Från ogräslådor till odlingslådor?

Modest

Trådstartare
Där jag huserar under sommaren finns i trädgården 3 st trälådor fyllda med jord, som jag igår rensade rena på mängder av ogräs. De är ca 0,5 x 0,5 x 1 m, så ganska stora. Oerfaren som jag är så undrar jag:

- Finns det något jag kan plantera nu, som kan ge resultat under sommaren/tidig höst? Vilka grönsaker/kryddor/örter är lättast att sköta i så fall?
- Bör jag köpa ny jord att fylla på med? Det har ju vuxit massor med ogräs men det kanske snarare tyder på att jorden är näringsfattig? Jag tror inte att det har odlats något i dessa på flera år.
- Om det är för sent för att plantera något i år, hur hanterar jag lådorna smartast för att hålla dem redo inför nästa år?

Tacksam för lite tips :bow:

Du kan så sallad, morötter, rädisor, mangold, plantera timjan, oregano, gräslök, dill, persilja, citronmeliss, dragon osv. Se bara upp med mynta, den sprider sig vilt.

Jorden kan vara kvar men gödsla den.

Du kan så sallad, morötter, rädisor, mangold, plantera timjan, oregano, gräslök, dill, persilja, citronmeliss, dragon osv. Se bara upp med mynta, den sprider sig vilt.

Tack! Så = sätta frön och plantera = köpa en planta och sätta ned?
Gödsel blandar jag bara med jorden liksom?
Ursäkta säkert superdumma frågor.

Tack! Så = sätta frön och plantera = köpa en planta och sätta ned?
Gödsel blandar jag bara med jorden liksom?
Ursäkta säkert superdumma frågor.
Helt rätt, många rear ut fröerna nu och det mesta kan du både så och plantera fortfarande, förutom det som skulle förgrotts redan i våras för att hinna få skörd som exvis tomater.

Många färska örter från butik går bra att plantera, de är oftast billigare än plantskolorna.

Ja, blanda med jorden så slipper du byta allt.

Citronmeliss sprider sig som ogräs, så den får man "stänga" in om den ska hålla sig till en plats. I mitt fall har jag delat av en pallkrage med markduk. Endast markduk för citronmelissen så inte den kan gå under avspärrningarna ;)

TS, jag har bara citronmeliss och gräslök som jag har varje år. De är väldigt tacksamma i alla lägen, växer så det knakar när det är säsong och har stått oskyddade över vintern. Enda skyddet har varit det den egna vissna växten.

Helt rätt, många rear ut fröerna nu och det mesta kan du både så och plantera fortfarande, förutom det som skulle förgrotts redan i våras för att hinna få skörd som exvis tomater.

Många färska örter från butik går bra att plantera, de är oftast billigare än plantskolorna.

Ja, blanda med jorden så slipper du byta allt.

Så om t ex timjan finns som både frö och planta, så spelar det ingen roll vilken av dem jag köper?

Citronmeliss sprider sig som ogräs, så den får man "stänga" in om den ska hålla sig till en plats. I mitt fall har jag delat av en pallkrage med markduk. Endast markduk för citronmelissen så inte den kan gå under avspärrningarna ;)

TS, jag har bara citronmeliss och gräslök som jag har varje år. De är väldigt tacksamma i alla lägen, växer så det knakar när det är säsong och har stått oskyddade över vintern. Enda skyddet har varit det den egna vissna växten.

Bra att veta! Citronmeliss är ju trevligt att ha men vet inte riktigt hur jag ska stänga in den om jag inte ska riva upp en hel låda med jord. Det kanske får vänta till nästa år :)

ICA i byn har ett helt stånd med fröer (och säkert gödsel också), ska åka ned och kika vad som finns. I annat fall får det bli en tur till plantskolan :)

Får du tag på planta så köp den. Det är ju lite roligare att ha något direkt än att vänta på frön.

Fö kan jag berätta att Impecta har rea... :angel:

Jesus! Blir helt klart en beställning, tack snälla för tipset :up:

Ca hur lång tid tar det från frö till växt då? :angel:
Och om jag planterar en planta, kan jag liksom lemlästa den hur som och den fortsätter växa?

Aha, zoner kan jag inget om. Det kanske har betydelse för fler växter? Jag bor tydligen i zon 2.

Då kan du odla det mesta :) Vissa växter tål inte frost eller tjäle så fast de teoretiskt är fleråriga är de inte det på våra breddgrader. Vissa tål lite kyla men jag bor som sagt där det är relativt kallt så det begränsar lite vad som är härdigt. Det är visserligen överkurs men man kan förbättra chanserna för växter med lägre zonangivelse genom att plantera dem skyddat och ge dem extra vintertäckning. Jag har precis planterat en zon 4-ros i ett skyddat läge och ska bädda in den när vintern kommer och sedan hålla tummarna.

Jesus! Blir helt klart en beställning, tack snälla för tipset :up:

Ca hur lång tid tar det från frö till växt då? :angel:
Och om jag planterar en planta, kan jag liksom lemlästa den hur som och den fortsätter växa?

Kryddväxter i stil med timjan tål rätt mycket men första året ska man inte skövla helt. Hur lång tid det tar för frön att komma upp står på påsen. Rädisor, småmorötter och sallad kommer upp rätt snabbt. Det gör ärtor också.

Titta gärna in i trädgårdstråden för flera tips. Vi är några lätt galna och rätt fattiga odlare där... :D

Kryddväxter i stil med timjan tål rätt mycket men första året ska man inte skövla helt. Hur lång tid det tar för frön att komma upp står på påsen. Rädisor, småmorötter och sallad kommer upp rätt snabbt. Det gör ärtor också.

Titta gärna in i trädgårdstråden för flera tips. Vi är några lätt galna och rätt fattiga odlare där... :D

Ska ta en titt i trädgårdstråden! Det här kan ju bli ett riktigt roligt sommarprojekt :D

Bra att veta! Citronmeliss är ju trevligt att ha men vet inte riktigt hur jag ska stänga in den om jag inte ska riva upp en hel låda med jord. Det kanske får vänta till nästa år :)

Jag la överblivna träbitar i lådan som fick bilda en ram. Sen fäste jag markduk i ramen. Så du behöver inte ta bort så mycket jord, jag har tex jord under markduken som förhöjning då den pallkragen är 2 pallkragar hög.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: labb
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka