Från soffpotatis till 1 mil på...6 veckor?

Det måste ju finnas någon form av medfödd obegåvning för löpning också. Jag var nog 30 innan jag förstod det.
Jag har alltid varit urkass på att löpa. Jag går fortare än jag joggar. Jag stampar liksom luften ur mig och tar för korta andetag in.
Även på den tid då jag rörde mig mycket och var normalviktig så var jag helt slut om jag skulle springa 500 m - benhinnor, flås - totalt stopp. Däremot att gå i snabbt tempo - inga problem. Gå någon mil/dag i en vecka med 18 kg packning i terräng - ingen match. Springa 3 km - gick inte.
 
Det måste ju finnas någon form av medfödd obegåvning för löpning också. Jag var nog 30 innan jag förstod det.
Jag har alltid varit urkass på att löpa. Jag går fortare än jag joggar. Jag stampar liksom luften ur mig och tar för korta andetag in.
Även på den tid då jag rörde mig mycket och var normalviktig så var jag helt slut om jag skulle springa 500 m - benhinnor, flås - totalt stopp. Däremot att gå i snabbt tempo - inga problem. Gå någon mil/dag i en vecka med 18 kg packning i terräng - ingen match. Springa 3 km - gick inte.
Så är det säkert, man har vissa kroppsliga förutsättningar som inte går att göra nåt åt. Samt att man aldrig har fått lära sig teknik. När jag började springa för ett par år sen så var mitt nybörjartempo så sjukt långsamt, mer än 8 min per km. Jag hade nån sorts idé som gick ut på att aktivera kroppen så lite som möjligt för att jag trodde att det skulle vara lättare och skonsammare. Men sen lärde jag mig lite mer teknik och testade mig fram så blev jag snabbare (använda armarna, aktivera benen och fötterna mer, sträcka på kroppen) och insåg att det blev lättare att springa så och gick dessutom snabbare. Så nu springer jag snabbare även som otränad även om jag aldrig kommer att bli annat än högst medelmåttig och är helt nöjd med att springa milen på en timme.
 
Det måste ju finnas någon form av medfödd obegåvning för löpning också. Jag var nog 30 innan jag förstod det.
Jag har alltid varit urkass på att löpa. Jag går fortare än jag joggar. Jag stampar liksom luften ur mig och tar för korta andetag in.
Även på den tid då jag rörde mig mycket och var normalviktig så var jag helt slut om jag skulle springa 500 m - benhinnor, flås - totalt stopp. Däremot att gå i snabbt tempo - inga problem. Gå någon mil/dag i en vecka med 18 kg packning i terräng - ingen match. Springa 3 km - gick inte.

Jag spelade fotboll och basket långt upp i tonåren och hade bra kondis osv. Men jogga har aldrig varit min grej trots det.
 
Ursäkta OT, men intressant. Jag undrar om det är så att man mentalt eller möjligen tekniskt har lagt en grund för vad man klarar när man var ung? Jag kan absolut inte springa mer än max 5 km otränad och det känns obegripligt för mig att någon skulle kunna springa en mil som helt otränad. Däremot har jag lite samma förhållande till simning som jag höll på med när jag var ung. Jag har kompisar som är osäkra på om de fixar ens 200 m simning, medan jag tycker att det är normalt att man klarar åtminstone 1500 m otränad.

jag är garanterat sådan när det kommer till cykling. jag är inte SÅ tränad nu, men vaddå, 120 km kan väl "alla" cykla, tänker jag glatt. :-)
 
Som någon sa tror jag också det handlar om att lära sig bättre teknik. Jag kan utan problem promenera flera timmar på raken men kan absolut inte springa. Inte ens när jag var yngre och normalviktig/vältränad. Det var liksom inte naturligt för mig. Så skulle jag vilja springa skulle jag behöva gå en kurs först för att få lära mig hur man gör. Vet ju att jag går väldigt snett, belastar fötterna snett , kanske också påverkar.
 
Åh, Röhnisch rundning school verkade jättebra! Tack för tips! Men... Eh... Jag tror inte att jag kan springa en timme i ett sträck i nuläget... :o

Nej du ska absolut inte springa i en timme nu! Tänk inte ens tanken! Börja försiktigt och träna upp tekniken och andningen och kondisen. Viktigt att kroppen hänger med i utvecklingen och inte pajar (vilket är risken då man går ut för fort). Har du bra teknik och andning och en frisk kropp om 6 veckor så springer du 1 mil på ren vilja. Med en halvtrasig kropp går det inte...alls.
 
Kommer springa 10km universitetslopp med en van den 24:e August :)

Klattrar sen nagon vecka tillbaka tva ganger i veckan, gar mycket ocksa. Men idag blev det forsta springtraningen med vannen. Tog oss runt en 1.4km ratt bra, okar pa nasta gang. Tankte att vi tar det lugnt, det ska borja kannas lite jobbigt da slutar vi :) manga korta traningar istallet for nagra fa langa (da maste ju kroppen anda aterhamta sig i flera dagar :cautious:)
 
Jag råkade anmäla mig till Sthlm Tunnel Run i november. Ska bli sketakul!

Sprang milen första gången för några veckor sen och klarar idag cirka 4:16-tempo. Visst måste det vara möjligt att satsa på tempo på under 4 min till november om jag tränar på??
 
Jag råkade anmäla mig till Sthlm Tunnel Run i november. Ska bli sketakul!

Sprang milen första gången för några veckor sen och klarar idag cirka 4:16-tempo. Visst måste det vara möjligt att satsa på tempo på under 4 min till november om jag tränar på??

Ja, det har du stora möjligheter att klara! Av någon anledning så springer man ju dessutom mycket fortare bara man får en nummerlapp på bröstet.

Om du inte har sprungit så mycket distans än (eftersom du sprang milen för första gången för ett par veckor sedan) så tycker jag att du framförallt ska fokusera på att springa lugn distans för att vänja kroppen vid mer löpning och få mil i benen. Lägg även till fartuthållighet (t.ex. 6-8 x 1 km omkring din tröskelfart med 60 sek repvila). Successivt även lite snabbdistans, 4-5 km i 10 km-fart. Ditt största problem kommer inte vara att klara sub 40, utan risken att bli skadad om du satsar för hårt.
 
Ja, det har du stora möjligheter att klara! Av någon anledning så springer man ju dessutom mycket fortare bara man får en nummerlapp på bröstet.

Om du inte har sprungit så mycket distans än (eftersom du sprang milen för första gången för ett par veckor sedan) så tycker jag att du framförallt ska fokusera på att springa lugn distans för att vänja kroppen vid mer löpning och få mil i benen. Lägg även till fartuthållighet (t.ex. 6-8 x 1 km omkring din tröskelfart med 60 sek repvila). Successivt även lite snabbdistans, 4-5 km i 10 km-fart. Ditt största problem kommer inte vara att klara sub 40, utan risken att bli skadad om du satsar för hårt.

Jag får erkänna att jag är lite för mycket tävlingsmänniska och vill att det ska gå bättre varje pass. Ska verkligen försöka lägga bort det!
När du säger lugnt tempo, ska jag ner ganska rejält på milen då? Typ 4:50-5:0-tempo ett tag? Håller verkligen med om att kroppen behöver lära sig mer mil. Är i alla fall väldigt noga med att alltid ha minst en vilodag emellan passen - vill inte skada mig.

När man kör km-intervaller är det gps på telefonen som är enklast, eller bör man leta upp en bana?

Tack för input! Jag är ganska ny på att träna löpning, även om jag sprungit i omgångar genom åren. Men nu känns det kul att satsa lite. Drömmer om en halvmara nästa år och vill ställa upp i Reykjavíkurmaraþon nästa september - halv- eller helmara då :)
 
Jag råkade anmäla mig till Sthlm Tunnel Run i november. Ska bli sketakul!

Sprang milen första gången för några veckor sen och klarar idag cirka 4:16-tempo. Visst måste det vara möjligt att satsa på tempo på under 4 min till november om jag tränar på??

Har du förresten sett hur dags loppet går? Jag har letat men hittar det ingenstans. Jag skulle vilja springa, men disputerar i annan stad dagen före och vill hinna sova ut (ochoch resa hem innan loppet startar.
Jag får erkänna att jag är lite för mycket tävlingsmänniska och vill att det ska gå bättre varje pass. Ska verkligen försöka lägga bort det!
När du säger lugnt tempo, ska jag ner ganska rejält på milen då? Typ 4:50-5:0-tempo ett tag? Håller verkligen med om att kroppen behöver lära sig mer mil. Är i alla fall väldigt noga med att alltid ha minst en vilodag emellan passen - vill inte skada mig.

När man kör km-intervaller är det gps på telefonen som är enklast, eller bör man leta upp en bana?

Tack för input! Jag är ganska ny på att träna löpning, även om jag sprungit i omgångar genom åren. Men nu känns det kul att satsa lite. Drömmer om en halvmara nästa år och vill ställa upp i Reykjavíkurmaraþon nästa september - halv- eller helmara då :)

Ja, jag rekommenderar verkligen att du tar det lugnare på distanspassen för att hålla. Det kommer också att göra dig mer uthållig och starkare i längden. Lugnare fart och mer distans stimulerar mitokondrietillväxten. Som tidigare veterinärstudent (var det väl?) så vet du att det är musklernas energifabriker och många och stora mitokondrier vill man ha om man ska springa långt och fort samtidigt. :) Skruva ner farten så att du springer omkring en minut långsammare än din milfart. Men samtidigt ska det vara roligt att springa, så det är en avvägning. Är det trist att springa långsamt så kan du ju åtminstone ta en längre långsam runda per vecka. Men jaga resultat på varje träningspass tycker jag att du kan sluta med. Det kan du göra en gång i veckan under snabbdistansen (som då är kortare än en mil och där du är ordentligt uppvärmd och joggar ner ordentligt efter.

Intervallerna kan du köra på bana, en i förväg uppmätt sträcka (som du springer fram och tillbaka) eller med hjälp av gps på telefon (hur tillförlitliga de är vet jag dock inte när det kommer till mätning).
 
*KL*
Jag uppväcker en gammal tråd här, för när jag läste denna i juli blev jag inspirerad och har nu börjat springa efter C25K-appen.
Det funkar mycket bra, är på vecka 2 och längtar till nästa springpass! :) Det har liksom aldrig hänt förut...

Men jag börjar fundera, när jag nått mitt mål (5 km utan att dö ;) ), vad gör jag då?
Lite sugen på att testa Zombies run, kan nån som gjort det ge mig tips?
Andra saker som kan hålla mig motiverad? Jag är inte sugen på att springa lopp, men behöver någon morot så jag fortsätter.
Tips?
 
Jag körde appen C25K förra sommaren. Sen på hösten körde jag World of Shapes program Kick-start (googla) och tyckte det var himlans bra att få till coreträningen. Gjorde det tillsammans med en kompis men själva träningen själv hemma. Så det kan jag tipsa om :) Jag har fortsatt hålla igång och ska nu anmäla mig till "löpskolan" här på orten. Så kanske något sådant skulle intressera dig med?

Har också sett det finns en bridge app från 5 km till 10 km.
 
Nu precis har jag klarat av 10km loppet :) riktigt stolt, var väldigt sjuk för 3.5 vecka sedan så det har inte blivit någon löpning sedan dess (sängbunden i 6 dagar, sedan var jag helt sjukt efter med jobb och åkte iväg på konferens så det fanns ingen chans tyvärr). Fick en tid runt 1 timme 20 min tror jag (30 grader och 82% fuktighet, molnigt dock som tur var), men känner mig helt ok. Min vän var i mycket värre skick än mig men jag höll mig med honom ändå, så det känns som att jag kunde ha pressat lite hårdare. Nu ska jag bara hitta ett lämpligt lopp om två eller tre månader som jag kan träna till :D
 
Kan konstatera att jag nog går rätt fort när jag p-walkar för en mil gick jag under värsta värmeböljan på 1,40 i snitt under mina promenader. Men jag beundrar alla som faktiskt springer oavsett hastighet :up: för det gör jag själv endast om livet på riktigt hänger på det :o
 
Ingenting är omöjligt ;) Som flera nämner så kan du kanske träna upp konditionen men risken för problematik som ont i knä och benhinneinflammation osv är nog mer stor. Hade själv väldigt jobbig ansträgningsastma som var motigt i början för mig, det gjorde ont i lungor och hals och blev såklart ännu värre när det var kallt. Men när min kondition blev bättre så försvann nästan astman också :) Så länge man vet att det är ofarligt är det bara att utmana kroppen. Det finns risk att man blir bekväm och inte peppar sig att springa ytterligare lite för att det är jobbigt, men det är, för mig, den största nyckeln till att man gör framsteg.

Kirurgen som opererade mitt knä sa att det är väldigt få människor som faktiskt har en kropp anpassad för löpning och benhinneinflammation kan bli en seg följeslagare om man inte är försiktig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp