Men det blir ganska stora mängder vi talar om när hon som har skrivit tråden tänker byta ut havre och fibergi mot korn?
Om vi då tar innehåll och stärkelse... och nu kommer jag att gå efter de siffror som finns i häftet hästens näringsbehov och fodermedel som är från SLU.
Om vi då ex säger oss en häst på 500kg den kan smälta stärkelsen i max 2kg havre /giva. Korn har då högre stärkelse innehåll än havre men om vi rundar av det till 1,5kg korn/giva. Då får hästen i sig 19mj ,126g srp , 0,7g ca , 6,0g P , 2g mg/giva (detta är beräknar på vad hästens mage borde klara av att smälta stärkelsemässigt/giva) om den då får kraft foder 2 ggr/dag så blir det sammanlaggt 38MJ, 252g srp, 1,4gCa, 12g P och 2g Mg /dag.
Av fibergi får hästen i sig beräknat på hennes giva 3kg...
30MJ, 189srp, 18g kalcium, 12g fosfor, 9g magnesium.
Havren ger beräknat på hennes giva ...
22,4MJ, 129g srp, 1,2g ca, 5,7g P, 2g mg.
Detta ger hennes sammanlaggda giva kraftfoder (Gammla foderstaten)...
52,4mj, 318gsrp, 19,2g ca, 17,7g P, 11g mg...
Hästen är ett magert fullblod på ca 460kg. Hon har tänkt gå ner från 11kg - 9kg silage och ge halm istället pga att hästen reagerar på silaget...
Jag har inte orkat sätta mig och räkna vad den borde ha för behov, men om jag inte är alldeles ute och cyklar så kommer den att behöva massor med silage för att täcka sitt behov(+ att kunna gå upp i vikt) och/eller 3 kraftfodergivor för att inte ge för mycket stärkelse/giva...