från planering till betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lyckorna
  • Startdatum Startdatum
L

lyckorna

Vi har ett 17 årigt arabsto som vi är jättesugna på att betäcka. Hon har aldrig fått föl, så punkt 1 blir ju till
att undersöka om hon skulle klara av det fysiskt.
Men hur gör man sedan.
Hur tar man reda på vilken hingst som är den ultimata.
När är den bästa tiden att betäcka.
Är naturlig betäckning att föredra.
Berätta gärna hur ni lägger upp eran ¨säsong¨....

//Maria

Jag börjar redan på höstenoch fundera på vilka hingstar som jag gillar rent personligen. Sen brukar jag ringa runt och kolla med hingsthållaren så jag får reda på mer om hingsten. har ett stort kontaktnät med uppfödrae som jag bollar stamtavlor med. På våren har jag förhoppningsvis bestämt mig för vilka hingstar jag ska använda. Nu börjar jag kolla stoets brunster för att se regelbundheten. Någon vecka innan stoet ska in i brunst så ringer jag hingsthållaren (som jag även tidigare har pratat med så h*n vet att jag är intresserad av att komma med mitt sto)och berättar att stoet :) snart kommer.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 594
Senast: Pudlan
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 369
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 667
Senast: HMQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar