Från mjölk till foder...

Sv: Från mjölk till foder...

Det är ju svårt det där med vikten... Mamma till fölet vägde över 600 kg, men hon var den grövre och mer långlinjerade typen.
De av lättare typ och i tävlingskondition väger säkert inte så mycket som min klump. Men jag vet inte med fölet, det är ju en ungefärlig uppskattning för att veta att man får i honom tillräckligt med mjölkersättning för att han ska kunna växa och utvecklas normalt. Svårt! :smirk:

Risken med att överskatta vikten är också att man riskerar att broiler-uppföda fölet, vilket är det absolut sämsta! Precis som med valpar som ska bli stooora hundar är det bättre för föl som ska bli stoooora hästar att växa lite långsammare och inte vara för tunga under tiden.

Jo, det är sant. Man får ju hålla koll på tillväxten så att det inte blir nån broiler...det är ju lika skadligt det.

Jag tycker att den lille ser mullig och go ut nu, verkar växa normalt. Känns skönt, då ska jag nog våga dra ner ett mål på mjölkersättningen till helgen. :smirk:

600+ kg är nog en väldigt kraftig nordis, både runt magen och allmänt. Den som vägde 510 var hög, grov, lång och tung i typen. Vi trodde han skulle väga minst 50 kg mer, men inte. Med det som mått så undrar jag om så värst många kommer över 600 kg i normalhull, tror inte du behöver räkna med det i alla fall. Fölungen är väl en generation yngre än sin mamma, kanske med en lättare typ av pappa? Det kan skilja en hel del på en generation.

anhe skrev:
Fölungen är väl en generation yngre än sin mamma, kanske med en lättare typ av pappa? Det kan skilja en hel del på en generation.

Fölungen är efter Lovin, vet inte om han räknas som lättare typ? Lovin är iallafall betydligt mer "upp på benen" än stoet, som var lång och låg i modellen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: spinxx
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 837
Senast: keilir
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix