Från western till engelsk ridning

Sv: Från western till engelsk ridning

Butros skrev:
Jag börjar bli alltmer övertygad om att jag inte ska gå över till western just nu. Det är flera ridresor som lockar mig och de som intresserar mig sker i engelska sadlar. Då vore det dumt att förstöra balansen nu.

Men hur dålig balans har du?

Jag har ridit western i många år nu och har dessutom varit iväg på ridresor i främmande länder. www.alazzi.net
All ridning (utom hos Jean-Claude Dysli) skedde i engelsk sadel och jag tyckte inte att det var så svårt att byta till engelsk sadel. Det var värre att göra tvärtom... :smirk:

Det tog mig flera år att bli hemtam med delade tyglar och westernsadel.

Så om du är intresserad av att rida western så tycker jag att det är bättre att satsa på det.

Några av ridresearragörerna erbjuder både engelsk och westernsadel.

Det beror ju helt på vart du reser.

Jaktritt på Irland blir kanske aningen knepigt ;) :D

Obalanserad Butros

alazzi skrev:
Men hur dålig balans har du?
Jag har mest ägnat mig åt körning, jag är ingen skicklig ryttare. Balansen har vållat mig problem också på MC. Det jag hade svårast för var garagevändningar. :crazy:

Sv: Obalanserad Butros

Butros skrev:
Jag har mest ägnat mig åt körning, jag är ingen skicklig ryttare. Balansen har vållat mig problem också på MC. Det jag hade svårast för var garagevändningar. :crazy:

Här har du en till som också har svårt för garagevändningar!

Manöverprovet för MC var ju rejält knepigt. Mycket värre än att rida.
Att balansera en tung MC är inte jämförbart med att rida en ädel springare ;)

http://www.reiten.de/reitsportkataloge/Pegasus-Reiterreisen/Pegasus-Reiterreisen.html

Vi har haft deras katalog tidigare och det fanns flera arrangörer där man erbjöds ridning även i westernsadel.

Senast ändrad:
Sv: Från western till engelsk ridning

Jag hade aldrig läst eller hört något om western när jag började med det. Då var jag 12 år gammal.
Tragiskt att mina tränare inte tänkte mer på sitsen än dom gjorde, jag håller med.
Men då var det endå en hel hop tränare, både svenska och amerikanska som jag red för.

Jag är glad för din skull att du har en toppentränare.

Dessutom är ju w-sadlar skönare (?) och mer "stabila" än engelsksadlar. Vissa "går inte" att ramla av ur.
Att rida i en engelsksadel var svårare för mig än att rida barbacka efter tre år i w-sadeln.

Och du kanske har bättre balans än mig, var glad för det.
Jag vandes med w-sadel och fick jätteproblem i engelska sadeln sedan. Det är endå två helt olika sadlar. Du kan säkert rida dressyr med w-sadel och tex reining med dressyrsadel om du är van.
No big deal.
Förstår inte vad det är du vill säga...

Säger jag att min sits förstördes av 3-4 år i w-sadel så menar jag ju det. Jag sitter ju inte här och driver med någon.
Jag om någon är ledsen för det. Det har ju hindrat mig något enormt i min egen och min hästs utveckling, att jag inte kan/kunde sitta korrekt i sadeln.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 286
Senast: Liten
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
353
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka