från dressyr - barock

marshall

Trådstartare
En häst som är riden mest i "vanlig dressyr", måste den typ omskolas för att gå "över" till barock. eller måste den ha vanlig dressyr i grunden. Har oxå hört att kallblod-raser passar barocken bättre. Är mest involerad i travsport,så jag är okunnig men vi har ny lånat en fjording i sommar som är tävlar i mindre dressyr tävlingar ibland, tycker bara personligen att vanlig dressyr (särkilt tävlingar) ser urtråkiga ut, men arr barocken är mkt mer intressant.
 
Sv: från dressyr - barock

marshall skrev:
En häst som är riden mest i "vanlig dressyr", måste den typ omskolas för att gå "över" till barock. eller måste den ha vanlig dressyr i grunden. Har oxå hört att kallblod-raser passar barocken bättre. Är mest involerad i travsport,så jag är okunnig men vi har ny lånat en fjording i sommar som är tävlar i mindre dressyr tävlingar ibland, tycker bara personligen att vanlig dressyr (särkilt tävlingar) ser urtråkiga ut, men arr barocken är mkt mer intressant.

Det är till största delen ryttaren som måste skolas om från "vanlig dressyr" till akademisk ridning/barock :rofl: .

Dressyrrörelserna är ju samma, trots att hjälperna är lite annorlunda. Rörelserna sitter redan "inrotade" hos hästarna, det är bara förståelsen för de "lite annorlunda hjälperna" som måste läras in :banana: .

Hästen måste liksom lära sig bli känsligare och mer lyhörd för dina hjälper. :bow:

Välkommen in i ligan!
 
Sv: från dressyr - barock

marshall skrev:
jag är okunnig men vi har ny lånat en fjording i sommar som är tävlar i mindre dressyr tävlingar ibland, tycker bara personligen att vanlig dressyr (särkilt tävlingar) ser urtråkiga ut, men arr barocken är mkt mer intressant.

Det är väl lite den attityden som gör att AR fått rykte om sig att dra till sig folk som är sugna på en lite flashigare "genväg" istället för dressyr.

Målet med AR, liksom "vanlig" dressyr är väl densamma. En lösgjord och harmonisk häst. Dit finns det ju lite olika medel att nå, men målet borde ju vara densamma. God ridning är alltid god ridning!

Nirak
 
Sv: från dressyr - barock

Jag hålelr med naturligtvis att det är ryttaren som ska skolas om... NU rider jag väl eg bara dressyr, fast kanske lite åt det klassika hållet utan 'dra fram och sparka på bak' och det är otrolig skillnad på hur känsligt min häst har blivit, hur känslig JAG har blivit och hur mycket roligare ridningen är nu när vi samarbetar bättre.
 
Sv: från dressyr - barock

Jag tar mig friheten att kopiera från min hemsida.

Det jag och många med mig tycker är så fantastiskt med Akademisk Ridkonst är att:

  • Det är en mjuk ridning, som ger en lösgjord häst såväl psykiskt som fysiskt.
  • Det finns ingen tävlingshets.
  • Det finns inga måsten att man måste prestera något.
  • Det finns inget tvång mellan häst och ryttare. Ryttaren ”ber sin häst”, hästen funderar en stund och gör sen vad den tror att ryttaren menar. Lyckas det inte första gången, så är det bara att ändå berömma för att hästen ändå försökte och sen att försöka på nytt.
  • Blir det kortslutning mellan häst och ryttare, so what. Gå tillbaka ett steg och börja om där allting fungerade.
  • Ryttaren gymnastiserar och stärker hästen långsamt, bit för bit, även i självförtroendet. Jag riktigt känner ibland hur hästen säger, ”Matte, matte, titta vad jag kan!”
  • Ryttaren gymnastiserar och stärker samtidigt sig själv. Jag har själv känt hur jag har klättrat i självförtroende och ridning.

Jag har tröttnat på alla hästvänner, som ser ner på att man inte ÄR tävlingsintresserad, utan helt enkelt har häst för att det är ett härligt sätt att ta sig ut i skog och mark, samt att hålla igång sin kropp på. Kom nu inte och säg, att men så är vanlig dressyr också. Det kanske många tycker. Men hur ofta får man inte höra bakom ryggen. "Varför har hon häst?", "Hon tävlar ju inte, men rider krumelurer ändå?"

Träffar man någon hästmänniska, så är i stort sett alltid frågan "Vad tävlar ni för klasser då?", "Vad tävlar ni inte, nähä då lufsar ni bara i skogen då då?" och "Jaha, du är bara en vanlig hobbyryttare då?"

Vad då vanlig hobbyryttare? Kan man inte få träna och utveckla sig själv och sin häst utan att tryckas ner på för att man inte absolut måste känna tävlingslust?

Nä, det kan man oftast inte och det är en av anledningarna till att jag till stor del har sökt mig till AR. Jag vill vara välkommen för den jag är och få träna och ha roligt på mina och min hästs villkor.

Jag är inte värdelösare hästmänniksa, för att jag inte måste tävla var och varannan helg, eller träna för instruktör två-tre dagar i veckan. Jag och min häst, trivs med livet och mår bra. Men vill ändå ha en morot, än att "bara vara" fritidsryttare eftersom jag inte törs hoppa köra rena rama hästrallyn i skogen och utmana ödet för mycket på grund av alltför många sjukhusbesök. Men hästar är ändå mitt liv. Kan det inte få fortsätta vara det, utan att folk ska kalla det en ursäkt för att hästen och ryttaren inte är tillräckligt bra för tävling?

Jag ser inte ner på de som vill åka runt och tävla. Jag följer till och med ofta med och ställer upp som hästskötare, fotograferar och umgås med folk.

Som du själv säger:

God ridning är alltid god ridning!

Låt då den goda ridningen vara god ridning, hur den nu än utförs, utan att tjata sönder allting.
 
Senast ändrad:
Sv: från dressyr - barock

Naturligtvis skrev:
Jag har tröttnat på alla hästvänner, som ser ner på att man inte ÄR tävlingsintresserad, utan helt enkelt har häst för att det är ett härligt sätt att ta sig ut i skog och mark, samt att hålla igång sin kropp på. Kom nu inte och säg, att men så är vanlig dressyr också. Det kanske många tycker. Men hur ofta får man inte höra bakom ryggen. "Varför har hon häst?", "Hon tävlar ju inte, men rider krumelurer ändå?"

JAG har tröttnat på alla sk. AR-ryttare som ser ner på den vanliga "dressyren" och och fördömer den precis som du gör ovan.. Jag är spyless på folk som anser sig bättre än andra bara för att de rider AR.. tyvärr är det en vanlig attityd..
Dålig liksom god ridning finns överallt..
Jag har inget emot skogsmulleryttare som inte tävlar.. Jag är själv en sådan.

Nirak
 
Sv: från dressyr - barock

Visst måste hästen till viss del omskolas, men framförallt ryttaren.

Tycker man inte att tävlan är intressant kan Akademisk Ridkonst vara ett bra alternativ. Det finns de som tävlar som rider AR influerat också visserligen.

Är du intresserad av det så se om du kan hitta en tränare på nära håll som du kan åka och kolla på och prova på några gånger och se om ni fastnar för det.
 
Sv: från dressyr - barock

*knapplån*


Nu måste jag få avbryta här. I tidigare trådar här på barock, har tävlingsryttare som varit inne på att ifrågasätta nyttan med barock blivit tillsagda att då hålla sig på tävla dressyr och vice versa. Jag tycker att det då måste gälla detsamma fritidsryttare vs barock. Att om man inte har något gemensamt med AR, då är det bättre att man håller dig på fritidsridningssidan och tävla dressyrsidan.

Till och med jag, som ändå anser att jag inte är instoppad i ETT fack, har ju också blivit tagen i örat. :angel:

Jag anser att man bör kunna vända andra kinden till och behandla andra som man själv vill bli behandlad även om det finns "rötägg" i alla läger, som ändå inte kan hålla tangenterna i styr.

Mvh

IngelaH
 
Sv: från dressyr - barock

Spider84 skrev:
Tycker man inte att tävlan är intressant kan Akademisk Ridkonst vara ett bra alternativ. Det finns de som tävlar som rider AR influerat också visserligen..

Tävlingsdressyren är ju en så liten del av "dressyren i sig".. Det är en missuppfattning att alla som inte rider AR sysslar med tävlingsdressyr. Man kan ju rida "vanlig" dressyr även om man inte har nåt tävlingsintresse!

Nirak
 
Sv: från dressyr - barock

NiraK skrev:
Tävlingsdressyren är ju en så liten del av "dressyren i sig".. Det är en missuppfattning att alla som inte rider AR sysslar med tävlingsdressyr. Man kan ju rida "vanlig" dressyr även om man inte har nåt tävlingsintresse!

Nirak

Helt rätt! :bow:

"AR-dressyren" är ju också en så liten del av "dressyren i sig".... Det är en missuppfattning att alla som fritidsrider, inte kan både rida AR och även ställa upp i en klubbtävling, "bara på skoj". Man kan även rida "vanlig dressyr" även om man rider AR och inte har något genuint tävlingsintresse.
 
Sv: från dressyr - barock

Därför skrev jag också att det kan vara ETT alternativ.
 
Sv: från dressyr - barock

jag har mest dålig erfarenhet av dressyr-folk, tyvärr, (snobbighet rent ut sagt, om man inte rider "äkta" dressyr hästar,) och inte känt mig välkommen och jag kommer aldrig skaffa ett halvblod det, det har jag inte känt av personer inom barock. (har dock ridit mkt lite i mina dagar, men provat) så kanske om fler vanligt dressyr folk kunde släppa loss, så för min del låter det positivt att kunna rida dressyr utan tävla!
 
Sv: från dressyr - barock

Jag rider fd. travare och har bara hört positiva kommentarer och mött vänligt dressyrfolk. Det där med snobbighet är nog mest en myt tror jag! Visst, många har gott om pengar, flashiga och dyra hästar, snygga transporter osv. Men man kan ju vara trevlig och sympatisk ändå. Snobbighet sitter ju inte i folks plånbok utan i hur de beter sig! :)

Nirak
 
Sv: från dressyr - barock

NiraK skrev:
Jag rider fd. travare och har bara hört positiva kommentarer och mött vänligt dressyrfolk. Det där med snobbighet är nog mest en myt tror jag! Visst, många har gott om pengar, flashiga och dyra hästar, snygga transporter osv. Men man kan ju vara trevlig och sympatisk ändå. Snobbighet sitter ju inte i folks plånbok utan i hur de beter sig! :)

Nirak



Lite av en MYT? bara för att folk är som dom är på din ort kanske dom inte är det överallt eller hur? Jag har mött många "skräckexemplar" på både ridskolor och ute på tävlingsplatser, t.o.m ifrån min egen släkt, och de folket har inte i alla fall varit utrustade med "de senaste". Det räcker med att man säger att man rider AR så spelar det fan ingen roll om man har varmblod, kallblod eller fullblod.

Kan inte bara alla acceptera att folk inte alltid väljer samma väg som en själv? Människor som ser ned på andra människor för att dom utövar andra saker finns inte bara i hästvärlden, de förekommer överallt.

Och jag tror faktiskt att de finns ett syfte med dessa forum med olika inriktningar..
 
Sv: från dressyr - barock

wiidow skrev:
Lite av en MYT? bara för att folk är som dom är på din ort kanske dom inte är det överallt eller hur? Jag har mött många "skräckexemplar" på både ridskolor och ute på tävlingsplatser, t.o.m ifrån min egen släkt, och de folket har inte i alla fall varit utrustade med "de senaste". Det räcker med att man säger att man rider AR så spelar det fan ingen roll om man har varmblod, kallblod eller fullblod.

Kan inte bara alla acceptera att folk inte alltid väljer samma väg som en själv? Människor som ser ned på andra människor för att dom utövar andra saker finns inte bara i hästvärlden, de förekommer överallt.

Och jag tror faktiskt att de finns ett syfte med dessa forum med olika inriktningar..

Jag håller helt med. Jag som är "dressyrmupp" sen barnsben, har dressyrat på det mesta som går på fyra ben, även om den varit utbildad och tränad till något helt annat. Och häromkring, har då synen på folk som ridit fd travare varit väldigt "insnöat" periodvis. :mad:

Men jag kan säga, att synen häromkring har blivit något bättre, även om det finns folk o folk :crazy: , då flera av de duktiga hästtjejerna från ridskolan, skaffat ridtravare och tränat för både hopp- och dressyrinstrukter och faktiskt varit med på småtävlingar och imponerat både på instruktörer och övrig omgivning. :bow:

Nirak är bara att gratulera, som tydligen bor på ett öppetsinnat ställe. :bump:
 
Sv: från dressyr - barock

:bow:
Tar en kopia och sätter upp hos mina hästar..om jag får för dej.
Mina hästar är för bra för mej också, talanger som inte blir utnyttjade pga att de får dras med mej som ryttare.
Men jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mej att någon av mina hästar bryr sig det minsta om pokaler och prisrosetter.
Inte är det väl heller helt säkert att de skulle bli de stora stjärnorna med "rätt ryttare".
 
Sv: från dressyr - barock

NiraK skrev:
JAG har tröttnat på alla sk. AR-ryttare som ser ner på den vanliga "dressyren" och och fördömer den precis som du gör ovan.. Jag är spyless på folk som anser sig bättre än andra bara för att de rider AR.. tyvärr är det en vanlig attityd..
Dålig liksom god ridning finns överallt..
Jag har inget emot skogsmulleryttare som inte tävlar.. Jag är själv en sådan.

Nirak

såhär är det överallt i dagens samhälle,det är ju inte just för att man rider AR eller dressyr.
jag rider själv helt på AR och ser inte till vilken gren personen i fråga är i utan hur den rider och behandlar sin häst.
för mig är det det som är absolut viktigast.

just nu har jag inga ambitioner att tävla,även fast jag är en "gammal" tävlingsmännsika och har simmtävlat i åtta år.

jag har precis köpt en ny häst efter min valacks bortgång i cancer och kommer njuta så mycket jag kan av att ha ngn att skämma bort igen,vill folk snacka så låt dom göra det jag bryr mig inte,jag har min häst för att jag älskar den och att bringar mig glädje och kärlek.
 
Sv: från dressyr - barock

Myt eller inte? Men om jag ska generalisera så är det bland hoppryttare jag mött í särklass mest snobberi. Inte alls bland dressyrfolk.
Men alla är ju inte sådan så man ska ge alla en chans tycker jag. De som vill vara snobbiga blir ganska ensamna efter ett tag tror jag, och de finns överallt, inom alla discipliner.
 
Sv: från dressyr - barock

Jag har också upplevt "dressyrtävlare" som ngt snobbiga, och det gäller inte bara plånboken....

Åter till frågan så tycker jag (jag kan inget om AR, men jag tror att dom ändå är ganska lika...) iallafall inom klassisk dressyr att det är främst att ryttaren behöver lära sig, för hästarna är det mkt lätt att förstå, fast vissa saker kan man ju behöva träna lite extra på...;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Arabiska fullblod, jag vill veta allt. Ni som har, haft en eller ridit en arab, i vilka områden använde ni eran arab till? Distans...
Svar
4
· Visningar
1 454
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp