Från western till engelsk ridning

Butros

Trådstartare
Många, som rider western i Sverige, tycks ha börjat rida i en engelsk sadel. När man jämför ridstilarna definieras western som undantaget.

Jag undrar om det finns någon här, som i första hand har lärt sig rida western och endast undantagsvis rider på engelskt vis? Vilka är de största svårigheterna för en westernryttare som prövar på engelsk ridning?

Sv: Från western till engelsk ridning

Butros skrev:
Många, som rider western i Sverige, tycks ha börjat rida i en engelsk sadel. När man jämför ridstilarna definieras western som undantaget.

Jag undrar om det finns någon här, som i första hand har lärt sig rida western och endast undantagsvis rider på engelskt vis? Vilka är de största svårigheterna för en westernryttare som prövar på engelsk ridning?

Jag började rida western men har börjat rida lite i engelsk sadel nu på slutet också.
Tycker jag får sämre balans i en engesk sadel, och stiglädrena känns lite sladdriga.

MVH/ Stefan

Jag red på ridskola i en herrans massa år. sedan fick jag prova rida en lektion western hos nya grannen och sedan var jag frälst. Red western i tre år men sedan ville jag tillbaka till dressyren och hoppningen framför allt!

red western mellan '99 - '01 men det har tagit mig fram tills nu att komma tillbaka till engelska stilen och ha balans i sadeln och sitta korrekt i den.
Har jobbat upp min egen rygg osv.

Jag vet inte om man ska sitta så i western eller om mina tränare inte kunde/brydde sig om hur jag satt?
Satt inte helt fel men väldigt olikt i en engelsk sadel men å andra sidan är det ju det.

Men då tog det alltså ett halvår att komma igång med western och tävla sin första tävling.
men 3 år att hitta tillbaka till engelskt.

Jag tror inte jag kommer rida western på heltid igen nån gång. Men då och då kanske och en w-sadel kan man ju ha när man rider i skogen eller så....
Jag tycker det är KUL med western. Allra roligast och bra filosofi.
Men om det ska kosta mig min sits, står jag nog över...

Är det inte lite tråkigt att skylla dålig balans/sits på westernridningen?

Jag tror att det måste varit något fel om det kostade dig din sits. Jag vet flera som rider helt korrekt trots att de sitter i en westernsadel. Men det krävs att man hittar en sadel som passar (så man inte hamnar i stolsits) och att man inte tror att man sitter i en fåtölj. Sedan är det ju upp till en själv att välja, är sitsen viktig för mig eller inte. Ber jag tränaren att vara på mig extra mycket vad det gäller sitsen så är han ju det, annars bör man kanske byta tränare.. Inget illa menat mot dig nu, men det är lite upp till en själv. Rätt sadel, rätt tränare + egen vilja så förlorar man inte sin sits.
Tyvärr är det alltför vanligt att folk slarvar. Det är riktigt synd!

Till trådskaparen:
Jag har ridit western sedan -90 men ibland ridit engelskridna hästar. Det är egentligen inga större problem mer än att hålla stöd i munnen. Det är nog det svåraste. När hästen ger så ger jag o så tappar hästen formen. Men det märker man ju så då är det bara att samla ihop dem igen.. Sedan tycker jag att det är lite jobbigt att det tar sådan tid att få stopp på hästarna men det är ju en vanesak..

Seabaz skrev:
Jag tycker det är KUL med western. Allra roligast och bra filosofi.
Men om det ska kosta mig min sits, står jag nog över...
Det är precis den funderingen som jag har haft.

Hur vet hästen?

__sandra__ skrev:
Jag har ridit western sedan -90 men ibland ridit engelskridna hästar. Det är egentligen inga större problem mer än att hålla stöd i munnen. Det är nog det svåraste. När hästen ger så ger jag o så tappar hästen formen. Men det märker man ju så då är det bara att samla ihop dem igen.. Sedan tycker jag att det är lite jobbigt att det tar sådan tid att få stopp på hästarna men det är ju en vanesak..
När man börjar rida western på en engelskriden häst, skolar man om hästen då eller finns det hästar som används både för westernridning och engelsk ridning? Hur vet hästen då vad som förväntas av den?

