Från fri tillgång till reglerad

Krans

Trådstartare
Nu behöver jag era erfarenheter ! Har en häst som fått gå 5 veckor på fri tillgång av silage för att äta upp sig till normalvikt.Nu börjar vikten vara ok och det börjar bli tid att återgå till "normala fodringsrutiner".Har några frågor: 1. Borde man låta den äta upp sig lite över det normala innan man trappar ner? 2. Borde man trappa ner gradvis på den fria tillgången? 3. Är det normalt att dom börjar tappa i vikt när man börjar dra ner? Eller borde den kunna hålla sig på det normala när den ätit upp sig? Tacksam för goda råd och erfarenheter.
 
Övriga omständigheter, hur mycket går den ute, hur kallt är det, har den täcke eller inte?
Jag tycker många hästar reglerar sig själva efter ett tag på fri tillgång, finns många gånger ingen anledning att gå tillbaka till att begränsa.
 
Vill upphöra med fria tillgången, eftersom den bara var en " tidsbegränsad ordination" av veterinären och hästen har varit tvungen att gå ensam i hage pga fri tillgång.Dumt nog tänkte jag inte på att ta upp dessa frågor med denne då vi sist hade kontakt!
 
Det är väl "bara" att överutfodra i början o se hur mkt spill det blir över vid de tillfällena du har möjlighet att överutfodra o sedan dra ner lite i taget? Eller tänker jag knasigt?

Hittar du en nivå där hästen äter vad den behöver men inte mer så stannar den ju i vikten där den är. Men det beror ju på omständigheterna som nämnts ovan hur mkt den behöver lite från "dag till dag". Utjämnat är det ju dock "lätt" att hålla en viss nivå.

Åh vad rörigt det blev! Beskriv gärna rutinerna lite så är det nog lättare att svara utifrån det :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 475
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 953
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 775
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp