Från en ände till den andra...hur lång tid tar det?

-Catherine-

Trådstartare
Är det ngn som har koll på hur pass lång tid det tar från att hästen stoppar fodret i munnen, tills dess att det kommer ut i andra änden?

Jag behöver avmaska mitt ena sto och vill helst inte att det som kommer ut i den bakre ändan landar i hagen. Tänkte då att hon skulle få stå inne så att jag kan samla upp det "infekterade" träcket i boxen istället.

Men jag blev helt plötsligt osäker på hur pass lång tid det rör sig om :confused:

Om jag ger henne maskmedlet kl 23 när hon kommer in för natten, när kan jag då släppa ut henne dagen därpå och ändå vara säker på att jag samlat upp alla parasiter så att inte hagen påverkas?

Eller är jag övernojig, behöver jag inte bry mig om hagen överhuvudtaget? Påverkas kanske inte den...eller de andra hästarna (som nollat träckprovet)?

Sv: Från en ände till den andra...hur lång tid tar det?

Det som kommer ut är ju dött, och kan inte smitta ner något.

Om det finns smitta så har du ju redan den i hagen isåfall. Med träckprov får du veta om hästen har mask.

Ah..jag tänkte inte på att det som kommer ut är dött, vad pinsamt! :o

Träckprov är gjort, hon har mask..blodmask. Men bara hon, de andra är rena, märkligt nog.

Då ger jag henne sprutan ikväll då. Jag får ta ett nytt träckprov i höst på dem alla innan jag flyttar dem till vinterhagen som fått vila hela sommaren och således borde vara ok parasitmässigt.

Jag brukar ge maskmedlet på förmiddagen så kommer det ut i boxen på natten. Iofs är det dött men det kan vara intressant ändå att se om man hittar något.

A

Ah..jag tänkte inte på att det som kommer ut är dött, vad pinsamt! :o

Träckprov är gjort, hon har mask..blodmask. Men bara hon, de andra är rena, märkligt nog.

Då ger jag henne sprutan ikväll då. Jag får ta ett nytt träckprov i höst på dem alla innan jag flyttar dem till vinterhagen som fått vila hela sommaren och således borde vara ok parasitmässigt.

nja det ska vila 1½ ÅR för att vara okej parasitmässigt

nja det ska vila 1½ ÅR för att vara okej parasitmässigt

*delvis KL*

Och det 1½ året ska innehålla två somrar. (Dvs det går inte lika bra med vinter - sommar - vinter, som sommar - vinter - sommar)

Som flera sagt, det som kommer ut är dött, och fram till minuten innan avmaskning har ju hästen skitit ut hundratusentals ägg i hagen. Så det är helt meningslöst ha inne från ordinarie hage pga 'smitta' efter avmaskning. Smittan har redan skett kontinuerligt. Däremot så att ha kvar i gamla hagen innan släpp till ny ren finns en poäng med. Eller i de fall när maskmedlet (gäller vissa) INTE bör komma ut i naturen.

Ang ursprungsfrågan så när det gäller fångrisk, kolikrisk etc när de ätit något olämpligt så brukar det sägas att man kan blåsa faran över om det gått 48 h utan symptom, så antar att efter 48 h har det skett full passage genom systemet?

Så att låta vinterhagarna vila över sommaren är alltså då helt irrelevant ur parasitkontrolls-synvinkel?

Jag låter alltid mina hästar gå i paddock i två dagar efter att de är avmaskade (när det har behövts) Att det är två dagar är rekommendation från veterinär. I paddocken är det lätt att mocka bort allt som kommit ut.

Så att låta vinterhagarna vila över sommaren är alltså då helt irrelevant ur parasitkontrolls-synvinkel?

Nejdå, om hästen bara går halva året i hagen sprider den ju inga ägg där halvan den inte är där så att säga, vilket ju håller ner smittrycket där. Dessutom så om hästarna INTE äter gräs i vinterhagarna vår-sommar-höst så kan ju parasiterna inte ta sig in i hästen (iom att de sitter på grässtråna och följer med när hästen betar).

Sen, även om man vilar vinter-sommar-vinter (1½ år) får man ju bort majoriteten av parasiterna. Men för att räkna det som helt rent/parasitfritt rek just sommar-vinter-sommar (däremot kan de äta gräset på hösten).

Betas hagen av andra djur vilosommaren minskar tiden, men minns inte hur mkt etc.

Ovanstående gäller ju om det finns parasiter i hagen ska tilläggas. Beroende på parasitbördan hos hästarna som gått där kan ju en hage vara parasitfri trots att den åretruntbetats i 5 år. Har hästarna ingen smitta kan de inte sprida den =)

Intressant btw, är att mockning av hagen två ggr/v minskar parasittrycket mer än avmaskning gör! (enligt SVA). Ju mindre hage ju större effekt, är väl för de flesta ogörligt på betet, men för många borde det gå att ordna i vinterhagen?

Tänkte du avmaska din häst nu och sedan släppa tillbaks henne i samma hage hon gått innan? Där det går andra hästar? Utan att mocka hagen?

Gör du detta så är det högst sannolikt att hon blir infekterad igen.
Alternativt väntar du med att avmaska tills ni ska flytta över till vinterhagen. Men att mocka hagarna är den bästa parasitbekämpningen.

Nja, maskarna som kommer ut är visserligen döda men de kan fortfarande innehålla livsdugliga ägg. Det kan nog bli en rätt rejäl mängd smitta som släpps ut om alla maskar kommer ut samtidigt med levande ägg i sig.
Jag har också för mig att det tar ca 48 timmar från ände till ände och att det rekommenderas att man väntar minst 3 dagar efter avmaskning innan man släpper hästen på rent bete.

Faktum är att det kan ta 4 dagar enligt Sva när jag frågade en gång i tiden. Och du har alldels rätt. Det är äggena man inte vill ska komma ut. Parasiterna dör ju kort tid efter man gett maskmedel.

Det dära 3 dagar på stall, eller numera är det väl 3 dagar i annan hage, praktiserades främst förr då hästarna gick från vinterstall direkt ut i hage. Är hagen redan smittat och man ska släppa tillbaka hästen, så kan den lika gärna gå kvar i hagen. Ska man däremot släppa på RENT bete, kan man gott hålla den undan därifrån i 4 dagar efter en maskning.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 990
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 094
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka