från halvblod till isis

J

joo

Hej!Jag har blivit erbjuden att hjälpa till att få upp tre isisar i kondition inför försäljning, men det finns ett aber:Jag har aldrig i mitt liv ridit en islandshäst!Både ponnyer och halvblod i över tio års tid för tränare,ridskola och egen häst i sju år. Men tölta? Naaaah.

Vad är oddsen för att det kommer att gå bra? De vill att jag lär mig tölta dem också.Hur skall jag ställa mig till det?

Om du inte "kan" tölta, än mindre har gjort det. Tycker jag du ska avstå. Möjligen kan du kanske träna dom ifrån marken longering, tumkörning eller kanske ha de som handhäst :confused:. Och sedan låta en islandshäst kunnig göra resten.

Vet ägaren vad du kan och vad du går för så varför inte. Visst behöver du hjälp med att lära dig tölta, åtminstone med de flesta hästar, men omöjligt är det inte. Du behöver ju bara göra ditt bästa, ingen kan göra med, och du blir en erfarenhet rikare. Isalndshästar är också hästar, även om gångarterna kan var knepiga att få till så underlättar det klart att du är häst och ridvan.

Kör hårt och lycka till :).

Det kommer bli lärorikt! Tycker du ska ta chansen så länge ägaren vet vad du kan och inte kan, hjälp med tölten är dessutom ganska nödvändig. Är det lättöltade hästar blir det avsevärd lättare, men ska du träna tre omusklade grisepassande hästar kan det bli rätt tufft.
Men är du en duktig ryttare i övrigt så tror jag att du klarar det galant. :) Lycka till!
(och var förbered på att i sinom tid kanske din häst helt plötsligt har en eller två små töltande hagkompisar.. sånt här är smittsamt! :D)

Det er jo veldig mye man kan trene på i de andre gangartene som senere kan hjelpe tølten. Om du jobber med å få hesten lydig på hjelperne, mjul og fin i sidene osv., så har jo dette arbeidet hjulpet tølten også et godt stykke på vei. Det er VIKTIG for deg som ikke er så sikker i tølt at du VET å skille mellom de forskjellige gangartene. Tølt er ikke alltid tølt :) Om du ikke vet hvordan tølt kjennes/ trenes så er det også vanskelig for deg å trene hesten i tølt. Det er SÅÅÅ viktig at man vet hva man gjør og hvorfor man gjør det, eller så kan det bli helfel!! Få noen som kan til å se på deg! Lytt etter takt hele tiden 1-2-3-4. Ikke korriger når han faller ut av takten- ta han heller ned i skritt og begynn på nytt- så forstør du i allafall ikke! Ofte er det lurt å begynne i skritt der du rider hesten mot tølt i tøltform i snabb skritt. Da bygger du opp tøltmusklene, og da gir det kanskje deg også litt mer tid til å fatte hur tølten går. Lite tråkigt kanksje- men kjempe nyttig!!

Berätta exakt hur det är flr ägaren såen ´får hon säga va hon tycker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka