Från flockhund till ensamhund?

Halali

Trådstartare
Blivit erbjuden att köpa en unghund (dvärgpinscher) som är van att bo med 3 andra hundar. Funderar på om han inte kan bli väldigt uttråkad/understimulerad av ett liv som ensamhund, nu när han är van vid lek 24-7? Jag skulle absolut aktivera osv men jag har ju annat att göra än leka hela dagarna, & det är väl i princip vad han är van att göra just nu.. :crazy:

Vad tror ni?

Sv: Från flockhund till ensamhund?

Det ska väl inte vara något problem. Det är ju inte så att dom leker hela dagarna bara för att dom är fler. Jag fick min tik när hon var 2,5 år. Då kom hon från uppfödaren som har flera hundar. Det verkade mest som om hon tyckte det var skönt att få all uppmärksamhet ifrån oss. Slippa dom andra hundarna.

Min ena hund mår bäst som ensamhund. Jag fick henne när hon var 2,5 år. Då hade hon levt hela livet i flock på sin kennel. Hon har en jättebra uppfödare. Och har levt ett bra liv där.

Men hon tokälskar att få så mycket uppmärksamhet som hon får som ensam. Det har ju hon aldrig kunnat få. Och hon njuter verkligen av det. Hon blev väldigt svartsjuk när jag skaffade en till hund.
Jag trodde hon skulle må bra av att få en kompis att umgås med.
Tji fick jag! Hon skiter mer eller mindre i den andra hunden. Som förr var hennes bästa vän, hos uppfödaren. De lekte alltid och umgicks jämt.

Den andra hunden bryr sig inte lika mycket. Hon är inte lika svartsjuk eller uppmärksamhetstörstande. Hon mår nog lika bra i flock som solo.

Jag skaffade två hundar för deras skull. För att jag trodde de kulle vilja ha sällskap av varann, tex om jag är borta. Men jag tror det är enda gången som de faktiskt värderar den andras sällskap, iaf hund 1. Så jag skaffade två för deras skull. Men behåller nog två mer för min skull.;)

nädå....
Jag har en papillon-tik ppå 3 i sommar som först kom från en stor uppfödare på Irland när hon var 10 mån och fram till dec, förra året var hos en annan uppfödare här i sverige med många hundar....

Så jag tror inte det är någon fara... visserligen har vi en hund till här, shäfer/bordedcolliie hane... men det är inga problem och prec som någon annan sa, så leker dom inte så mycket, faktiskt... kelar och pussas lite, men busa gör dom ute på fotbollsplanen....

Hmm ja ni har kanske rätt :)

Men just dp:s verkar ju hålla igång så himla mkt, har varit hos uppfödaren & det var full fart mest hela tiden på det gänget.. sen sova.. sen järnet igen med leksaker å så..

Har helgen att fundera på har jag tänkt (innan nån annan tingar iaf), sånt här måste ju bli rätt..

Tack för kommentarerna så långt :bow:

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 656
Senast: tanten
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 017
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 877
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka