Från hö till hösilage

N

nelly

Hej hej

Eftersom min häst har hosta så har jag nu en del frågor som jag skulle vilja få tips och råd om... Det är så att det är en till häst i samma stall och den andra hästens ägare sköter det mesta och jag betalar för min häst bara.
1 Den andre hästen får fång av för mycket bete. Kan den också äta hösilage? Om inte, hur ska vi kunna fodra i hagen när den ena ska ha hö och den andra silage??
2 Ska man "köra dubbelt" och blanda hösilaget och det höet i några veckor innan man bara ger hösilage?
3 Vad är den egentliga skillnaden mellan hösilage och ensilage?
4 Min häst 156 cm, travare, skogsridning 3-4 dagar/vecka. Lite svårt att hålla hullet och behöver mer än den andra hästen. Hur mycket hösilage/dygn?
5 Den andra hästen, ca 158 cm, halvblod, samma motion som ovan, lätt att lägga på hulle och får lite mindre hö än min häst. Hur mycket hösilage/dygn borde denna få?
6 Ska jag byta till hösilage nu och se om hostan ger sig eller ska jag samtidigt fråga veterinär om han skriver ut Opticorten som jag inte provat förut (andra här på forumet har tyckt det funkat). Har provat Ventapulmin och Vorenvet men hostan har kommit tillbaka.
 
Sv: Från hö till hösilage

1 Den andre hästen får fång av för mycket bete. Kan den också äta hösilage? Om inte, hur ska vi kunna fodra i hagen när den ena ska ha hö och den andra silage??

Hösilage brukar inte rekomenderas till fånghästar pga att det ofta skiljer lite mer på foderkvariten än hö, fuktighet tex.
Vi har dock 2 fånghästar som äter hösilage och det fungerar bra. Vi har foder från samma fält och samma skörd ett helt år så de ska slippa byta.


2 Ska man "köra dubbelt" och blanda hösilaget och det höet i några veckor innan man bara ger hösilage?

Ja, om man har möjlighet är ju det det bästa.

3 Vad är den egentliga skillnaden mellan hösilage och ensilage?

Ensilaget kan vara tillsatsmedel i och är oftast blötare än hösilaget.
Hösilage är förtorkat innan det pressas och plastas.
Någon vetenskapligt fastlagt skillnad i definitionen vet jag ej om det finns.


4 Min häst 156 cm, travare, skogsridning 3-4 dagar/vecka. Lite svårt att hålla hullet och behöver mer än den andra hästen. Hur mycket hösilage/dygn?
5 Den andra hästen, ca 158 cm, halvblod, samma motion som ovan, lätt att lägga på hulle och får lite mindre hö än min häst. Hur mycket hösilage/dygn borde denna få?

Beror på analysen av fodret. Näringsvärde och hur blött det är, ts.

6 Ska jag byta till hösilage nu och se om hostan ger sig eller ska jag samtidigt fråga veterinär om han skriver ut Opticorten som jag inte provat förut (andra här på forumet har tyckt det funkat). Har provat Ventapulmin och Vorenvet men hostan har kommit tillbaka.

Jag skulle prova en ska i taget om hästen inte är rejält sjuk.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: jemeni
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Stekspaden
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp