Från stort till litet stall

9

93Annie

(Moderatorn får gärna flytta tråden om den ligger på fel plats)

Ja, som rubriken lyder; vad har ni för erfarenheter av att flytta från ett stort stall (c:a 35 hästar) till ett litet stall (c:a 10 hästar)?
Upplevde ni det som en positiv eller negativ förändring?

I mitt fall så är det så att jag helt enkelt har tröttnat på stallet som jag står i nu, det finns folk som snackar skit, vissa människor är mer värda än andra (dvs slipper fodringar och funktionärspass samt får andra tjänster som vi andra inte får) och ja, jag vet att vi betalar precis lika mycket i stallhyra och detta är en förening som vi alla driver tillsammans, alltså ska ingen få det bättre.

Så det är därför jag vill flytta, men som ni säkert har förstått finns det ju en hel del grejer som håller mig kvar, en mkt bra anläggning med flera ridhus, paddockar, fälttävlansbana osv... dessutom är det alltid folk som man kan prata med, vilket jag som är 15 tycker är viktigt.

Hur skulle ni gjort?
Det "nya" stallets ägare känner jag sen innan, och hästen skulle få det bättre på alla sätt och vis. Det finns ett ridhus lite längre bort...
Dock är jag rädd för att jag ska tröttna/börja slarva med pållens skötsel och träning om det är ensamt...

Så igen, hur skulle ni gjort och vad har ni för erfarenheter av detta?

Sv: Från stort till litet stall

Jag flyttade från ett stall på ca 25 privathästar, runt 7 personalhästar
och kanske 25 ridskolehästar. Till ett stall på 10 boxar.

Tyvärr så kan jag säga att jag blev mindre och mindre peppad till att träna osv. Jag var
ofta ensam i stallet och det var dåligt med träningar och händelser på gården.

Så jag har nu flyttat till ett stall som är stort igen, men det är bara ungefär 12 hästar i
varje stalldel, vilket är underbart. Sen så är det många som äger fler hästar så vi är nog
fem som "delar på" den längan jag står i :) Det händer mycket mer, det är träning ofta.

Men det är olika såklart, om du har någon i nya stallet som också vill träna och är lika
motiverd som du så kan det såklart fungera :bump:

Nu var det så att jag flyttade från en stall med 12 hästar till ett stall där han stod själv ett tag och sen med kompis.

Jag märkte ingen skillnad i över huvud taget, även den tid han var själv var han precis som vanligt.

Om jag hade vart du så hade jag flyttat till den stora anläggningen, speciellt om det är mycket folk som snackar skit och om du frå bättre träningsmöjligheter på det nya stallet.

Hej!
Du sköter väl inte hästen bättre om det är fler i stallet?
Snarare kommer du få mer tid för hästen istället för att prata med alla andra;)
Nä men kolla vad det är för folk i stallet och om det är några i din ålder eller andra som tränar åtminstone. Tycker inte åldern spelar så jättestor roll. Men som du säger det gör en del att det finns andra som tränar också och inte bara skogsryttare. Men jag tror inte du kommer tröttna på hästen. Det är stor chans att några är trevliga i det nya stallet!
Jag har stått i stall med från 3 st upp till över 30 st. Det finns alltid fler att bli irriterad på om det är 30....
/Wilden

Senast ändrad av en moderator:

...men jag tycker inte att ett stall på 10 hästar är litet! Och skitsnackare kan det finnas även i ett mindre stall.

Mina erfarenheter är att det är mycket bättre i ett stall som sköts mer kommersiellt än att stå hemma hos någon privatperson. De har oftast bättre rutiner kring hästhållningen och det finns alltid någon som kan ställa upp om man behöver hjälp någon dag eller vill ha sällskap på ridturen. Sedan är det jättekul när det händer saker i stallet, typ kurser, tävlingar osv. även om man inte vill vara med själv.

När det gäller stämningen i stallet, skitsnack osv, så tycker jag att det är värre om stämningen i ett litet stall är dålig eftersom man där inte har någon möjlighet att s.a.s. välja sällskap - är det stallägaren som det skär sig med är man ju mer eller mindre tvingad att byta stall igen!

Men som sagt, ett stall med 10 hästar känns inte så litet för mig, ganska lagom faktiskt, så om jag var du skulle jag besöka det mindre stallet, "känna av" stämningen och prata med de andra inackorderingarna.

Du är så ung och som du själv skrev så är det då viktigt med kompisar runt omkring och det är bara du som kan känna om det känns rätt och om du kan trivas med människorna. Känns det bra och hästen dessutom får det bättre så finns det väl inget att tveka över?

Jag gjorde tvärtom.. jag stod i ett litet stall med 4 platser i ett år och när jag sedan flyttade så ställde jag hästarna i ett större stall och jag trivdes mycket bättre i det lilla stallet, det var inte så mycket folk och det var inget gnäll.. Man skötte sitt och hjälptes åt.. nu är det så dålig stämning för alltid är det någon som har gjort något "fel"..

Jag flyttade från ett stall med ca 25 hästar och helinackordering
till ett stall med 5 hästar och ett joursystem. Det var inte någon
bra ide enligt mig.

Varken jag eller hästen trivdes speciellt bra. Jag var nästan alltid
där själv och det vart mycket mer arbete med tanke på att vi skötte
alla fodringar och insläpp själva.

Speciellt tråkigt vart det på vintern när det vart mörkt och kallt.
Stallet låg på landet så det vart verkligen kolsvart. Ingen höjdare
direkt. Min motivation försvann helt i och med det.

Det bästa jag gjort var att flytta från en stor anläggnigen till ett lite mindre stall med 9 hästar (varav 2 är mina) men sen hade jag ju turen att komma till ett stall med underbara stallkompisar. Har aldrig varit i ett stall med så bra stämning.

Blev "tvugen" att flytta dels då jag behövde en stallplats till och dels att min ena häst inte trivdes det minsta i det stora stallet. Det gick så långt att hon blev oridbar (Flög i luften för mina lilla, spakarde alla hästar som kom i hennes närhet). Nu trivs hon super. Går att rida ensam och tillsammans med andra. Hon älskar sin box och hon tjurar inte på människor eller andra hästar längre.

Sen så har vi väldigt trevligt i stallet. Gör saker tillsammans oså. Dessutom är stallet väldigt mordernt. Varmvatten, inomhus spolspilta, ridhus, uppvärmd stooooor sadelkammare med plats för alla ens saker, toa(riktig toa, inget utedas) och kök med micro, discho och kylskåp så trotts att stallet är rätt litet så tappar man inte motiveringen till att åka ditt och träna även under vinterhalvåren.

Vad jag känner igen mig i din tråd.
I den sitsen du är i nu var jag i förra året.
Min häst stod uppstallad på ett stall med 25tal hästar och det
blev för mycket helt enkelt.
Det var det något av det hemskaste jag varit med om. :(

Skitsnack här och skitsnack där...personer som lades sig i där dom
inte hörde hemma. Jag led...blödde från hjärtat och grät många tårar den vårterminen för den sakens skull.
Trodde ett tag tom att min häst hatade mig.
Men det visade sig att han vantrivdes enormt han med.

Så jag tog och började leta stallplats. Hittade en stallplats hos mig och min mans grannar med 3 hästar.
Jag tog stallplatsen med en gång och sade upp hästens dåvarande stallplats och flyttade honom redan den helgen.
Det kom nog som en chock för många då hästen och jag flyttade för vi hade varit där i många år. 6 år. Vad jag vet så är vi mycket saknade hos vissa personer.
Men inget ska få en att stanna kvar om man mår dåligt utav det.
Jag hade hästen uppstallad hos våra grannar i 4 månader sen så byggde vi om den gamla ladan till stall till min älskade häst så
nu bor han hemma på gården och trivs utmärkt.

Min motivation är väl lite si så där sporadisk med.
Ibland är jag alltid ute i stallet och bara hänger med min häst.
Ibland så är jag ganska osocial mot min häst men det kan han vara det med. Men träningen kommer alltid i första hand. Och den är jag aldrig slarvig med. För det gäller ju hans väl och ve.
En ordentligt motionerad häst är en glad häst. :p
Men med utrustningen kan jag vara lite slarvig med och rengöra.

Det där med att man ska behöva ha en massa personer omkring sig för att man ska ta hand om hästen ordentligt så att intresset inte dalar är lite individuellt. Är du en social person som gärna diskuterar hästar och gärna känner du vill ha en vän nära till hands kan det vara jobbigt kan jag tänka mig.
Jag kan ju bara svara för mig själv och säga att jag gillar att vara min egen. Ingen som lägger sig i det jag gör. Ingen som bestämmer stallregeler eller så. Det gör jag själv. :)
Meningen för min del med flytten var att komma bort från den där dokusåpan och få ordning på livet. Och det gjorde jag.
Både hästen och jag trivs bättre ihop. Det märks...för tidigare har han inte velat bli lastad utan linor men nu lastar jag honom själv och är ute och åker till olika ställen och så.
Nu bärjar jag rabbla...avslutar mitt långa inlägg.:eek:
Mvh Xoya

Jag flyttade från stort till litet för några månader sedan. Nu var det stora 15 platser och det nya tre. Tidigare hade jag helinackordering samt tillgång till två ridbanor och ridhus 500m därifrån. Nu är vi tre som delar på passen och jag har 20 min ridväg till banan och 30 till ridhuset. För mig och hästen har det bara varit positivt, allt är mkt lugnare och min häst får bättre skötsel vilket avspeglas på henne. Nu kan jag själv påverka hur mkt hon ska äta, hur mkt bete, boxunderlag, täckesbyten, nattbandage osv. Tidigare var det bara att anpassa sig till den gängse normen. Tidigare var vi 6-7 st som tränade aktivt och fyra som även tävlade nu är det ingen förutom mig, men jag tycker det är rätt skönt. Inga trista kommentarer, ingen prestationsångest och jag är nog än mer motiverad till att träna nu, blir mer uppstyrt då jag måste planera vilka dagar jag ska rida på banan och vilka jag ska rida ut. När mörkret kommer krypandes kommer jag nog sakna ridbanan och dess lysen men å andra sidan är det rätt bekvämt att ta transporten och åka till ridhuset.
Förutom det sparar jag även pengar 1000:- i månaden vilket inte är helt fel. Stallet ligger även bara två km hemifrån och jag åker förbi flera gånger om dagen så stallpassen känns inte heller som ngt problem.

Men jag kan säga att jag hade megaångest innan och efter att jag fattat beslutet, inte förren allt hade lugnat ner sig efter några veckor började jag känna att det var rätt.

Lycka till!

Hej allihopa och tack för alla svar! :)
Jag hoppas verkligen att jag också kommer att gilla denhär förändringen då jag mer eller mindre bestämt mig för att byta. Ska bara ta en sväng runt omgivningen idag för att titta på uterittsmöjligheterna m.m.

Tack än en gång för att ni har fått mig att tänka på saker som jag annars hade glömt :bow:

Jag hade flyttat till de mindre stallet! 10 hästar är inte lite.
Jag ahr haft min pålle i ett stall på 5 hästar, hästen trivdes inte alls. flyttade till stall med mindre spring i o färre hästar än fem o han blev som förbytt!

Till helgen flyttar jag honom o två av mina nya hästar till ett litet stall med en extra häst.. alltså känner han två sen innan o tror det kommer fnka fin fint!!

Så gör som en del andra sagt, kolla vad det är för folk där. Se om de finns ngn som vill med o träna i ridhuset.
Vi gorde så innan att vi bestämde tid o dag i veckan vi skulle ses i stallet o så red vi o tränade! Kalas mysigt! efteråt drack vi varm chokladmjölk i kylan! :D

lycka till! =)

Ridskola till litet stall
Flyttade min fd ponny från en ridskola med 25-30 hästar . Mycket skitsnack men övrigt ganska hyfsat bra anläggning. Hästen vantrivdes, började sparkas och bitas i boxen.
Flyttade honom till ett litet stall där det fanns 2 hästar. Han fick gå ut på lösdrift då och han STORM trivdes, aldrig några dumma fasoner som han höll på med när jag hade honom på ridskolan : ) Helt underbart att flytta dit.

Litet stall till större stall
Jag sålde min andra ponny och köpte en ny. Hade honom över sommaren i det lilla stallet med några hästar (ca 5 st under sommaren) till ett stall med ca 15. Hästen trivdes vell sisådär i det stora stallet men det var väldigt mycket skitsnack osv. Tappade suget totalt för att åka till stallet, hästen blev ståendes i några veckor och jag ville flytta tillbaka honom.

Skulle helst av allt vilja stå i ett eget stall med bara mina egna hästar : ) jag trivs bäst så : )

Lurigt det kan ta tid att hitta rätt.

Kände mig själv ensam i ett medelstort stall. Det varierar ju så mycket beroende på folket.

Det lite större med ridbana och klubbhus tävlingar och träning med kända tränare det hade jag ingen nytta av då.

Flyttade till mindre stall det var mysigare det var nästan alltid folk där. Det fanns flera medryttare och i olika åldrar både yngre tonåringar äldre tonåringar mammor med barn och äldre damer alla red med alla. Vi hjälptes åt med schema och annat vid behov. Flera var medryttare det var många som red fast stallet var litet . Där var ca 13 hästar det var mycket bra och trevligt.

Men vi tävlade inte och det fanns ingen manege tex. Vi red i skogen och i paddocken. Vi tog in tränare ibland lite olika tränare det var kul.

Du får väl fundera över vad du har för behov. Kolla vad folk i lilla stallet har för vanor. Vad som finns att göra där angående träning etc och om det stämmer med dina önskningar. Det är viktigt att du trivs och att hästen har det bra.

ja jag stod på en ridskola i malmö med mina hästar . men då tävlade jag galopp. dom var ute på morgon och kvällen efter jag ridit en stund. sedan träffade jag min kille och flyttade till han tog hästen med mig ut på landet . hon fick en liten liten hage som hon knappt kunde röra sig i . jag blev gravid och hon flyttade till grannen på lödrift . har nu eget stall hemma och eget bete . men inga ridmöjöligheter så jag var tvungen att ha släp har det nu . är gravid igen så i januari ska jag börja rida . men du tänk så att du kan börja trava galoppera när du är framme i nya ridhuset och kan sadla av när du ridit hem . det är bra . du är ju inte ensam i nya stallet som vi här på landet . men det är skönt att gå ut till hästarna och känna deras kärlek . lycka till . hästen får kanske mer ute vistelse och mår bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 605
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka