Framridning

MoQ

Trådstartare
Var idag på lokal dressyrtävling (1:a på många år) och vilket kaos det var på framridningen.

Vi var många i det lilla ridhuset ,8-10st,och folk red på utan att titta,inte alla,men många!

En tjej blev mkt förvånad när jag påpekade att man måste hålla till höger,hon prejade min häst i galop,men jag fick stopp på min som tur var!

En mamma som gick omkring i ridhuset med TR och sprang rakt ut framför oss som red! Dessutom ställde hon sig i vägen för oss som red!
Hon förstod inget alls.
Tyvärr fanns det inga funktionärer på framridningen.
Brukar det vara så här?

Sv: Framridning

Jag har uppelvt det där en gång förrut. Det var på en regional ponnyhoppning, jag var funktionär på framhoppningen. Haha!

jadu, det lät riktigt illa det där. har dock inte varit på så många dressyrtävlingar men när jag varit iväg så har det inte varit så farligt. när det handlar om ponnier och hoppning är jag däremot mer insatt. så kan det vara ganska trångt och krångligt att ta sig fram:smirk:. men på häst-dressyr tycker jag inte att det har varit några problem hittills. på klubbhoppning när jag var enda ekipage på storhäst med alla dessa ponnier runt benen så var det riiktigt illa!!

tycker synd om dig som var tvungen att råka på detta! jag skulle nog bli riktigt irriterad om alla red i vägen så man inte kunde rida fram! och det skulle störa inne på banan sen...

hoppas du slipper detta i fortsättningen:)

Det lät extremt. Småkaos tycker jag att det brukar vara. Blir tyvärr lätt så när det är många på liten yta och mycket spänning.

Förra helgen var jag ute med unghästen. Travar fram i höger varv när jag möter ett ekipage som skrittar på spåret. Ber denna att skritta innanför. Ett halvt varv senare möter jag henne igen, fortfarande i skritt på spåret. Säger en gång till, fast högre (hon kanske inte hört?) och då fräser hon ett svar i stil med "jag ska faktiskt trava!". Då har jag redan snirklat runt henne innan hon hunnit få igång sin häst i trav. Lite senare gör hon en halt (från trav) på spåret precis framför mig så att jag fick tvärvända för att inte rida in i rumpan.

Ett leende, visa hänsyn och vara trevlig kommer man långt på. De flesta tycker jag är det och tillmötesgående. Det blir missförstånd men är man schysst så är det inget att gå i taket för. Sen finns det vissa som tror att de äger hela framridningen. :crazy:

Tyvärr fanns det inga funktionärer på framridningen.
Brukar det vara så här?

Om det är kaos och inga funktionärer på framridningen så är det bara att säga till ÖD (om man har möjlighet).

På ponnytävlingar brukar kaoset avta när man kommer upp på regional/nationell nivå;). På lokal är det många barn som har med sig "tränare" eller mamma som håller regelrätta lektioner, gärna ståendes inne på ridbanan.

my oh my. Kaos är det ju alltid på framridningar, det går väl knappast att komma ifrån men att folk inte ens kan högerregeln - det är ju oförlåtligt. Och funktionärer ska ju finnas på framridningen. Tråkigt att det blev ditt första intryck efter det långa tävlingsuppehållet :(

Detta var en lokal tävling för häst och de flesta ryttare klart över 20år.Självklart kan det bli missförstånd,men jag har aldrig varit med om något liknande!
Tävlar i och för sig mest hoppning och visst kan det vara stökigt,men detta var mkt värre.
Håller mig nog borta från dressyren i fortsättningen:devil:

När jag tävlade ponny upplevde jag sällan några problem på framridningen faktiskt, och då tävlade jag bara lokalt och då kan en del vara yra i mössan.. :p Lite rörigare på hopp- än dressyrtävlingar kände jag. Jag red då "vanlig brun ponny".

Sen började jag tävla på storhästtävlingar, nu med fjording. Nu är det en väldigt liten del av tävlingarna som man kna rida fram vettigt på, jag måste till största delen ägna mig åt att kasta mig åt sidan för alla som medvetet försöker rida på mig! :eek: Rider de inte över mig gör de vad de kan för att stå i vägen i alla rörelser jag försöker utföra, och hålla till höger gäller alla, utom hon med fjordingen.. Suck. Håller mig gärna i en hörna om det går för att undvika det värsta trasslet, men särskilt på vissa tävlingsplatser är medtävlanden väldigt tydliga med att de inte tycker att jag har där att göra.. :crazy: Trist men sant.

EN tävlingsplats har jag varit på där jag upplevt att alla visat lika mycket hänsyn till alla, oavsett färg och frisyr på hästen, respekterat alla och delat på utrymmet på framridningen. Så underbart att få rida fram ordentligt! :love:

Jag har inte heller varit utför ngt sådant på dressyr tävlingar!
men en bekant till mig red farm till en tävling som det var helt galet på och jag bara stod och tänkte att snart kommer ju ngn krocka om inte hälften av dom som rider tar upp blicken och ser vart dom rider!!!
men mycket riktigt så blev det en krock och givetvis med min bekan också, och efter den krocken har den hästen blivit livrädd för att möta hästar! Jag undrar hur många som känner till den dära högerregeln......

Jag har aldrig upplevt det, men det varierar säkerligen mellan olika tävlingsplatser. Oftast brukar de ju säga till att det är t.ex. de 5 främsta som ska in på banan som har möjlighet att rida fram.
Min erfarenhet har dock varit att det brukar vara värre på framhoppningen med tränare och föräldrar som höjer/sänker hindren och står och har lektion mitt inne när folk ska rida och hoppa fram innan start.

Här brukar det flyta på väldigt bra, vi har en ljudanläggning med högtalare så det hörs ordentligt när man ska starta och vi har gott om plats att värma upp på, åtminstone om man räknar med utomhusbanorna. http://www.lxrk.se/Anlaggningsskiss.pdf

*lånar tråden*

Hade också en fundering ang detta för vad jag har hört får man bara vistas på framridningen 20 min innan start... Är det sant?

Det beror lite på framridningsmöjligheterna och antal startande... Men många framridningar har ett begränsat antal på framridningen samtidigt, då blir ju framridningen indirekt tidsbegränsad.

*kl*
Jag har väl upplevt både och, det beror inte alltd på hur stor plats det finns konstigt nog. Har varit på tävlingar där det funnits ett litet ridhus att rida fram och det har funkat utmärkt och andra gånger har det funnits flera paddockar och ändå blir det kaos och trängsel. Men ofta är det så att någon/några har väldigt svårt att visa hänsyn vilket stör alla andras framridning. Har träffat på människor som gång på gång ridit upp ihäcken på min häst, ridit in rätt framför så at jag får tvärnita eller svänga kraftigt, gjort halt mitt framför en på spåret, listan kan göras lång. Det konstiga är att de inte verkar medvetna om att det faktiskt finns andra på samma bana. Om jag råkar rida i vägen för ngn (det kan hända alla) så säger jag alltid ursäka mig eller liknande. Ibland måste man väja för andra men varför är det alltid samma personer som får företräde och samma peroner som flyttar sig? Kanske dags att bli lite tuffare? Men ska det egentligen behövas på en tävling med vuxna människor? Kan inte alla visa hänsyn? Det verkar inte så. Men som sagt de flesta gånger är det jättebra på framridningen...

Annars är min uppfattning att dressyrframridningar är ganska stillsamma tillställningar! Men det beror ju på hur många banor som tävling pågår och vilken plats det finns att rida fram. De flesta tävlingsplatser har ju begränsningar på antalet ekipage på en framridning. Men om det är tävling på bara en bana och folk ska rida fram till den, så förstår jag inte hur det kan vara 10 st på samma framridning? Då rider de ju fram jättelänge innan det är dags för tävling?

Det finns ju de som harvar runt i en och en halv timme innan start. Obegripligt för min del, men de hästarna kanske behöver en extra lång uppvärmning. Dock tycker jag att man kan ta hänsyn till andra som också vill rida fram.

Till TS: Jag har varit med om en sådan av totalt tre tävlingar, i ett litet ridhus. Väldigt stökigt, och faktum var det de äldre tanterna på alldeles för stora hästar som de inte kunde hålla ihop som störde mest :crazy: De for än hit och än dit, rumpa ut, oj nu slant hästen ut på spåret osv.

Ingen mening med att tävla om man inte har full kontroll över hästen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
955
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg