från havre till kornkross

Jo förresten. Tyckte att tipset med 1 kg havre, 2 kg korn och 1 kg fibergi låg lät ganska bra men jag vill också ge 0.5kg betfor som "rid-mat". Hur ser en sådan foderstat ut? Måste jag byta något sänker jag helst havren och så ger jag ju också 1dl vetekli.
 
Blev hästen inte havre het?
Om du ger den foderstaten + hösilage + halm så tror jag att hästen exploderar...
Då tror jag att det är bättre att tabort havren och ge 2 kg korn, 1kg fibergi låg, 0,5kg betfor + hösilage och halm. Du hamnar (enligt mina siffror) ganska långt över behovet redan då.
 
Hon vill ju ha hjälp... och om man då ska kunna hjälpa någon och man inte känner deras häst(eller nått om hur hästen är mm) så mäste man ju gå efter tabellerna. Annars så kan man inte räkan ut nått vettigt.

Men du har ju den gamla foderstaten att gå på, och du vet att hästen blev mager på den foderstaten. Då är det väl inte så svårt att räkna ut hur mycket MJ hästen har fått förut och att sedan lägga på 10 - 20 MJ. :confused:

Och, javisst brukar jag ge förslag på foderstater men jag brukar inte lägga mig i när det redan finns ett antal förslag, som jag tycker är vettiga, om inte trådskrivaren specifikt ber mig.

Jag ger inte foderstatsförslag för att få en egotripp utan för att jag vill hjälpa folk som tycker det är svårt att räkna.

Jessica
 
Svar till:
Men du har ju den gamla foderstaten att gå på, och du vet att hästen blev mager på den foderstaten. Då är det väl inte så svårt att räkna ut hur mycket MJ hästen har fått förut och att sedan lägga på 10 - 20 MJ.

Jag ger inte foderstatsförslag för att få en egotripp utan för att jag vill hjälpa folk som tycker det är svårt att räkna.
____________________________________________________________

Visst kan man lägga på 10-20mj... men då har man ju inte beaktat att hon faktiskt ville ge så lite av de andra som möjligt. Då måste man ju som räkan om iaf.

Detta är första gången som jag gett foderstats tips här på buke. Jag brukar inte göra det. Men jag tyckte detta var lite intressant, med tanke på vad folk har kommit fram till och det är flera förslga som jag inte alls tycker är bra. Däför "la jag mig i". Jag har hållt på att räkna på foderstater i över 15år... När jag var nybörjare la jag mig i hela tiden och på den tiden var det en "egotripp" att få till en bra och praktiskt hållbar foderstat, men det är länge sedan.... Nu inriktar jag mina kunskaper mera på hästar som har olika typer av problem, överkännslighet mot olika fodermedel och hästar som har mycket svårt att hålla hull eller andra medisinska problem med magen som gör att utfodringen av hästen inte följer den "normala" hästens utfodring.
 
Jag kom på en sak. :idea:

Innehåller inte Fibergi också havre??? Om hästen blir "havretokig" så hjälper det ju inte att byta ut havren mot Fibergi!!!

Finns det något annat kraftfoder du kan tänka dig?

mvh Jessica
 
Det har du ju faktiskt rätt i. Eftersom han i nuvarande foderstat får 1,5kg havre + 3kg fibergi blir det väldigt mycket...
Hade Krafft Grund till honom förut innan stallägaren bytte till hösilage och det fungerade jättebra - ingen lös mage eller så, men vi hade ju bra hö då också.
Fibergi låg och krafft ponny har väl ungefär samma värden??
 
I krafft grund är det ca 40%havre(har jag för mig att jag läst)... och typ 2%korn.

Det finns ju helt havrefria...

Du tror inte att hästen blir lugnare om du bara tar bort havren(1,5kg)?
Jag har för mig att fibergi innehåller typ 20%havre eller nått sånt. Så det skulle ju göra att havre givan skulle bli mycket mindre havre i den totala givan.
 
Jag provar med det tipset du gav mig med 2korn 1fibergi så får vi se. jag får återkomma om det inte hjälper.
 
Hjälp vilken jättetråd det blivit av det här*S* Apropå "havretokig" och "lös mage". Bara en liten reflektion. Du ger 3 kg fibergi det är ju en jäkla massa socker det där. Ungefär som att fodra med lösgodis borde det väl bli. Socker om något ger lös mage och en massa snabb tokenergi. Kanske det kan vara en orsak. Jag har fått hem en stackars mager travare nu. Förra vändan han var här så ville ägaren han skulle stå på sin Fibergi-foderstat. Han var fullständigt sönderstressad och det fungerade inte alls. Nu har jag köpt honom(säkert idiotiskt) Han kom med världens jättebuk, synliga revben o glanslös päls. Har stått på kornkross och "havrefri pellets". han har nu börjat gå upp i vikt och är jättego i humöret. Han har fri tillgång till ensilage och hö, 4 kg helhavre som jag blötlägger i kokande vatten, 2 dl linfrö liiiiiiite betfor(socker ja men inte som melassen i fibergi)samt 1,5 kg av den havrefria pelletsen (den ska bort helt, vill inte växla för fort)Jag började räkna på den här foderstaten men stängde programmet då smbrp gick över 1000 g. Nu rekommenderar jag ingen att ta efter mina idiotfoderstater, men ibland ser man inte skogen för bara trän. Jag tror det var Fibergin som han snedtände på annars skulle han ju gjort samma på helhavren nu men det gör han inte.
 
Det har du säkert rätt i, men inte i mitt fall. Av socker blir det ju höga dalar och platt fall. Han blev bättre i magen när jag började ge fibergi. Har heller aldrig haft problem med hans mage innan vi började med ensilage.. usch vad jag hatar ensilage!!! Tänkte kräva till nästa år att stallägaren köper in vanligt hö.

Hästen går i princip av sig själv dvs han har väldigt mycket energi och måste underhållas hela tiden.. stackars hästkompisar som aldrig får vila.. ha ha. När han då nu också fått havre blev det verkligen för mycket. Har precis börjat ge 2 kg kornkross, 1kg havre och 1kg fibergi samt 0,2 kg betfor + ensilaget så vi får se om det blir någon skillnad.
 
Tack alla ni snälla som är kunniga på att räkna ut foderstater. Kan bara meddela att min häst börjar se riktigt fin ut! Han har börjat bli lite rundare om magen och musklar lättare. Dålig i magen har han inte varit på länge men de senaste ensilagebalarna har också varit lite torrare.

Tack, tack! :bow: :bow:
 

Liknande trådar

P
Foder & Strö Hej Har äntligen fått analysen av ensilaget efter mcket tjat på bonden. Det visade sig att det fanns gott om protein i det, lite väl...
2
Svar
25
· Visningar
2 185
Senast: puckis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp