från valp mat till vuxen foder...

Alfakrulls

Trådstartare
När kan man vänja sin hund vid vuxenfoder, hur gammla brukar dom vara då?
Hur länge äter de valp foder? Vet att de säkert är olika, men vad brukar man räkna som en vuxen hund....?!


En annan fråga oxå....

Har en snart 5 månader samojed valp som vi va ute och "gick" med igår.....ca 3 km. Hon sprang hela tiden lös och de va på hennes villkor, va de för långt att gå endå? Vi gick i skogen och vid havet, va de för mkt endå? Hon sprang hela tiden framför oss och lekta och skuttade runt om en tok....va inte speciellt tött när vi kom till bilen, lite så där lagom trött.....
Denna rundan går vi ju inte speciellt ofta, de va första gången, men de är skoj att komma iväg till andra ställen ibland....men vill ju verligen inte "slita" ut henne..... :crazy:

Hoppas någon kan svara på mina frågor!! :)
 
Sv: från valp mat till vuxen foder...

Oftast brukar det stå på förpackningen vid vilken ålder de ska övergå till junior eller vuxenfoder. Brukar vara runt 5-6månader, men som sagt det varierar från hund till hund. Kom ihåg att övergången ska ske successivt (kan inte stava:angel: ) Börjar valpen lägga på sig allt för mycket vikt (på väg att bli tjock) är det nog dags att börja tänka på junior/vuxenfoder.

Personligen tycker jag inte att det lät som att det var för långt med 3km, speciellt inte om hon inte visade några som helst tecken på att vara trött. Tänk bara på att vara försiktig (vilket jag tror du är), så att inte det sliter på höfterna, hon blir ju trots allt ganska stor och har lite tyngd att bära.
Lyca till !!
 
Sv: från valp mat till vuxen foder...

simba_112 skrev:
Tänk bara på att vara försiktig (vilket jag tror du är), så att inte det sliter på höfterna, hon blir ju trots allt ganska stor och har lite tyngd att bära.
Lyca till !!

De va precis de ja tänkte på oxå, men eftersom hon va så glad och inte speciellt trött, visst va hon trött men hon orkade ju springa och leka hela tiden utan att man behövde locka och bära henne så...

Men detta gör vi ju inte så ofta, men tänker jämt på de att vi måste vara försiktiga....de tänker ja på hela tiden!!

Tack så mkt för svaren!! :)
 
Sv: från valp mat till vuxen foder...

Själv har jag en (strax över) 3 månaders vit herdehund som gärna följer med på promenad. Vissa anser ju att man inte ska "motionera" en valp övht, men vi ser det som en lek:)
Självklart blir det inga långpromenader med henne, men de vi gått verkar hon bara må bra av och det är ju huvudsaken !! Många tror att min tjej är en samojed, tack vare hennes päls (hon blir långhårig):rofl:
 
Sv: från valp mat till vuxen foder...

Vad har du för foder?
Eftersom jag har Hill`s large breed så ska min äta det tills han är 1 år gammal. Stora hundar växer ju längre...
Har du ett valpfoder som är anpassat för din hunds kommande storlek så fortsätter du så länge tillverkaren rekomenderar.
Som jag har förstått det så använder man valpfoder så länge valpens skelett utvecklas eftersom den då har särskilda näringsbehov som tex. mer kalcium och protein.
 
Sv: från valp mat till vuxen foder...

Så länge valpen är pigg och har roligt så har jag tagit sådan promenader med min hund. Det är ju ingen motion i ordets rätta bemärkelse, mer aktivering.
 
Sv: från valp mat till vuxen foder...

Jag började ge min hund vuxenfoder tidigt. Enligt innehållsförteckning så skilde det nästan ingenting mellan valp, junior och vuxen. Vissa föder ju upp valparna på vuxenfoder direkt.
 
Sv: från valp mat till vuxen foder...

Jag var in på zoocenter och frågade och dom sa att med Whippar bör man iaf vänta tills dom är fyllda 8 mån.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 320
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 356
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 957
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp