D
Dundret
Jag undrar om någon vill hjälpa mig med mitt arbete. Jag ska "låtsas" att jag har ett sto som ska betäckas. Jag ska ha med allt från brunst till fölets första dag. Så nu undrar jag om nån som är kunnig eller bedriver avel kan svara på några frågor.
Jag hade tänkt att stoet ska betäckas, ej insemineras.
*När brukar man flytta stoet till hingsten? I vilken del av brunstcykeln?
*Vad ska man tänka på efter betäckningen och före, alltså med smittorisk och så.
*När kollar man dräktigeheten? Ultraljudar, blodprov osv.
Vad jag vet brukar man göra det 2 ggr, vilka metoder är bäst beronde på hur långt hästen kommit i dräktigheten?
*När vaccinerar man så även fölet får skydd resp avmaskar och mot vad?
*När bör man inte flytta stoet längre med risk för kastning? Och hur länge efter befruktning kan man flytta hem stoet?
*eventuella problem som kan uppstå under dräktighet och förlossning?
*Vilken försäkring ska man ha så den täcker fölet om stoet ev kastar eller andra problem?
*Efter 8:e månaden ska man höja proteinet vad jag vet, men ska man inte sänka det nån dag innan förlossning? Och sen under digivningen höjer man energiet? Kvoten bör vara runt 7-8 hos dräktiga och digivande? Rätta mig om jag har fel!
Väldigt tacksam för hjälp, jag är inte alls insatt i avel
Jag hade tänkt att stoet ska betäckas, ej insemineras.
*När brukar man flytta stoet till hingsten? I vilken del av brunstcykeln?
*Vad ska man tänka på efter betäckningen och före, alltså med smittorisk och så.
*När kollar man dräktigeheten? Ultraljudar, blodprov osv.
Vad jag vet brukar man göra det 2 ggr, vilka metoder är bäst beronde på hur långt hästen kommit i dräktigheten?
*När vaccinerar man så även fölet får skydd resp avmaskar och mot vad?
*När bör man inte flytta stoet längre med risk för kastning? Och hur länge efter befruktning kan man flytta hem stoet?
*eventuella problem som kan uppstå under dräktighet och förlossning?
*Vilken försäkring ska man ha så den täcker fölet om stoet ev kastar eller andra problem?
*Efter 8:e månaden ska man höja proteinet vad jag vet, men ska man inte sänka det nån dag innan förlossning? Och sen under digivningen höjer man energiet? Kvoten bör vara runt 7-8 hos dräktiga och digivande? Rätta mig om jag har fel!
Väldigt tacksam för hjälp, jag är inte alls insatt i avel

Senast ändrad av en moderator: