag gillar fortfarande inte min Reflex, men har insett att jag inte kan vara alltför kräsen när man har en lite rundare häst. Inga sköna dressyrsadlar räcker till åt honom (Röösli, Jaguar, Cobra, Prestige osv). Dock gillar jag Reflexen betydligt bättre än Crown Jessica, då Jessican är enormt bred i sätet.
Nä, man kan nog inte vara hur kräsen som helst om man har en "udda" häst.:crazy: Tyvärr. Jag ska prova en Jaguar och en Amerigo i helgen. I nästa vecka får jag hem en Cobra i XW. Jag hoppas att någon av dem passar oss. Gör de inte det får det nog bli en Reflex eftersom den var så bra till hästen. Jag orkar inte leta i all oändlighet och det är inte bra för oss att kasa omkring i allrounden hela tiden heller.

*kl*
Hoppas att det är okej om jag lägger in två frågor, annars tar jag bort mitt inlägg!:)

Jag har hemma en FB reflex nu på prov och gillar denna. Dock har inte ägeren till sadlen lämnat nått pris, tänkte lägga ett bud.
Sadlen är från 03 men inte särskilt sliten, doch har den en hel den "hackmärken" på kåpan (strax nedanför lillkåpan).

Vad ligger den på i nypris?
Vad skulle vara ett rimligt bud denna sadlen?
Helt OK.:) Jag håller med feel om nypris, men butiken jag provade FB ifrån skulle ha 16000 för den nu. Tyckte det lät "billigt" jmf med vad jag har sett på andra ställen. För den begagnade du har lånat skulle jag gissningsvis kunna tänka mig att ge 10-12000 om den var riktigt fin och passade oss perfekt. Men det går ju alltid att ge ett lägre bud så får säljaren bemöta det.;)

Jaguar var på tok för svängt för min häst, även för smalt, ändå provade jag en xxvid....

Hm, jo, jag misstänker att det blir så för min också, men eftersom jag ändå ska hämta Amerigon från det stället tänkte jag att Jaggan kan få följa med också. Utifallatt...

Ja det är ju alltid bra att prova. Du får gärna berätta sedan vad det blev för sadel, alltid intressant att höra vad folk har för sadlar på sina runda pållar!

Provat en FB Elegance? Djupare i sätet, har dock inte så mkt större stöd, kanske t.o.m har mindre, kommer inte ihåg...
Iom att du har haft så mkt problem med sadlar hade jag annars frsökt vänja mig vid den om den passade hästen ;)

Problem... jo, jag vet.:crazy:

Tack för tipset! Tyvärr hittar jag ingen Elegance i butikerna här omkring eller på nätet nu i rätt storlek för kusen och mig. På bild ser bossorna lite annorlunda ut än på Reflexen. Den ser längre och rakare ut, men det kanske är marginellt om man skulle se dem IRL? Det känns för osäkert att be ÅF av FB här att ta hem en ny Elegance utan att jag vet något om den. Misstänker att de villkorar att jag måste köpa sadeln i så fall. W och 18" hör inte direkt till det de brukar ha i sortimentet även om en i personalen konstaterade att de kanske borde ta hem några fler vida sadlar och inte bara normal bom.:crazy:

Idag har jag i alla fall provat en begagnad Jaguar 18" med vid bom och en begagnad Amerigo Alto i 17,5" och +3,5 bom. Jaggan var för smal och för svängd. Amerigon lite för vid, men OK med en tunn fårskinnspad under. Jag red bara med Amerigon. Hästen rörde sig bra och krångelfritt, men inte lika mycket som med Reflexen. Å andra sidan var han inte lika pigg idag som när jag red med FB:n och det brukar påverka arbetsviljan och gången. Den här sadeln motarbetade mig inte som Reflexen gjorde. Det var lätt att sitta rätt. Tyvärr är Amerigon nog lite för liten för mig, men jag ska rida några gånger till innan jag bestämmer mig.

Jag väntar på en begagnad Cobra som blir intressant att jämföra Amerigon med. Om jag kommer fram till att ingen av dem funkar totalt sett bättre än Reflexen så beställer jag en ny sådan med rätt storlek för mig. Sedan får jag lära mig att tycka om den.;) Att köpa en ny Amerigo fixar jag tyvärr inte ekonomiskt. Sannolikheten för att det dyker upp en 18" med rätt bomvidd och i rätt prisklass inom den närmaste tiden känns inte hög.

jag har sett flera amerigo i 18 så det finns! sen går det att ändra bommen 2 cm åt vardera håll (har fått detta svar från lisa menet på amerigo).

kollade också på den alton (antar det är den på sadelkammaren) för att den var så vid. men den ser så platt ut i sitsen, nästan som en flatback? hur var den att rida i?

Jo, jag har också sett Amerigo i 18", men inte med rätt bomvidd eller för dyra för mig. Tack för info om att det går att ändra vidden lite. Tyvärr är jag lite krånglig. Ifall ni har missat det.;) Jag vill köpa en sadel som har rätt bomvidd, helst lite för vid, nu och inte chansa på att det blir bra om man ändrar bommen. Jag har gjort för många dåliga sadelaffärer.

Alton är i jättefint skick och snygg, men, som du skriver, nästan som en flatback att rida i. Jag tyckte att det gick bra ändå. Knästöden är lagom för mig på den. Min häst har ordinära gångarter (förvuxen ridponny) och är lätt att sitta på. På en större häst eller en med mycket gång kanske det behövs en djupare sits som ger ryttaren mera stöd.

Senast ändrad:

Att köpa en sadel som känns lite för liten tycker jag absolut inte att du ska göra, Alto är väldigt flata i sätet och känns den för liten så är den garanterat det. Det påverkar ju sadeln och dess tyngdpunkt väldigt mycket om man är för stor... Jag tycker ofta man ser olika Amerigo i 18". Om du vill ha djupare sits så är ju Alton verkligen inte ett alternativ? Kanske Classicen istället?

Jag är rädd att Cobran kommer bli för svängd, den var ganska lik Jaguaren i passform tycker jag. Däremot har jag haft en italiensk Cobra som liknar Amerigos CC väldigt mycket, men tror att de är rätt svåra att få tag på.

Reflexen kändes lite konstig i början när jag red, men nu har jag vant mig, hästen funkar perfekt i den, har ofta problem med att sadlar glider fram på tjockisen, men denna ligger blickstilla. Men jag tog en 17" vilket jag ångrar grymt nu. Borde ha tagit en 17,5" eller långa kåpor, mina knän hamnar lite fel (långa överskänklar). Det är ju löstagbara knästöd i den också, om du vill ha större går det säkert att få tag på eller be någon sadelmakare tillverka ett par?

Senast ändrad:

Tack för råden! Nej, jag vill inte heller köpa en sadel som är för liten. Ska känna efter lite till innan jag bestämmer mig.

Jag hade inte sett Amerigos sadlar IRL förut utan bara sett dem på bild och läst om dem. Jag har hållit mig i en lägre sadeldivision förut, men nu börjar jag bli lätt desperat. Därför fattade jag inte att Alto är så flat som den är. Trots flatheten kändes det, som sagt, lättare att rida i den än i FB:n. Kanske stödens placering på den passade mig bättre än på Reflexen. Att jag siktade in mig på Alton berodde dels på hur den beskrivs på Ridins hemsida och på t ex http://www.amerigosaddles.ch/ vad gäller hästtyp, dels på att den förhoppningsvis var rätt bomvidd och dels på att jag kunde få hem den på prov enkelt. Därför passade jag på. Jag har inte sett många begagnade Amerigo i +3,5.

Tillägg: Jag är också rädd för att Cobran blir för svängd, men jag vill testa den i alla fall. Jag kan ha fel. Det har hänt förr.;)

Senast ändrad:

Som sagt, det är alltid bra att prova olika sadlar även om de i teorin inte kan tänkas passa...

Jag ska på Amerigo-utprovning med min pålle, blir väldigt spännande. Hon trodde att Classicen med någon specialbom +4 kunde funka, men har även kollat lite på Childeric. Har ju tittat på Crown (men det funkade ju inte på din häst) samt Frank Baines Elegancen.

Säger det igen ;) Berätta gärna vad du väljer för sadel (har också en rund ridponny modell större).

ja jag tycker jag sitter perfekt i childeric'en, blev mkt enklare att sitta still i traven, det gungar ordentligt uppe på min häst. ;) och den är väldigt djup så då gillar jag nog inte alto'n.

jag har sett flera olika cobra, vissa liknar jaguar mens andra har varit rakare och mkt flatare i sätet.

Amerigon och Jaggan ska lämnas tillbaka. Cobran ligger på Posten och väntar så den hinner jag förhoppningsvis hämta ut och prova ikväll. Tyvärr har häst:devil: tappat en sko och kan just inte ridas nu.:mad:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 307
Senast: Freazer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Blandrastik
·
Utrustning När man äntligen hittat rätt till hästen i sadeldjungeln så kommer tvivlen kring om sadeln passar mig. Hur vet jag vilken sitsstorlek...
2
Svar
29
· Visningar
3 047
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård