Framtung häst

Cilva

Trådstartare
Min ponny (frjodkorsning) har väldigt lätt att bli framtung och gå på bogarna. Hon har väl kanske lite kroppen emot sig vad gäller det men hon ska ju ändå inte behöva gå på bogarna hela tiden.

Några tips på hur jag får henne att lägga om mer av vikten till bakdelen? Nåt jag själv tror är en pusselbit ät farten. Hon kan (på ridbana oftast) vara otroligt lat. Man går själv med lätthet fortare än hon skrittar. :crazy:

På sista tiden har jag kört ett upplägg med att skritta henne ca 10-15 min i så bra fart jag bara orkar driva hennet till (det är JOBBIGT :eek:) och sedan galoppera ett par långsidor i varje galopp för att efter det börja jobba henne så seriöst jag kan. Detta för att jag upplever det som lättare att få hnne att fatta galopp om jag fått bra driv i gångarten innan och för att hon blir mkt piggare efter att hon fått galoppera. I princip räcker det med att bara galoppera ett par steg för att hon ska få mer fart.

Fler tips?

Ska så fort underlaget medger åka iväg till tränaren med henne för att få mer hjälp.

Det där med att hon ska lägga vikten mer på bakbenen så blir det väl kanske lite bättre om du tänker på din sits och att Du inte lutar dig fram så att din vikt ligger på bogarna.... ;)
Sen kan man ju aktivera bakdelen genom att sitta till, hålla om JÄTTE mycket med skänklarna och ändå hålla in så hon inte springer iväg... :rofl:
/Maja :bump:

Har av min tränare fått höra att jag har en bra sits. Men visst kan det hända att jag ibland lutar mig framåt men jag tror inte att det är hela orsaken.

Håller jag om med skänklarna JÄTTE mycket så finns det ändå ingen risk för att hon rusar iväg, på sin höjd går det aningens fortare. Men visst kan det kanske ändå funka bara det att det blir i ett väldigt långsamt tempo.

Jaha...ok... :)
Men det är ju bra att du har bra sits... :D
Och det där med att aktivera bakdelen värkar faktist funka...oftast iaf....för det brukar jag få göra när jag rider...om jag ger mig på lite dressyr ( :angel:) för min intsruktör...
Hoppas jag har varit till kanske liiite hjälp.... :bow:

blir hon pigg av något?
tex att skutta något hinder?
eller bara ha med bommar?

annars kan du kanske lägga in mycket kortare galopper?

vi gjorde en jättebra övning på ridskolan en gång som fick igång hästarna jättefint! även de segaste blev glada av den! :D

red i trav i skänkelvikning in på diagonalen, rakt fram strax innan medellinjen och över några bommar, skänkelvikning tillbaka till spåret och så fatta galopp, galopp kortsidan, ner till trav och samma procedur på andra långsidan.

går ju att variera på alla möjliga sätt också. eller tex jobba bägge kortsidor och ena långsidan, så en "friare" galopp på andra långsidan.

eftersom du känner att hon blev piggare av galoppen kanske det kan vara något?

Hinder tycker hon är roligt, synd bara att jag inte gör det :crazy: Men det skulle iofs vara en idé att hoppa ett minilitet kryss i början av passet för att få fart på henne.

Bommar bryr hon sig inte om på det sättet.

Övningen med skänkelvikning på diagonalen verkar kunna vara nåt. Men då får vi slipa på skänkelvikningen rätt mycket :p Men det går ju att göra det i några steg i taget bara. Ska iaf prova nåt liknande nästa gång. :)

sätt upp ett pyttekryss bara då, hoppa rätt tidigt någon gång, och sen ett par gånger under passet, lite som en belöning och för att pigga upp henne!

och den med skänkelvikningen går ju att variera i oändlighet egentligen! man kan ju göra serpentin eller volt eller göra något helt annat!

men det var himla bra för galoppen fick en jättefin bjudning i våra lektionshästar och det var såpass varierat med mycket på gång så dom inte tröttnade! :)

Lycka til! :)

min arab har också varit väldigt framtung, de jag har gjort undre en lång tid nu är att träna på lite spinövningar för att få han och sätta under sig, sen har jag ryggat en del och när han har ryggat bra dvs har satt under bakbena så låter jag han sluta och få beröm, du kan även träna lite roolbacks, för mig har detta funkat enormt bra, jag brukar även galoppera ganska mycket och be han ge eftergift på tygeln så han sätter under baken och skjuter upp ryggen. detta har jag tränat ute på skogsvägarna...för där tycker han det är mycket roligare...och det blir mer fart i han då han är väldigt lat i sin läggning.
Lycka till!! :)

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
829
Senast: Lejd
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Roheryn
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 064
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar