Sv: Från en till två hundar?
Hur mycket tid det tar beror ju på vad man har för hund och hur mycket sysselsättning den behöver.
Vi gick från en till två hundar sommaren 2011. Det var valp den gången och gick väldigt smärtfritt bortsett från att den befintliga vuxna fick en ganska lugn period innan valpen lärt sig att vara ensam korta stunder. Vi förlorade den valpen på hösten så det blev inte så långvarigt
Sen kom Ila i våras. Hon är lika gammal som vår andra hund och det har funkat bra. Nu har vi en lite lugnare hund som mest är aktiv sällskapshund (den vi haft längst) och en brukshund (omplaceringen).
Brukshunden får naturligt väldigt mycket ensamtid iom träningen. Vår andra hund får ensamtid med husse eller matte lite då och då, fullt tillräckligt tycker jag.
Om jag åker iväg på heldagsaktivitet med ena hunden så är oftast den andra hunden hemma med husse. Ibland åker vi alla tillsammans.
Camaro är väldigt nöjd med att ha hundkompis hemma. Det har tagit lite tid för dem att hitta varandra men nu har de väldigt ofta mysiga eller busiga stunder tillsammans.
Jag tycker det funkar väldigt bra att ha två hundar men tycker ibland att det är jobbigt att ha två så olika hundar. Jag går ständigt med dåligt samvete för att Camaro inte får lika mycket aktivering osv som Ila, men det är egentligen bara löjligt eftersom Camaro är väldigt nöjd med det hon har.
Värst för mig är när jag behöver lämna Camaro ensam för att träna med Ila, framförallt om hundarna redan har varit själva under dagen när man jobbat/varit i skolan.
Mina hundar funkar bra att ha tillsammans på promenad men det funkar inte att tex cykla med dem samtidigt.