Sv: Hur vet hästen?

Jag har aldrig ridit både och på en häst. Däremot rider jag western med dressyrinfluenser. Jag ändrar aldrig kommandot för en rörelse eller hästens form eftersom jag inte vill göra hästen förvirrad. Somliga hävdar att det går att hålla isär.

__sandra__

jo absolut. men om jag har ridit engelskt i alla år och tränaren varit på en med sitsen. Så börjar jag rida western och sitsen är jättebra. Lika bra som i engelsksadeln. men mer och mer, sakta men säkert försämrades sitsen. tränarna sa ingenting. bara att man skulle sjunka ner ännu mer när man skulle göra en stop tex.

Efter tre år satt jag ju som en potatissäck. Jag trodde w-tränarna skulle vara medvetna om sånt. För hur ska jag veta hur jag ska sitta när jag aldrig ridit western förut?
Jag satt ju inte jättedåligt, bra nog för att tävla och bli placerad. Men jämfört med hur man rider i engelsk dressyr satt jag som en potatissäck.. tyvärr.

Och jo. sadeln var noga utprovad åt både mig och hästen.
Så jag vet inte vad det beror på? Sitsen är väl minst lika viktig i western som i engelskt men tränarna verkar strunta i det? Och då undrar jag hur domarna tänker om man nu ska ta det ett steg längre.

Butros skrev:
När man börjar rida western på en engelskriden häst, skolar man om hästen då eller finns det hästar som används både för westernridning och engelsk ridning? Hur vet hästen då vad som förväntas av den?

När jag började med western för 10 år sedan så började rida western på min dåvarande krångelhäst, det gick så bra att jag blev fast för detta med western!

Jag har själv inte kombinerat westernridning och engelsk ridning på samma häst, men det finns de som gör det! Och de brukar säga att hästen "vet" vilket som gäller beroende på vilken utrustning som kommer på.

Själv rider jag alla hästar på samma sätt, med samma filosofi.
Om hästen ger mig det jag var ute efter så ger jag efter( kan vara eftergift på tygeln, eller att släppa ett skänkeltryck etc. Ibland tycker jag att en del tror att eftergift enbart är att släppa efter på tygeln, när det kan vara så många olika saker.)

Ang detta med sitsen så håller jag helt med Sandra!
Det är helt upp till dig själv att se till att du har en korrekt sits, eller att din tränare hjälper dig att ha det.

Butros skrev:

Min häst är en mycket meriterad reininghäst. Jag har under 4 års tid tränat henne för såväl hennes tidigare ägare (medlem i reininglandslaget) och en B-tränare i dressyr (domarekandidat för GPklasser). Under det senaste året har jag börjat byta utrustning beroende på vilken tränare som är här. Tidigare använde jag uteslutande westernsadel och stångbett. Nu har jag även införskaffat dressyrsadel och rider på kandar. Jag tycker det fungerar bra att skifta så här men inför eventuell tävling inriktar jag träningen och utrustningen under några veckors tid med tanke på vad hästen ska tävlas i.

Jag vågar nog påstå att sitsen inte anses lika viktig inom western som inom dressyr. Tyvärr!!! Jag vet flera tränare som blir förvånade när någon sitter rakryggad i sadel.. Kommentarerna blir: Den där ryttaren skulle börja rida horsemanship. Där krävs en bra sits. I reining däremot kan du sitta hur illa du vill bara hästen går bra. Så min uppfattning är att man får be tränaren om hjälp med sitsen annars lägger de inte så mycket vikt vid den. Givetvis finns det tränare som gör det men generellt sett slarvas det.

Vad har ni för tränare?
Jag red lektion i onsdags och jag har fortfarande träningsvärk i sittbenen.

Den enda skillnaden jag har märkt vad gäller sits är att i westernridningen ska man lägga mer vikt i stigbyglarna än i engelsk ridning.

Jag red engelskt i sammanlagt 8 + 3 år och har ridit western i drygt 2,5 år.
Den allra allra största och svåraste skillnaden är tyglarna. Det tog ett år innan jag hade någorlunda koll och jag kämpar fortfarande.

Korrekt sits

quarter4ever skrev:
Det är helt upp till dig själv att se till att du har en korrekt sits, eller att din tränare hjälper dig att ha det.
Vad menar du med "korrekt sits", när man talar om western? Finns det någon korrekt westernsits, eller innebär begreppet att man försöker sitta som om man rede på engelskt vis?

korrekt sits i mina ögon är den engelska definitionen, alltså axel, höft , och skänkel i linje med varandra.

__sandra__

Jo men då vet ju både du och jag svaret på ditt tidigare inlägg där du skrev att något måste vara fel om det kostade mig min sits.
HUR ska jag kunna veta hur jag ska rida om jag aldrig ridit western förut och därför tar jag ju lektioner och clinics (då alltså).
Och INGEN kommenterade sitsen.

Fick också höra som du att jag skulle rida horsemanship i början för jag hade så bra sits... Men sen försämrades den.
Och du kan ju inte mena att jag själv ska komma på då att säga till tränaren att vara på mig.
Det gick ju så sakta det här med sitsen att jag inte märkte det förränj ag satta mig i en engelsk sadel igen efter tre år.
Jag hade ingen balans kvar längre.

Nu i sommar har jag ridit mycket barbacka på min häst och utan stigläder. Jag har fått hjälp av en duktigare vän med ridningen och framförallt min sits och idag är jag inte lika bra som innan jag började med western men mycket bättre sen jag slutade med western.

Jag tycker inte western är något dåligt på något sätt. Jag var och tittade på w-tävling i helgen och blev jättesugen på att rida själv.
Jag vann en clinic för WWass förra veckan men jag tackade dock nej för jag kunde inte med min häst, men ångrar lite för jag kunde lånat en annan häst.
Jag gillar tanken med tävlingarna och att det inte är lika stor press i western.
Vuxna tävlar mot ungdommar, vuxna rider ponnyer, ungdommar rider stora hästar bäst man vill. Det finns ju grenar där man måste pressa sig själv och hästen mot klockan men inte så ofta eller vad man ska säga.
Det är ju de lite "extrema" som ÄR duktigast som utför dessa.

mm mm.. jag tycker "engelskryttarna" ska ta lite av denna erfarenhet från western och tvärt om också.
Såg många hästar som gick bakom lod/inte fick med sig baken på tävlingarna i helgen.

Oj nu blev det långt och hoppas jag inte rabblade föör mycket :D

Men jag tycker fortfarande att det är upp till en själv. För mig finns det ingen westernsits respektive dressyr sits. Vill du ha en korrekt sits så är det axel, höft och häl. Det känns som man borde veta det oavsett vad man rider?!

Jag undrar om det inte finns tränare inom den engelska ridningen som slarvar med sånt? Är det bara inom western? Jag har ingen koll där. Jag vet att jag har en toppentränare som definitvt tänker på sitsen. Däremot finns det en del ryttare som inte anser det så viktigt och därmed inte lyssnar på det örat.

Om jag rider för en tränare och märker att det inte går framåt utan snarare tvärtom då byter jag tränare, varför gäller inte detta ens egen sits?

har lite bråttom så jag har INTE läst allt.

men angånde balans/brist på sådan.

var o red på turridning på en stor ranch nära min morfar i Arkansas, var bara jag, min pappa och guiden så vi fick ju mycket tid att prata med henne. det kan mycket väl ha varit första gången jag red i en westersadel. men vi pratade lite och guiden tyckte det var så himla kul att jag red engelskt och det syntes minsann på min sits att jag hade bra balans i det hela.

hon o hennes make hade tvingat deras dotter att rida engelskt när hon skulle börja rida "på allvar" och inte efter x antal år i en engelsk sadel fick hon börja med western, just för att så många som börjar med western totalt förtlitar sig på sadeln och aldrig skaffar sig någon balans. att visst KAN man få den balansen, men det är så många som glömmer bort att tänka på det. i en engelsk sadel måste man tänka på det på ett annat sätt.

hennes tankar om det hela.

Jag börjar bli alltmer övertygad om att jag inte ska gå över till western just nu. Det är flera ridresor som lockar mig och de som intresserar mig sker i engelska sadlar. Då vore det dumt att förstöra balansen nu.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 286
Senast: Liten
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
353
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka