Från Trav till Körning

M

Mount Never Rest

Nu har jag fått en idé så jag vill ha lite synpunkter och tips om det är genomförbart på egen hand:D

Jag har börjat tänka i banorna att konvertera om Harry till körhäst i stället för travhäst:idea:
Sedan dess att han blev inriden så har jag inte riktigt varit nöjd med att köra honom... Han är inte den mest extrema travare men han är ju ändå en, så om han är het så rusar han och drar i bettet. Visst jag gillar farten men efter att fått smak av samling & form så är det en stor del av mig som tycker att det är hemskt när huvudet står rakt upp och att jag måste sitta och dra i munnen:crazy:
Det lilla jag har sett av körning så verkar det ju som om ni är mera noggrann med hur hästarna går så att säga...
Dessutom så skulle jag vilja att han jobbade lite med huvudet! När han trav travar så är det bara fullt ös rakt fram! Han använder inte huvudet för femöre! Så även om kroppen blir trött så är huvudet på helspänn....

Jag har själv börjat testa lite smått... När han blir het så tar jag lite i tömmarna och lirkar, så fort han bromsar tempot och sänker huvudet så får han full eftergift så att han går med hängande tömmar, när huvudet kommer upp så upprepar vi proceduren.
Jag upplever att han slappnar och faktiskt tänker lite på vad han gör, så jag tycker att det verkar fungera bra, men är det så man gör??

Eftersom jag är totalt grön inom körning så vill jag helt enkelt ha tips om jag är på rätt spår och vad jag kan träna för att det ska bli ännu bättre!

Dessutom så skulle jag gärna vilja veta vilken typ av form som ni eftersträvar (gärna bilder!) så att jag vet ungefär vad vårat mål är:D

Som det är nu så har jag bara tillgång till en rundbana så jag kan inte träna att svänga:mad: Och här finns ingen som håller på med körning så jag har ingen hjälp att få, utan det är de jag själv kommer på + ev. tips från er.
Eller tror ni ens att det är någon vits att försöka när jag inte har någon tränare:confused:

Så kom igen!! Säg vad ni tycker och tänker om min konstiga idé:banana:

Sv: Från Trav till Körning

Det är väl ingen konstigt idé. Samling och form och lösgjordhet är något man eftersträvar oavsett klassisk ridning eller körning. Du verkar ju redan inne på den linjen så då är du ju en bit på väg. Skulle nog satsa på lite tömkörning så du kan jobba honom på voltspår utan att han tänker "ett, två, KÖR"

Hmm.... Lite svårt med tömkörning, ingen av oss kan det och jag personligen avskyr dom där tömmarna:rofl: Dom bara trasslar fast sig:o
Men visst nog skulle jag kunna ge det en "sista" chans:)
Är det lättare att börja på volt eller på fyrkant?? Som det är nu så pysslar vi bara med longering i grimma utan andra tilbehör;)

Han är inte världens värsta travare. Det kanske är 2 av 5 ggr det han är pigg och "rusar". Dom andra 3 är han lugn.. Den största fördelen med honom är att han lyssnar otroligt bra på rösten, oavsett hur pigg han är så lyssnar han att lugna ner tempot om jag säger till på skarpen... Men han är ju ändå inte avslappnad men han håller sig i skinnet:angel:

klassisk ridning
(Jag rider western;) )

Din häst verkar ju trygg så det är bara för dig att plugga in allt du orkar! Den önskade formen är väl som den önskade ridformen. Dressyrkörning körs dock med tömkontakt, alltså bör du inte släppa tömmarna helt lösa, ge gärna eftergift men se till att ha en jämn och stadig kontakt ändå. Den kontakten kan också vara mycket lätt!! Eftersom du inte ha några skänklar måste du jobba hästen med yttertöm. Tömkörning är bra träning men personligen tyckte jag det var 1000 gånger svårare än körning när jag började, ett år efter jag börjat köra kanske... Var bor du? Det bästa är ju egentligen att få hjälp av någon kunnig "på plats". Men jag tycker aboslut du ska köra skolkörning och får du ingen hjälp så prova dig fram och läs en massa böcker och här på forumet!

Jag bor i Överkalix ännu högre upp än du;)
Har du några tips på bra böcker:d

Jadu...det var väldigt långt upp!! Jag tror det är Anders Eriksson som skrivit några bra böcker/häften om körning, sen finns det några filmer av bröderna Pålsson som nog skulle funka bra för dig! Och att kolla igenom några av trådarna här ger dig nog lite tips.

Ja, jag ska kika runt i lite trådar;)

Kan ni inte lägga in lite bilder!:bump: Jag såg att ni hade en STOR bildtråd, men jag vill mest ha bilder på "korrekt" form i trav, så att jag har ett mål:angel:

Perfekt är det väl kanske inte men rätt bra tycker jag.
aa67cad8ef4c52a72b8ffe406c905bb6.jpg

:idea: Ok, då ska "träskallen" upp igen:rofl:
Här kämpar jag för att få ner den och då far vi för långt:o
Jaja, vi får väl testa att hålla huvudet lite högre i kväll:D
Bild Är det här för "högt"? Eller ska jag försöka något liknade?
Annars måste vi träna ordenligt för han har svårt med mellanting, för här blir han framtung i stället:mad: Bild

(Jag vet att det är ridbilder, men jag har ju inga körbilder:o :o )

Målet, eller tävlingsformen är ju lite högre men vid träning ska du ha formen så låg som möjligt utan att bli framtung. Som vid ridning!

Vet knappt vad som är rätt vid ridning (inte lätt efter att ha ridit 4år fel:mad: ), men jag fattar.

Förresten :bow: Tack! För att du orkar svara på mina frågor, du verkar vara den enda (förutom rat_and_cat):bow:

Jag tyckte att bilderna på dig såg bra ut. Jag har själv haft en travare som jag körde klassiskt. Min kompis har lite smått börja tävla i klassiskt och det går jättebra. Dock behöver dressyren jobbas lite mer på men maraton och presition är helt prickfri. Hästen lyser det om han tycker det är jätteroligt att gå i vagn.
Själv ska jag skaffa mig en travare igen så fort jag har möjligthet och pengar såklart och då ska jag rida western och köra klassiskt med den.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 666
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 334
Körning Fråga mig inte varför. Men jag har fått någon knäpp idé om att jag ska försöka tolka med H.H i vinter. Men för att kunna göra det då...
Svar
3
· Visningar
1 435
Senast: Pallen
·
Utrustning Hej! Har en fundering angående bett till B-ponnymun för främst körning och tömkörning. Tänderna är kollade och är fina men det hittades...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: annakg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka