evis
Trådstartare
Jag har stött på några travmänniskor häromkring som säger att framknän på travare är extra utsatta - att många travare får problem i framknäna.
På ridhästarna hör man ganska sällan om problem i framknän, då är det oftast mer antingen kotor (dressyrhästar) eller armbågar (hopphästar) tycker jag.
Nu vet jag inte om det beror på den lokala ATG-kliniken (ibland kan man ju undra), eller om det verkligen är så - men visst kan jag tänka mej att travare kan slitas med en del frambensproblem ändå, det känns logiskt med de farterna.
Men vad säger ni - vad beror framknäproblem hos travare på?
Vad gör man åt en häst som upprepat får ledinflammationer i framknäna?
Var finns orsaken till problemen "för det mesta"?
Har ni haft problem med framknäna på era hästar?
Hur funkar dessa hästar i träning/tävling - måste ni göra något annorlunda? Hur lägger ni upp träning för dem (vilken träning behövs och vilken träning "tål" dom)?
Ganska "stora" frågor jag vet, men hoppas på att få några funderingar i alla fall!
På ridhästarna hör man ganska sällan om problem i framknän, då är det oftast mer antingen kotor (dressyrhästar) eller armbågar (hopphästar) tycker jag.
Nu vet jag inte om det beror på den lokala ATG-kliniken (ibland kan man ju undra), eller om det verkligen är så - men visst kan jag tänka mej att travare kan slitas med en del frambensproblem ändå, det känns logiskt med de farterna.
Men vad säger ni - vad beror framknäproblem hos travare på?
Vad gör man åt en häst som upprepat får ledinflammationer i framknäna?
Var finns orsaken till problemen "för det mesta"?
Har ni haft problem med framknäna på era hästar?
Hur funkar dessa hästar i träning/tävling - måste ni göra något annorlunda? Hur lägger ni upp träning för dem (vilken träning behövs och vilken träning "tål" dom)?
Ganska "stora" frågor jag vet, men hoppas på att få några funderingar i alla fall!