Från hö till hösilage!

I

InaNorlin

Vet inte om jag lagt tråden rätt, flytta gärna den annars!

Jag hämtade hem en glad travare-valack i sept. 2010. Fodrade med hö och havre+betfor under hela vintern, funkade kanon. Nu är han på bete dygnet runt och har massor att äta. Tanken är att han ska gå ute till 1:a september, då kommer jag till o flytta honom till ett annat stall, där dem fodrar med hösilage. Min fråga blir då, behöver jag ge hö blandat med hösilage i början? Mina funderingar går liksom "efter 3 månader på betet, behöver då magen ställas om ändå"? Jag hoppas att någon kan förstå hur jag tänker, fråga annars så kanske jag kan förklara bättre!

En anna fråga är, har ni vaccinerat era hästar mot botulism? För när man läser om det så kan dem lika väl insjukna i det, trots vaccin. Är inte jätteglad för o hålla på o proppsa i dem en massa, om det nu inte hjälper helt 100!

Snälla, hjälp mig gärna!

Tack!

Sv: Från hö till hösilage!

Nej, du behöver inte blanda hö med hösilage. För vad du har gjort är från hö till bete och från bete till hösilage.

Normalt kommer processen naturligt när det handlar om bete dessutom eftersom man normalt inte släpper ut hästen från att ha stått inne 24 timmar om dygnet utan chans att pilla i sig lite gräs till att gå på bete dygnet runt. Normalt är det så att hästen går ute på dagen och äter bete och står inne och äter grovfoder på natten för att sedan släppas ut på heltid på bete. Samma gäller ju när de kommer in från betet. Då tar man normalt in hästarna på natten, men det finns ju fortfarande gräs att äta ute på dagarna så det blir en naturlig omställning.

Du behöver alltså inte göra någonting annat än att fodra som planerat.

Håller med Ramona. Om du ej har möjlighet att låta hästen äta gräs på det nya stallet så fråga om du får komma och köpa lite hösilage innan hästen flyttar så kan du ta in och låta den äta detta så att den vänjer sig innan flytt så att det inte blir ett tvärt avbrott.

Jag förstår din tvekan ang vacc. jag har min häst vaccinerad av den anledningen att om de skulle få botulism slutar det oftast med att hästen dör så jag tog det säkra före det osäkra. Diskutera detta med lite olika veterinärer och se vad de har att säga :).

Tack så mycket för era svar!

Jag tänkte också snacka lite med vetrinärerna.. Du skriver att det slutar oftast med att dem dör,
att du vaccinerade för o vara säker? Det är ju tyvärr så att även om
hästen är vaccinerad kan den dö av botulism iaf, därför är jag inte
helt säker på om jag vill vaccinera!

Tack så mycket för era svar!

Jag tänkte också snacka lite med vetrinärerna.. Du skriver att det slutar oftast med att dem dör,
att du vaccinerade för o vara säker? Det är ju tyvärr så att även om
hästen är vaccinerad kan den dö av botulism iaf, därför är jag inte
helt säker på om jag vill vaccinera!

Enligt SVA är det hästar som inte hade fullgott vaccinationsskydd som drabbats.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Nervsjukdomar/Botulism/

Jag har fodrat silage (både blötare o torrare variant) i säkert 15 år o aldrig vaccinerat en enda häst mot botulism.

Korven - Då sägs det nog olika, då jag både läst och pratat med en del hästfolk som förlorat sina hästar, trots vaccinationskydd.

Arabia - Jag tror det är väldigt olika. Jag kan ju i för sig snacka med dem i de nya stallet om dem vaccinerar sina.
Dem tar nämnligen halva årets balar själva från egen mark o resten köps av gården intill.

Korven - Då sägs det nog olika, då jag både läst och pratat med en del hästfolk som förlorat sina hästar, trots vaccinationskydd. Arabia - Jag tror det är väldigt olika. Jag kan ju i för sig snacka med dem i de nya stallet om dem vaccinerar sina.
Dem tar nämnligen halva årets balar själva från egen mark o resten köps av gården intill.

Är dom hästarna utredda för botulism, det är en anmälningspliktig sjukdom dessutom. Är fodret kontrollerat med tanke på kvarvarande gift?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar