från 0 till färdig hingst

G

Globus

Ja hur går de tillväga?
ni som har en godkänd hingst hur gick ni till väga??
När var hur och i vilket staduim i åldern??

Ja berätta från steg för steg=) Lägg gärna in en bild på hingsten

Sv: från 0 till färdig hingst

Hingstfölet föds, går med mamman i flock tills den närmar sig ett år.
Flyttas till en hingstflock där den går tills den är iaf 3-3.5 år.
Under tiden hanteras den i stort sett bara när man verkar hovar, avmaskar eller flyttar hästen. Flocken fostrar.

På hösten när den är 3 kanske man väljer att rida in den under ett par månader (om den är fysiskt och psykiskt mogen för det) för att ev bedömma om man ska visa den som 4 åring.
OM man väljer det så får den lite ledigt på vintern och efter jul startar man upp träningen inför bedömningen på våren.

Är den inte klar som 4 åring så fortsätter man att träna den med viloperioder ibland för att ha den klar som 5 åring istället.
Hingstflock är ett måste tycker jag, den får lära sig rang och blir av med överskottsenergi samtidigt som den sätter bra med muskler under alla lekar.

Här är en filmsnutt på min 3 åring som jag ska satsa vidare på
http://s77.photobucket.com/albums/j58/Patrek/?action=view&current=Keri012.flv

Jisses, den va riktigt läcker! :love:
Du har inga fler bilder på honom? Jag tror du gör helt rätt i att sattsa på honom! :D

ja, den där är ju så himla läcker :love:
Verkligen jättevacker!

Håller verkligen med ,jätte fin!! :love:

//Sandra

Kul att ni också tycker det!

Jag är jätteförväntansfull på vad det månde bliva. Han är ca 145 i dag som 3 åring, en riktig bjässe. Snäll och lyhörd är han också. Och gången......

Han är egenproducerad efter min gamla hingst Patrek 1093 frá Brekkum och mamman är ett 2:a klassto som heter Pocahontas frá Kilhrauni (E: Galdur 1299 frá Sauðárkróki U: Svala frá Gullberastöðum, ett 1:a klassto som finns på Öland numer) Pocahontas har 7.96 för ridegenskaperna.
Ingen högbluppare men lovande tycker jag!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka