Framknän och travare?

evis

Trådstartare
Jag har stött på några travmänniskor häromkring som säger att framknän på travare är extra utsatta - att många travare får problem i framknäna.

På ridhästarna hör man ganska sällan om problem i framknän, då är det oftast mer antingen kotor (dressyrhästar) eller armbågar (hopphästar) tycker jag.

Nu vet jag inte om det beror på den lokala ATG-kliniken (ibland kan man ju undra), eller om det verkligen är så - men visst kan jag tänka mej att travare kan slitas med en del frambensproblem ändå, det känns logiskt med de farterna.

Men vad säger ni - vad beror framknäproblem hos travare på?
Vad gör man åt en häst som upprepat får ledinflammationer i framknäna?
Var finns orsaken till problemen "för det mesta"?
Har ni haft problem med framknäna på era hästar?
Hur funkar dessa hästar i träning/tävling - måste ni göra något annorlunda? Hur lägger ni upp träning för dem (vilken träning behövs och vilken träning "tål" dom)?

Ganska "stora" frågor jag vet, men hoppas på att få några funderingar i alla fall! :bow:

Sv: Framknän och travare?

Det är en myt att travare är extra utsätta i framknäna.
Jobbar i proffsstall och vi behandlar sällan framknän, däremot behandlar vi ofta armbågar.

Visst finns det hästar som har problem med framknäna, men inte i den utsträckning som det sprutas framknän, är min åsikt...

Håller faktiskt med dig där och blir förvånad att en proffstränare är så klok att han bryr sig om armbågar, så var det minsann inte på min tid men saker kan givetvis ha ändrats nu.
Framknäproblemen dyker alltid upp EFTER armbågsproblem och armbågsproblemen kommer i sin tur EFTER problem med musklerna i bog/mankområdet.

Jag behandlar pållar med laser och då hittar man ju alla fel som man inte ser annars och just armbågarna är en riktig lurig sak, de flesat har alltid ont där och vissa även i knäna. Behandlar man knäna försvinner inet armbågarna men om man behandlar armbågarna så försvinner knäproblemen.
Mina egna vid det här laget väldigt väl genomgångna hästar får alltid först känningar i armbågarna innan nått annat krånglar, struntar man i armbågarna (har testat för att se vad som hände) så kommer felen i ordningen framknä, bakknä, bakkotor, framkotor.

Åh intressant! :bow:

Jag har träffat på en "svår" häst.
Framknän sprutade flera gånger, samt framkotor någon gång (dem behandlas bort "fortare" än framknäna). Påtagligt dåligt musklad i bogen - särskilt på "utsidan" bogbladet - först tänkte jag att h*n hade några läbbiga pålagringar efter någon spark men insåg snabbt att det helt enkelt var så att man känner bogbladet i sin helhet på ovansidan. Väldigt konstig känsla - hästen är i övrigt ganska mastigt musklad - lite "stram" och hård och bullig i all muskulatur. Enda sättet att få h*n att trava är med vikter på framhovarna. Jag tycker h*n ser bakhalt ut, men jag tror ej h*n är behandlad något där.

Var börjar man nysta?

PÅ en "armbågshäst" rör sig ofta frambenen som en visp, bakknän är svårare att se men även där försöker hästarna komma undan smärtan, rör höften osymetriskt etc.

Leta reda på en kunnig veterinär, (ej tillhörande skaran som sprutar kota knä båda fram!!!:D )

Veterinärer som kan sin sak kan böja fram både bakknän och armbågar och behandlar hältan och inget annat.

En häst med ledbesvär kan aldrig göra sig rättvisa i träning, kan inte bygga muskler på rätt sätt osv.....

Du kan ta rätt på en duktig massör sen när du fått hästen haltfri, så du får hjälp att "bygga om" den rätt!

Jag tror att många gånger finns lösning på armbågs och knä (fram) i rygg och bog.
Inte bara att hästen ska vara rätt musklad utna den ska använda ryggen "rätt". Svårt att förklara i skrift, men det syns och känns...

Travhästar får problem med framknäna då de springer i doserade banor i tempon som inte avses för doseringen.

Jag är då mer av åsikten/erfarenheten att en travare mest har problem med bakknäna. Det är väldigt vanligt, och det är ofta DÄR som problem sätter sig....
Nu har ju jag mest tagit mig an hästar som har haft problem, men min erfarenhet säger mig att bakknän är det mest utsatta stället. (Nu bortser jag från kotor - där de flesta problem slutligen hamnar som sekundärt)

Alla får olika skador på sina hästar, beroende på hur hästarna tränas och på vilket underlag. Vetrinärer har sina favoriter ochså. En del hittar bara framknän, andra mycket bakknän osv.
VI i vårat stall får mycket sällan framknän på äldre hästar, men väl unghästar kan då och då få känningar i framknäna. Sällan går det så långt att vi sprutar.....men även det har hänt.
gulan

Berätta mer om det här med armbågar. Var sprutar vet då? Var är ingången?
Som jag skrev ovan så har vi sällan framknän.....menar du då att vi kan stryka armbåge ochså. En häst som får problem med armbågar, vad bör man sko med, träna på eller hur ska man träna. Och är det bara de hästar som springer som elvispar som man ska misstänka armbåge eller finns det annat rörelsemönster som man kan vara uppmärksam på?
gulan

Riktat till Djurjouren; När du medvetet lät dina hästar rasa samman på grund av din studie, som för övrigt verkar lite oetisk då du alltså fortsatte att träna dina hästar trots skador, hur lång tid tog det då innan skadorna/smärtan nådde kotorna fram ( som alltså drabbas sist enligt din studie) ?:confused:

Att tillägga: Mitt inlägg var riktat till Djurjouren som säger sig ha experimenterat med sina egna hästar.....?

Liknande trådar

M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
4 204
Senast: mackan
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: raggsock
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar