Från mjölk till foder...

K

knyttet

Hur gamla är era föl nu? Hur mycket "vanligt" foder har de börjat att äta? Hur mycket kraftfoder rep hö petar de i sig? Hur mycket ska de kunna peta i sig per dygn innan avvänjning?

Min fölis har ju ingen mamma att dia...det känns både svårare och enklare att vänja av då. Jag har ju inget sto med fyllt juver att ta hänsyn till, jag drar bara ner på mjölkersättningen mål för mål. Det svåra tycker jag är att veta att fölungen verkligen äter så mycket han behöver! :confused:

Nu äter han 3 mål/dag, ska minska till 2 mål (morgon och kväll) denna veckan. Han äter gräs i hagen. På natten har han hö, men jag tror inte att han äter upp mer än drygt ett kilo. Pellets får han i krubban, ibland äter han runt en halvliter och ibland har han knappt rört dem alls. Kanske att det ändrar sig när han blir riktigt hungrig?
Han är bara 3 mån än, men de flesta rekommenderar att man tar bort mjölkersättningen runt 4 mån. Jag tycker att det känns väldigt tidigt, å andra sidan är det ruskigt dyrt...men fölungen är ju viktigast.

Hur resonerar ni när ni vänjer av era föl från stona?

Sv: Från mjölk till foder...

Helt kan jag inte berätta vad mina petar i sig.
Föl 1 är avvand och klar. Tuggar i sig hö/bete fri tillgång och har bra hull.
Föl 2 + 3 äter hö/bete och diar.

Föl 1 har blivit avvand som 5 mån då han sög musten ur stoet. Han åt bara nattetid först i 2 v tid och sedan blev det morgon och kväll i 1 v och sedan inget mer. När han stod inne så fick han ca 2 kg hö på kvällen som han mestadels petat i sig på morgonen. Nu går han återigen ute med flocken och de har fri tillgång till hö.

Varför ska du dra ner antalet fodringar? Är det mjölkersättningen du ska dra ner på alltså?

Det viktiga är att fölet klarar av att få i sig så den täcker sitt energibehov innan man tar bort mjölken/ersättningen helt.

Ja, det är mjölkersättningen jag drar ner på. Till att börja med antalet mål, sedan även mängden. Jag trappar ner efter tillverkarens anvisningar, men jag är rädd att göra det för fort.

Magdalena skrev:
Det viktiga är att fölet klarar av att få i sig så den täcker sitt energibehov innan man tar bort mjölken/ersättningen helt.

Jo, det förstår jag ju... Annars vore ju hela min fråga onödig... :o :D

Jamen, då vet du ju svaret redan :-)

Nääe... :o
Jag har ingen aning om hur mycket en fölunge behöver äta per dygn för att få i sig tillräckligt för att växa...
Diar gör de ju jämt, men foder...han äter ju det han har lust med, men jag vet inte om det räcker när mjölken är borta...

Hur stor är den? Hur stor ska den bli?

Det är en kallblodstravare, 3 mån nu. Mkh 116, osäker på vikten men han är ganska rejäl så han har mycket kroppsmassa.
Räknar på vuxenvikt över 600 kg när jag ger mjölkersättningen, tror att vikten hamnar mellan 6-700 kg.

Min fölunge är 3.5 månad och har sedan länge fått kraftfoder (korn/betfor/mineral och vitaminer) och ca 1 liter krossad korn/dag fördelat på 2 mål. Hon går ju fortfarande med mamma och diar och ska så göra ytterligare någon månad men under de nästan 2 månader hon verkligen ätit kraftfoder har det varierat VÄLDIGT mycket i hur mkt hon vill ha.
Fortfarande kan det hända att hon bara vill ha ett par tuggor för att nästa dag äta upp allt... svårt alltså!

Hö har jag alltid gett mycket av från avskiljning, fri tillgång, vilket för mina halvblodsföl har varit ca 4 kg över natten.

Lycka till!

knyttet skrev:
Hur gamla är era föl nu? Hur mycket "vanligt" foder har de börjat att äta? Hur mycket kraftfoder rep hö petar de i sig? Hur mycket ska de kunna peta i sig per dygn innan avvänjning?

Min fölis har ju ingen mamma att dia...det känns både svårare och enklare att vänja av då. Jag har ju inget sto med fyllt juver att ta hänsyn till, jag drar bara ner på mjölkersättningen mål för mål. Det svåra tycker jag är att veta att fölungen verkligen äter så mycket han behöver! :confused:

Nu äter han 3 mål/dag, ska minska till 2 mål (morgon och kväll) denna veckan. Han äter gräs i hagen. På natten har han hö, men jag tror inte att han äter upp mer än drygt ett kilo. Pellets får han i krubban, ibland äter han runt en halvliter och ibland har han knappt rört dem alls. Kanske att det ändrar sig när han blir riktigt hungrig?
Han är bara 3 mån än, men de flesta rekommenderar att man tar bort mjölkersättningen runt 4 mån. Jag tycker att det känns väldigt tidigt, å andra sidan är det ruskigt dyrt...men fölungen är ju viktigast.

Hur resonerar ni när ni vänjer av era föl från stona?

Mitt föl är 5½ månad och jag har precis levererat henne till den nya ägaren (nyss hemkommen!). Hon fick börja stå i egen box bredvid mamman på nätterna för knappt två veckor sen och har hela tiden fått fri tillgång på hö/hösilage både ute och inne. Utöver det har hon fått 1,0 kg Krafft Pluss Grön, 0,2 kg betfor (torr vikt) och 0,2 kg hel havre. Det här ska hon fortsätta äta fram till betet nästa sommar, är det tänkt. Hon är i lagom hull och växer i lagom takt. Hon var stor från födseln, så hon är ju större än de flesta av sina jämnåriga.

Avvänjningen har gått jättebra, hon fann sig snabbt att vara i egen box, efter ett par, tre dagar gick hon direkt fram till krubban och började äta det första hon gjorde och hon har varit väldigt lugn och trygg. Idag, på det nya stället uppförde hon sig exemplariskt. Hon kollade in omgivningarna och hästarna och ställde sig sen och betade.

Hur mycket du ska ge din har jag ingen aning om. Jag har räknat fram mitt föls foderstat i program efter förväntad vuxenvikt och nuvarande ålder + lite extra eftersom hon går på lösdrift. Kvoten mellan smrp o MJ är 7. Har gått efter Plancks nya bok.

Min är inom dagarna 5 mån. Började i slutet på förra veckan att vänja av honom genom att han får stå i egen box om nätterna. På dagarna går han med mamma.

Som det är nu så får han 2 dl (torr) betfor
4 dl krafft
6 dl korn kross
samt mineraler och vitlök.

Hö har han fri tillgång på men äter otroligt lite. Men det kommer igång snart.

grimman skrev:
under de nästan 2 månader hon verkligen ätit kraftfoder har det varierat VÄLDIGT mycket i hur mkt hon vill ha.
Fortfarande kan det hända att hon bara vill ha ett par tuggor för att nästa dag äta upp allt... svårt alltså!

Det är just det som är det svåra! Jag ger fri tillgång på hö inne och jag lägger till pellets i krubban för att se hur mycket han vill äta. Ibland har han ätit upp allt (uppemot en halvliter), ibland bara några tuggor. Olika varje dag!

Jag är ju orolig för att han ska bli väldigt hungrig när han bara ska få mjölkersättning morgon och kväll, men å andra sidan kanske det är just det som gör att han kommer igång och äter mer hö och pellets.

Annars slipper jag ju alla bekymmer med avvänjning, alltid nåt positivt. Han står redan uppbunden i egen spilta med sin "sällskapsdam" i spiltan bredvid och det är inga problem. Det känns ibland som att han nästan blir lite "lillgammal", han är ju trots allt bara 3 mån än. Det är en svår balansgång... :smirk:

Tack Francess och Shady också! ;)
Det är ju en sak att veta vad fölet BORDE äta...en annan hur mycket man kan få den rackarn att äta...

Han är ju bara 3 mån ännu, han kommer att äta mer och mer! Ge honom fri tillgång på pelletsen (men håll ett öga så du vet). Väg hellre än mät i dl/l. Se om du kan få honom intresserad av lite uppblött betfor kanske? Pelletsar smular ju sönder fint när man blandar det med uppblött betfor och blir då lättare att tugga i sig för en fölmun.

Kan bara säga att grannens föl som vi precis håller på att avskilja (3:e natten i egen box) börjar äta orentligt nu. Första dagen var säkert hälften kvar av em fodringen när jag kom med nattamat. I går var allt slut och han fick inte dia alls lika länge på mamman nu på morgonen så det blir nog bättre när du minskar på mjölkersättningen!

Det är precis som francess säger. Han kommer att äta mer och mer ju äldre han blir. Tycker också du skall blanda i lite uppblött betfor. Smakar jätte gott i en liten föl munn.

Min han har ratat höet fram till inatt, då åt han upp nästan allt han fick inne i boxen. Inte så mkt men det är på G.

Då är nog inte min fölunge som andra... :smirk: Han avskyr uppblötta pellets och betfor tycker han är urläskigt. Torra pellets äter han däremot...! Konstig unge. Det bästa är att han är tokig i äpplen, så jag har lagt lite äppelbitar bland pelletsen så blir det extra fart på killen att få i sig det... ;)

Jag är mer bekymrad över höet, det petar han bara i än så länge. Hade han haft en mamma att dia så hade det ju inte varit nån fara på taket, då får ju fölisen gå kvar så länge han behöver, tills man ser att han äter tillräckligt. Nåja, det är en erfarenhet det här med ett moderlöst föl också. Hoppas bara att jag aldrig behöver råka ut för det igen, det har varit urjobbigt... :crazy:

Det kan jag förstå. Extra mödor och bekymmer. Men du ska inte oroa dig för höet, han kommer att äta mer och mer av det. Plus att de inte äter hö bara på natten? Han har väl fri tillgång äver på dagen? Fölisar äter ganska långsamt, en tugga här och en tugga där. Du ser ju att han växer eller hur! Och ju äldre/större han blir, vecka för vecka, destom mer kommer han att få i sig av höet.

Jo, det löser sig nog... Jag ser ju att han växer och ser fin ut. Men jag är orolig ändå...det har varit jobbigt med fölisen och jag har väl blivit onödigt sjåpig kan hända... :o ;)

Vem skulle inte bli det. Har du testat att lägga lite melass på höet? Många hästar gillar det dock ej min gamla petiga dam.

Jag tror du uppskattar vikten 100 kg fel som vuxen i alla fall. Jag har varit och vägt flera kallblodstravare på våg, i full tävlingskondition iofs, de grövsta har vägt strax över 500 kg (ca 510), de lättaste strax under 500 kg (ca 480).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: spinxx
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 837
Senast: keilir
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix