Från ogräslådor till odlingslådor?

Uppdatering!

Jag röjde runt omkring pallarna, rensade en halvmeter ogräs i dem, gödslade, planterade och till sist fick de sig också en målning i ockra för att matcha husknutarna. Till slut blev det ordentligt med bladpersilja, gräslök och koriander. SÅ lyxigt att ha sin egen skörd i maten! Rädisor och sockerärtor växte på bra men hinner nog tyvärr inte ge någon skörd i år. Summa summarum, jättekul att pyssla med lite odling :D

Nu kommer ju hösten - vad bör/kan jag göra för att optimera lådorna över vintern? Jag antar att jag skördar allt (dvs bara örterna och gräslöken egentligen) som är kvar för att det förstörs annars men finns det något jag kan göra för att det jag planterat klarar sig till nästa år? Lite generella tips för höststängning vore alltså toppen! :bow:

Uppdatering!

Jag röjde runt omkring pallarna, rensade en halvmeter ogräs i dem, gödslade, planterade och till sist fick de sig också en målning i ockra för att matcha husknutarna. Till slut blev det ordentligt med bladpersilja, gräslök och koriander. SÅ lyxigt att ha sin egen skörd i maten! Rädisor och sockerärtor växte på bra men hinner nog tyvärr inte ge någon skörd i år. Summa summarum, jättekul att pyssla med lite odling :D

Nu kommer ju hösten - vad bör/kan jag göra för att optimera lådorna över vintern? Jag antar att jag skördar allt (dvs bara örterna och gräslöken egentligen) som är kvar för att det förstörs annars men finns det något jag kan göra för att det jag planterat klarar sig till nästa år? Lite generella tips för höststängning vore alltså toppen! :bow:
Persilja är flerårig och gräslök odödlig :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: labb
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V