från "vanlig" kattsand till Toa-Lätt (papperspellets)?

C

cross

från \"vanlig\" kattsand till Toa-Lätt (papperspellets)?

Tror ni att det skulle funka att byta? Mina katter har haft den traditionella kattsanden hela sitt liv (6 år). Vore skönt att bara kunna spola ner i toaletten. Luktar det mkt om man använder sig av Toa-Lätt? Erfarenheter?

Re: från \"vanlig\" kattsand till Toa-Lätt (papperspellets)?

Vi har använt toa-lätt till våran katt, kommer dock aldrig göra om det mer. Luktar hemskt. Inge bra alls.

Det enda som vi hittills provat och som är riktigt bra är skogsströ. Som sågspån i pelletsform, när katten krafsar på det blir det sågspån och det luktar skog ;) Det är dyrt men värt varenda krona.

Dessvärre är det svårt att få tag i, vår icabutik har slutat sälja det. Har provat någon kopia från djuraffären men de var inte hälften så bra.

/Isa

Jag har inga bra efarenheter av Toa-Lätt, det luktar apa! Provade det i en period, och förutom att det luktade illa så uppskattade inte katterna det heller. De verkade sakna "sandkrafset", och satte sig tom och uträttade sina behov bla i min säng :eek:, något de ALDRIG gjort förr! Så jag återgick till vanlig kattsand rätt raskt! :)

Köp bränslepellets, det är samma sak som skogsströ fast i storbal, årskostnad några hundralappar :)

Funkar kanske om man bara har en katt, men med två eller flera är det totalt värdelöst. :p Fast visst går det åt mindre stö, katterna börjar nämligen kissa på andra stället för att de tycker lådan och ströet är äckligt. :devil:

Som Sassy sa, köp bränslepellets från lantmännen eller liknande. Luktar inte alls (har ändå okastrerad hankatt), följer inte med ut ur lådan och är billigt. Kisset får pelletsen att svälla och bli till spån, som man silar bort sen.
Min katt protesterar mot sand istället, och så börjar det lukta något djävulskt :crazy:

Vad smart!!! Jag har alltid kört med kattsand som klumpar sig, men tycker att det funkar sådär... Bränslepellets ska jag helt klart pröva!!! :bow:

Till skillnad från andra så är jag nöjd med Toa-Lätt, och sambon också. Det dammar inte, det går att spola ner i toan och det känns inte som man går omkring på en sandstrand när man går på golvet. Vi har 3 katter och det luktar ju när det blir för mycket kiss i lådan men det har det gjort om annan kattsand också.

M.

Bränslepellets hos lantmännen...
Tack så jättemycket, vad glad Chilleé kommer bli när hon slipper den äckliga sanden igen.

Tack

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 005
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 751
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 994
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 441
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka