från ranghög till ranglåg

M

mysis

Har just nu funderaingar kring mitt 8-åriga halvblodssto. Hon är snäll mot andra hästar sparkas och bits inte, nafsar på sin höjd för att få dem att förstå.... När jag fick hem henne gick hon tillsammans med en gammal travvalack. Då bestämde hon big time. När hon flyttade i vintras började hon gå med en valack som hon också bestämde över. Han parade sig dock med henne när våren kom så det funkar inte längre och han har dessutom flyttat nu. Sen gick hon med ett yngre sto och det gick bra i början, men efter några veckor tog det andra stoet över och min häst blev bortjagad från vattnet och från mig när hon ville komma fram. Nu går hon med en 4-årig valack, hon bestämde i början, men nu sedan ca en vecka nafsar han henne och vallar runt henne som han vill. Hon går undan och gör inget tillbaka. Detta är mest när jag släper in henne i hagen. Efter en kort stund går de båda och betar tillsammans. Hur mycket ska man tåla att en annan häst bossar med ens egen. jag har sett honom bita henne men vet ju inte om sår osv är pga det eller bara fran buskar och grenar i hagen... Eller svullnader från bett eller insekter...
Tacksam för tankar och svar
 
Sv: från ranghög till ranglåg

De är hästar. Dom måste få göra upp rangen. Å hon kanske va hög i förhållande till dom som hon gick med tidigare men låg i jämföelse med den hon går med nu. Beror ju på. Sålänge de blir lugnt efter ett tag är de inget att bry sig i tycker jag. Hon kanske är relativt jämn med honom och då när dom kommer ut måste dom göra upp igen eller så lägger hon in en förfrågan som han avvisar på ett bestämmt sätt. eller va man nu ska säga

Om du inte vill att hon ska bli runt vallad lite så får du ha henne själv.
 
Sv: från ranghög till ranglåg

Det är därför som man inte ska hålla på att ändra "flocken" hela tiden.
Det tar sin tid att ordna rangordningen.

Jag tyckte att min val. var dum mot mitt nya 2½-års sto för många år sen.
Han som alltid hade varit så snäll med alla andra hästar:confused:
Sen insåg jag att hon var ranghög o obstinat.

De flesta djuren vet bäst hur de andra fungerar.
Man kan även se det på en tik med valpar.
Vissa visar hon större tolerans mot, medans andra hålls kort.

Sen finns det ju de med dåliga erfarenheter:crazy:
som ofta betér sig lika illa som de mobbande.
Därför bör man undvika hästar som missbrukar sin pondus.
 
Sv: från ranghög till ranglåg

Hur ser man om hästen mobbas? Och när är det normalt liksom? Är det normalt från hagkompisen att bitas och valla runt varje gång jag släpper in mitt sto i hagen? Ska de inte hota först liksom innan de biter?
 
Sv: från ranghög till ranglåg

De håller på att sätta gränserna.
Han tycker nog inte att hon skulle ha lämnat hagen o makrerar då sitt missnöje.
Om det bara är de 2, så ska du se att de blir kompisar men val. är storebror o bestämmer.

Hästar som jagar andra runt hela hagen o sparkar utan att först varna o som heller aldrig ger sig- mobbare i mitt tycke
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 841
Senast: Hermelin
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp