Från en till två hundar?

Sandra78

Trådstartare
Det är ju många här som har fler än en hund, så jag undrar lite... Tar det dubbelt så mycket tid att ha två hundar jämfört med en? Hur mycket enskild träning/motion får era hundar? Hur gör ni om ni åker iväg på heldagsaktiviteter med ena hunden, tar med den andra eller hundvakt? Hur har hund nr ett reagerat? Berätta allt!

Tillägg: tänker framförallt på er som tagit en vuxen omplacering till en vuxen hemmahund

Senast ändrad:
Sv: Från en till två hundar?

Nej, det tar inte dubbelt så mycket tid eftersom man oftast rastar hundarna tillsammans. Nu har ju jag 3 små hundar och det absolut bökigaste är att hitta någon hundvakt till så många, två kan folk passa men tre tycker de allra flesta är för mycket men det är något jag skulle kolla upp med hundvakter innan så att de kan tänka sig ha två.

Nu ligger mina rätt olika i aktiveringsnivå trots att det är samma ras. Den äldsta (snart 10år) är nöjd med bara promenader, mellan hunden (7 år) brukar jag träna lite mest på skoj med och yngsta (4 år) är den som absolut måste få jobba för att inte bli odräglig. Detta har följt med dom genom livet så hur mycket tid man behöver lägga på den andra hunden är väldigt individuellt. Och ska du ta en vuxen omplacering vet du antagligen hur aktiveringsbehovet för den individen ser ut.

Jag reser rätt mycket runt på utställningar och har oftast bara med mig de hundar som ska ställas. Försöker fixa med hundvakt så långt det går då. Försöker även dela upp det så att om jag åker till en kompis ett par timmar tar jag bara med mig en av hundarna, de andra får vara hemma. På så sätt får de lite ensamtid.

Nu har jag en ras som är helt okomplicerad att sätta ihop med hundar av samma ras så oavsett vilka flockkombinationer jag har funkar det super. Tror även att detta beror på individen och rasen.

Hur mycket tid det tar beror ju på vad man har för hund och hur mycket sysselsättning den behöver.

Vi gick från en till två hundar sommaren 2011. Det var valp den gången och gick väldigt smärtfritt bortsett från att den befintliga vuxna fick en ganska lugn period innan valpen lärt sig att vara ensam korta stunder. Vi förlorade den valpen på hösten så det blev inte så långvarigt :cry:

Sen kom Ila i våras. Hon är lika gammal som vår andra hund och det har funkat bra. Nu har vi en lite lugnare hund som mest är aktiv sällskapshund (den vi haft längst) och en brukshund (omplaceringen).

Brukshunden får naturligt väldigt mycket ensamtid iom träningen. Vår andra hund får ensamtid med husse eller matte lite då och då, fullt tillräckligt tycker jag.

Om jag åker iväg på heldagsaktivitet med ena hunden så är oftast den andra hunden hemma med husse. Ibland åker vi alla tillsammans.

Camaro är väldigt nöjd med att ha hundkompis hemma. Det har tagit lite tid för dem att hitta varandra men nu har de väldigt ofta mysiga eller busiga stunder tillsammans.

Jag tycker det funkar väldigt bra att ha två hundar men tycker ibland att det är jobbigt att ha två så olika hundar. Jag går ständigt med dåligt samvete för att Camaro inte får lika mycket aktivering osv som Ila, men det är egentligen bara löjligt eftersom Camaro är väldigt nöjd med det hon har.
Värst för mig är när jag behöver lämna Camaro ensam för att träna med Ila, framförallt om hundarna redan har varit själva under dagen när man jobbat/varit i skolan.

Mina hundar funkar bra att ha tillsammans på promenad men det funkar inte att tex cykla med dem samtidigt.

Det beror nog mest på hur aktiva hundarna vill vara.

Jag har haft två hundar, men då är det inte brukshundar eller så utan aktiva sällskapshundar. Långpromenaderna gick jag alltid med båda (med undantag för när någon var dålig och inte kunde hänga med). De skulle på samma träning, tex till kapplöpningsbanan osv och då tog jag ju också med båda. Det var mest när jag tränade rallylydnad osv som det tog dubbelt så lång tid. Då tränade jag först med den ena och hade den andra uppbunden, sedan bytte jag.

Några gånger åkte jag på tävling med bara unghunden, då lämnades tanten hemma eller hos hundvakt (beroende på hur länge jag skulle vara hemifrån) och några gånger åkte jag på hundträffar som tanten inte skulle gillat bara för att unga hunden skulle få träffa lite andra hundar än sin lite griniga morsa ;)

Däremot är det flera saker som är enklare med att bara ha en hund.
Att resa är lättare, att gå promenader är lättare, jag kan släppa min nuvarande nästan var som helst (när jag släpper två så släpper jag dem en och en eller i inhägnad), lättare att få hundvakt till en än till två osv.
Men ja, det tar inte nödvändigtvis mer tid med två hundar än med en hund.

Från en till två hundar gick bra, men från två till tre hundar så blev det mkt tycker iaf jag så här blir det inte ler än 2 hundar samtidigt i framtiden.

Vi hade först en svart terrier, sen en till och efter det tillkom en dvärg schauzer.
Vanliga promenader så hängde ju alla 3 med samtidigt, beroende på vilken träning så tränades ibland alla 3 samtidigt men oftast för sig.
Beroende på om det fanns hundvakt eller ej så fick de andra hundarna vara hemma eller följa med.
Dock har det oftast funnits ngn hemma som kan ta hand om den/de hundar som inte skulle användas för tillfället alt så var vi tillräckligt många som ville träna så alla hade varsin hund att träna med :)

Senast ändrad:

Ser bara fördelar med att två hundar. Nu har jag iofs mys/soffliggar/skogsmullehundar :D Blir förstås skillnad om man ska träna/tävla hundarna.

Hundarna har sällskap av varandra, även om de inte är mer ensamma hemma för att de är två. Mycket lek och bus och de aktiverar varandra så matte t ex kan få ligga och läsa sin bok :angel:

Mysigt att vara ute på långpromenader och utflykter alla tillsammans. (Läs jag och hundarna)

Kostar förstås lite mer men det är inget som belastar min ekonomi på ett betungande sätt.

Enda nackdelen är att det blir trångt i sängen eftersom båda absolut ska ligga intill mig och sova, större delen av 180 cm är liksom oförbrukad... :D Har funderat på att stänga ute dem från sovrummet med det är ju så mysigt att krypa i säng med sina godingar (och katten) intill sig.

Från en till två är inte ett så stort steg tidsmässigt, snarare upplever jag att det är lättare att ta de där nödvändiga pedagogiska pauserna i träningen som man annars gärna jobbar sig igenom... Jag har i dagsläget tre BCs vars träning och aktivering är mitt ansvar. Tar med alla på heldagsträningar och tränar dem en och en. Mina lär sig snabbt att ligga plats och vänta på sin tur, så det är lätt fixat att lägga dem vid sidan av och så jobba en i taget, skicka bort den och kalla in nästa osv.

Vid annan aktivering är det tidsmässigt skit samma om jag har en eller 12 hundar. Promenadsträckan går jag ju ändå... Möjligen att det är lite trångt i sängen;)

Hundvakt behöver jag ytterst sällan, och då är mina det minsta problemet. Draghundarna betydligt värre...

Inte dubbelt så mycket tid, för promenader och rastning kan man ju sköta samtidigt. Men enakild träning blir ju dubbelt om man har hundar som ligger ungefär lika i aktiveringsnivå och om man har det ensamma ansvaret för hundarna. Jag vill gärna att mina hundar ska få lika mycket ensamtid med mig, och jag har ingen att dela det ansvaret med. Det beror helt på tid och intresse, man får ju in naturliga pauser i träningen och den hunden som väntar blir ofta mer taggad inför nästa omgång :)

När jag är iväg på typ heldagsträning med den store så får den lille vara hos hundvakt, är det bara för några timmar och det inte är kurs så tar jag med båda och de får ungefär lika mycket tid var.

Senast ändrad:

Det beror på hur ambitiös du är och hur mycket du jobbar hundarna var för sig. Jag är rätt slö på den punkten så jag tycker inte det tar mycket extra tid alls. Då har jag i och för sig en gammal och en ung hund, och lägger mitt krut på den yngre hunden. Den gamle bara hänger med och har inga speciella behov av aktivering utan det räcker med promenader för att hålla honom nöjd. Två hundar tar dubbelt så stor plats i bilen och hemma, fäller dubbelt så mycket päls och äter och dricker och bajsar dubbelt så mycket. Mer städning. Lite bökigare med hundvakt, dubbelt så dyrt med dagis/hundpang, försäkring, tandvård och vaccinationer, men mer jobb.. nej jag tycker inte det. En stor fördel är att hundarna håller varann sällskap och det blir inte samma dåliga samvete när man jobbar.

Jag trivs väldigt bra med att ha två hundar, kommer nog alltid att ha det, åtminstone så länge jag är yrkesverksam.

Det jag tycker är jobbigt är att det blir slagsmål ibland. Den äldre hunden ger den unghunden stryk då och då (har två hanhundar, 4 resp 1 år, av terrierras). Det har gjort att jag inte kan lämna dem till vilken hundvakt som helst, hundvakten måste ha lite hundvana. Det gör biobesök och andra sociala nöjen väldigt sällsynta.
Jag fick köpa en större bil för att få plats med två burar.
De har vanligen mycket glädje av varandra och leker och busar mycket.
Hade jag vetat om slagsmålen hade jag nog inte tackat ja till att ta en till hund.

Senast ändrad:

Tack för svaren! Mycket att fundera på. Kan tillägga att det rör sig om två rottweilers, som båda blir 6 år till våren. Vår tik som innehar prinsess-status i huset, tränar bevakning (hon och husse är med i hemvärnet) samt tränar och tävlar rallylydnad. En väldigt lättsam dam som kan ligga på rygg i soffan i flera dagar vid exempelvis sjukdom, men hon ställer gärna upp på att jobba 18 timmar per dygn också. Viktigt för henne är en stunds ensam träning med bara matte eller husse varje dag.

Den andra är en kastrerad hane som vi passat då och då under hela deras uppväxt (det skiljer bara några dagar i ålder). I dagsläget understimulerad och ur kondition, dessutom med c-höfter. Var som yngre en riktig lydnads-idiot, älskade att träna. Sund och trevlig mentalt. Vet sin plats gentemot tiken ;-)

Det som oroar mig lite är just tikens prinsessfasoner, när hon haft tillfälligt sällskap har hon förvisso tyckt att det varit superkul med en lekkompis, men samtidigt har hon haft jobbigt med att dela med sig av uppmärksamheten...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 267
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka