från havre till kornkross

Jag tycker bara foderstater går till överdrift när man fodrar med så små givor att det inte har ngn som helst effekt.

Hmm, har du provat att ge 1 dl kli dagligen ngn? Har du sett effekten? Om inte så är det väl inget att diskutera för din del. Ger min häst ca 1 dl vetekli dagligen mot en annars ganska oredig mage och här har det gett effekt. Kanske inte toppenmagen, men den blir allt lugnare - det TROTS en liten mängd. Det där med större mängder tror jag inte alls på. Överlag så tror jag att vi ger våra hästar för mycket kraftfoder - mer än de gör sig av med.
 
Större mängder är ju ett subjektivt begrepp, men
det finns nog inget kraftfoder jag ger 1 dl/dag av.

Ska kanske rentutav prova 1dl/kli mot lös hösilage mage!
Vore ju dumt att låta bli då jag jag ju in princip blir garanterad en lugn mage ;)

Men nu när jag fått trevliga och sakliga motiveringar, bättre än vad Majola kunde ge, så är det ju betydligt lättare att köpa resonemanget :D
 
Undrar vilken dietisk effekt 1 dl fibergi eller 1 dl betfor har? :banana:
 
är analysen per kg ts eller kg foder?
11 kg ensilage med ts på 59 % är väldigt lite grovfoder, det motsvarar ca 7 kg hö (orkar inte räkna ut exakta siffror på morgonen).

i vilket fall är det för lite, om du inte kan öka på ensilagegivan skulle jag i ditt ställe köpa lusernhack, och ge ca 2 kg av det.
tycker inte att du ska minska ensilagegivan när halmen kommer, eftersom han ändå får så pass lite.
 
Svar till:

Ja, det är en gamal myt...Man kan visst ge korn som enda fodermedel, men man måste beakta lite så det inte blir för stora givor på en gång. En del hästar tål inte korn, men det flesta gör det.
______________________

DET ÄR INTE EN MYT!!!!
MAN SKA INTE GE BARA KORN!!!!
_________________________________________________________

Jag skrev till SLU och frågade.
Hon som svarade heter Anna Jansson, AgrD, univ.lekt/foass
Hippologenheten/Inst f husdjurens utfodring och vård.
Hon skrev såhär till mig:
Hästar har svårt att smälta kolhydraterna i korn i tunntarmen. Därför är korn ett mindre lämpligt fodermedel (som enda sädesslag) eftersom om det kommer till grovtarmen i större mängder kan det orsaka tarmstörningar.

Hon skrev också att korn är mera lämpat som ett "komplement" om man tex har en mycket havrehet häst eller en häst som har svårt att hålla vikten.
____________________________________________________________
Så här är det...
Om en häst bara kan smälta max 0,4kg havre/100kg kroppsvikt (för att klara av stärkelse mängden) och korn innehåller betydligt mer stärkelse(vet ej hur mycket mer) så är ju max vikten /100kg häst ännu mindre på korn.
____________________________________________________________
 
Jo visst i STÖRRE mängder kan det orsaka tarmstörningar...men hur ofta ger man korn i STORA mängder egentligen ?? Har också konsulterat SLU i den frågan samt har ett utklipp sparat i min dator från deras sajt....Jag vet att det blir överläckage av stärkelse från tunntarm till tjocktarm med korn..men små mängder orsakar normalt inga problem..snarare ger det en extra näringskälla till grovtarmsmikroberna som gör att hela foderutnyttjandet förbättras, och produktionen av "flyktiga fettsyror", som ger hull på hästarna ökas. Ökas däremot korngivan så mycket att "överläckaget" blir för stort riskerar man att mikrobflorans sammansättning ändras och hästen kan drabbas av grovtarmsstörningar...
 
Förlåt alla om jag tjatar!
Puckis, det är inte bevisat att proteiner orsakar fång, det finns ett antal rapporter som beskriver att stora doser av vattenlösliga kolhydrater i form av stärkelse och oligosackarider leder till fång.
Förlåt igen alla... :o
 
Det behöver ju inte vara bevisat för att förstå att det inte är bra. Min häst + en annan häst i stallet fick krafft groov till det ensilage vi använde innan analys och båda fick lätta fångsymtom, speciellt min kompis häst som behövde gödas efter en hemsk avmagring i samband med elichias.
 
Men det blir ganska stora mängder vi talar om när hon som har skrivit tråden tänker byta ut havre och fibergi mot korn?
Om vi då tar innehåll och stärkelse... och nu kommer jag att gå efter de siffror som finns i häftet hästens näringsbehov och fodermedel som är från SLU.
Om vi då ex säger oss en häst på 500kg den kan smälta stärkelsen i max 2kg havre /giva. Korn har då högre stärkelse innehåll än havre men om vi rundar av det till 1,5kg korn/giva. Då får hästen i sig 19mj ,126g srp , 0,7g ca , 6,0g P , 2g mg/giva (detta är beräknar på vad hästens mage borde klara av att smälta stärkelsemässigt/giva) om den då får kraft foder 2 ggr/dag så blir det sammanlaggt 38MJ, 252g srp, 1,4gCa, 12g P och 2g Mg /dag.

Av fibergi får hästen i sig beräknat på hennes giva 3kg...
30MJ, 189srp, 18g kalcium, 12g fosfor, 9g magnesium.
Havren ger beräknat på hennes giva ...
22,4MJ, 129g srp, 1,2g ca, 5,7g P, 2g mg.
Detta ger hennes sammanlaggda giva kraftfoder (Gammla foderstaten)...
52,4mj, 318gsrp, 19,2g ca, 17,7g P, 11g mg...

Hästen är ett magert fullblod på ca 460kg. Hon har tänkt gå ner från 11kg - 9kg silage och ge halm istället pga att hästen reagerar på silaget...
Jag har inte orkat sätta mig och räkna vad den borde ha för behov, men om jag inte är alldeles ute och cyklar så kommer den att behöva massor med silage för att täcka sitt behov(+ att kunna gå upp i vikt) och/eller 3 kraftfodergivor för att inte ge för mycket stärkelse/giva...
 
Om inte forskarna är ute och cyklar så är det inte proteinet i ert hösilage som ställer till det, skulle du kunna tänka dig att det är något annat än proteinet som gav era hästar fångsymptom? Visste du att grov är en stärkelserikt foder? Är du säker att du vill ge stora mängder stärkelse till en häst som har haft fångsymptom (i form av korn)?
 
Istället för att prata om hur fel det är osv kan du väl ändå ge råd hur du tycker foderstaten borde se ut och kanske fråga mig istället för Mynta. Vem har sagt att jag ger kraft 2ggr/dag?? Jag ger kraftfoder 4 ggr per dag och dessutom är min gamla foderstat uträknad efter konstens alla regler men jag vill veta hur mycket havre och fibergi jag kan sänka med och istället ge korn. Detta för att dels 1, han blir havretokig och 2, korn ingår i stallhyran men inte fibergi.

Alla hästar reager olika på ensilage och min tål det inte i större mängder men det är det som ingår i stallhyran.
En fodergiva på 9kg täcker hans grovfoderbehov förutsatt att han äter minst 2kg halm per dag. Ju mer halm desto bättre är det ju att han äter men ett överskott på halm gör ju inte något eftersom han behöver gödas..
 
Som sagt! Jag gav krafft protein innan jag visste att ensilaget hade en sån hög proteinhalt. Det var ju inte ensilageproteinet han reagerade på utan från krafftfodret. När analysen äntligen kom har jag ju honom på fibergi låg och havre och då försvann också fångsymptom men han är fortfarande periodvis dålig i magen pga ensilaget, lite beroende på att balarna varierar i ts. Det är ju därför jag vill sänka ensilaget och ge halm istället för att få rätt grovfodermängd.
 
Det är en vanlig missuppfattning att fång och protein hör ihop, det var bara det jag ville få fram... Hoppas det funkar bättre nu med pållens mage! :)
 
På det du skrev så lät det som om du helt enkelt skulle byta ut fibergin och havren mot korn.
Och att jag skrev 2 givor.... Det är det vanligaste!

Men om jag har fattat det rätt nu så vill du sänka havren och fibergin så mycket som möjligt för att lägga in korn istället?!

Det var inte meningen att "prata över ditt huvud".
Men den personen som jag svarade på skrev lite saker som jag tyckte inte stämmer och därför blev det kanske att "prata över ditt huvud" men det var absolut inte meningen.

Jag undrar...
Har hästen alltid varit mager?
Hur länge har den gått på den foderstat du skrev?
Jag ska räkna och kolla lite om jag kan få ihop nått bra förslag...
 
Svar till:

Ju mer halm desto bättre är det ju att han äter men ett överskott på halm gör ju inte något eftersom han behöver gödas..
____________________________________________________________

Du kan inte göda en häst med halm...
Halm har väldigt låga näringsinnehåll så att hästen blir fet av det..... Möjligtvis bukig...

Nu har jag gjort en liten snabb räkning ( slog upp vad din häst borde ha för behov) efter som att jag inte vet hur den rids eller nått annat än att den är mager.

Det som skulle kunna funka (det bästa jag kunde göra med de siffror jag har)
9kg hösilage
2,5-3kg halm
0,5-0,9kg fibergi låg
1,8-2kg korn

Har ett litet spelrum i mängden för att jag inte vet din hästs exakta behov. På denna foderstat och enligt de siffror jag har så täcks behovet av Ca och P kvoten blir ca 1,6.
Vet ej magnesium innehållet (tyverr) har ej siffrorna på det. Räknade också att din häst gick lättare arbete.

Kanske det finns nån som har ett ännu bättre förslag....
Detta var det bästa som jag kunde få ihop...
 
Det är bättre att gå på hästens nuvarande foderstat och se hur hästen ser ut på den, istället för att följa tabeller. Hästen kanske är mager på grund av att man har följt tabellerna hittills.

Mvh Jessica
 
Ja, visst kan det vara så...
Men hon som skrivit tråden vill att hästen huvudsakligen ska gå på korn och det där var det vettigaste jag kunde få ihop utan att "skena" med kvoterna.
Hon vill ju ha hjälp... och om man då ska kunna hjälpa någon och man inte känner deras häst(eller nått om hur hästen är mm) så mäste man ju gå efter tabellerna. Annars så kan man inte räkan ut nått vettigt.
Har du nått annat förslag?
Är inte du en av dom som brukar rekomendera foderstater?
 
Ja egentligen så är han faktiskt inte speciellt mager längre. Men jag vill ha honom rundare så att det också blir lättare att bygga muskler. Var nämligen både rätt tunn och omusklad då jag köpte honom. Den foderstat han haft nu har varit bra för hullet men 3kg fibergi men inte för huvudet med havren...
Den foderstat han haft har egentligen varit ganska hög och jag tycker att det funkat bra eftersom både hullet och musklerna börjar synas istället för revben :rofl:
 

Liknande trådar

P
Foder & Strö Hej Har äntligen fått analysen av ensilaget efter mcket tjat på bonden. Det visade sig att det fanns gott om protein i det, lite väl...
2
Svar
25
· Visningar
2 185
Senast: puckis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp