Från "eget" stall till att hyra stallplats, dela erfarenheter

F

fjordinghanna

Jag ska för första gången i mitt liv hyra boxplats och dessutom flytta. Min familj har alltid haft eget stall där vi haft våra hästar, 4 st och är lite nervös nu när jag ska ta min häst o flytta o behöva klimatisera om mig o hästen. Vad ska jag behöva vara beredd på att möta'? har förstått att stallägarna har väldigt mkt regler o så vad man får göra o inte göra, hur man ska binda upp hästen,hur man ska leda osv. sedan är ju min häst o jag inte så van att träffa främmande hästar, min häst har gått med samma hästar o i samma stall hela sitt liv. Dock har jag ju ridit iväg o hälsat på kompisar o deras hästar med min häst o övernattat nån natt sådär. Sen har ju min häst stått på hösilage vintertid senaste ca 3 åren o nu blir det troligtvis hö, och dessutom torv, har mockat en torv box en ända gång, har ju haft halm jämt.

Vad har ni märkt för skillnader undrar då jag? hur gjorde ni för att ställa om er, vad fick ni ändra i era rutiner mm.

Sv: Från "eget" stall till att hyra stallplats, dela erfarenheter

Jag har gjort det, gått från eget stall hemma hos föräldrarna till inhyrd när jag flyttade. Det var såååå enkelt att vara inhyrd!!! Bara att komma och sköta sin egen häst!! Höet togs in av sig själv, spånet fylldes på av sig själv, hästen täckades och kom ut i hagen av sig själv och togs in tidigare vid sämre väder, helt av sig själv! Söndriga saker och staket fixxades av sig själv, dynghögen tömdes av sig själv osv osv. Jättebekvämt!!

Nu har jag eget stall igen och mera bekymmer och mindre tid till själva hästen och ridningen.

Jag har absolut inget emot att vara inhyrd!! Däremot är det svårare att hitta ställen att vara inhyrd på "för evigt" där det blir ett drägligt hästliv. Inhyrningsstall har oftast inte gröna fina hagar och rejält stora vinterhagar. Men nåt år är det bara underbart! Och bekymmersfritt. Du och hästen vänjer er rätt snabbt vid andra rutiner och andra människor och hästar. Det går nog bra!!

Njut av tiden!! :)

Det låter ju jättebra. Hade inte tänkt på det innan du skrevde att man slipper ex hagskötsel osv. Och så slipper jag ju krossa havre kom jag på, för i hyran ingår det färdigfoder. Men kostanden blir ju hög ekonomisk därefter. Hagar verkar de ha rätt så många o stora, 30 ha till 30 hästar tror jag..Så går de 4-5 i grupp. brukar de placera ston för sig o valacker för sig eller går de mer efter rang o sång?

Jag upplevde det som hemskt. Hagarna var inte vidare välskötta, snålt med foder, man fick inte mocka själv och boxen såg ut därefter, kunde inte titta till mina hästar 10 gånger om dagen och saknade verkligen den kontakaten som man har dagligen när man har dom hemma i eget stall. Tyckte inte om när andra människor skötte om mina hästar.

Detta var i utlandet och det kanske är annorlunda och vara inhyrd i Sverige och det beror nog väldigt mycket på vilket stall man hamnar i. Som någon sa så skulle jag inte kunna tänka mig att vara inhyrd för resten av livet men en kortare period går väl an. Är hemma i mitt eget stall igen och stortrivs.

jag kommer snart att göra tvärtom, alltså flytta från att vara ihyrd till eget och detta gör jag med blandade känslor. tidigare har jag haft otur med stall men de sista 7 åren har jag varit i ett UNDERBART stall med trevliga männikor som ställer upp för varann och ser hästarna som hästar inga porslinsdjur... men visst längtar jag att kunna gå ut i stallet när jag vill och bara pyssla lite hur jag vill, rida när jag vill ta in när jag vill mm mm, MEN det tillkommer ju en hel del arbete med stängsel, foder, in o utsläpp mm mm så som sagt att vara inhyrd kan vara både himmel o helvete likaså att ha eget stall.... hoppas du kommer trivas

Jag hatar att dela stall med någon!!
Jag vill kunna vara ifred och jobba med hästarna som jag vill utan att någon lägger sej i. Nu har ju jag ingen konstig hästhantering av något slag, men jag vill i alla fall ha mina egna grejer där jag vill ha dem och ha det som jag vill överallt.

Dessutom blir det så mycket spring i ett inackorderingsstall. Någon har med sej barnen, någon har med sej kompisar, någon har med sej en hund som springer lös.
I sitt egna stall kan man göra som man vill. Där är det lugnt och skönt! Där har man friheten att inte orka borsta stallgången på kvällen innan man släcker för natten, då det bara är en själv som lider.

Borta är bra, men hemma är bäst!

Va snor folk saker för än eller vadå? brukar inte stallen ha någon stängningstid eller så då det blir "lungt" för hästarna?.. kom på en till sak nu, min häst står i en 12 m2 box nu utan galler o hon kan ha huvudet ut i gången, i nya stallet får hon stå i en 9 m2 box med galler o torv dessutom o hon som är van med halm.. Hoppas hon vänjer sig o trivs, men hennes gamla kompisar får hon ju se igen, tänkte ta hem henne till min familjs stall igen nästa sommar på bete o sen ta iväg henne igen på hösten o sen sommaren därefter samma sak. o Sen blir hon kanske hemma i familje stallet för evigt vi får se..

Jag har växlat mycket stall, haft både eget och inhyrd. Hemma är helt klart bäst, det är så jobbigt när alla tycker olika och har olika ideer.

Det viktigaste för mig är att hästarna får komma ut och hagarna ska inte vara små mini hagar men det verkar inte vara många som tycker samma som mig häromkring..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 532
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar