Nej en sån häst som du beskriver i ditt första inlägg (oavsett hur läget nu ser ut egentligen) ska inte vara på en tävlingsplats. Givetvis är det okej i mitt tycke att hästar tar något glädjeskutt etc för det är svårt att hindra men hästar som sparkar, skuttar omkring, hamnar i vägen titt som tätt och på ett eller annat sätt är en fara för andra människor eller hästar ska inte vara ute och tävla. Jag skiter lite i vad ryttaren till den hästen anser. Jag hatar när såna hästar befinner sig på framridningen och det stör för mig och jag får fokusera på att hålla mig undan.
Jag var på en P&J för ett par veckor sedan, blandat med ponnys och storhästar och det var en häst där som var allt annat än tävlingsklar. Den kunde helt oprovocerat sparka, studsa runt och skicka benen hejvilt omkring sig. Tvärvände om den fick möte (jättetrevligt när den gör det när man själv är i anridning till hinder och den hamnar bakom hindret) och listan fortsätter. Folk började håva in sina barn på diverse ponnys för ryttaren själv verkade inte bry sig. Det är inte sportsligt. Alla andra ska inte behöva lida för att en sån häst skall kunna hoppa fram.
Sen tycker jag absolut att man skall respektera en röd rosett i svansen. Vanligt hästavstånd till hästar man inte känner är i mitt tycke sund förnuft för att inte riskera något. Så absolut. Jag har själv haft en häst som inte ville ha hästar i röven (dock aldrig sparkat mot något på tävling för henne kände jag tydligt på när hon började sura) och det var enkelt. Jag hade inte ens en röd rosett i svansen alla gånger utan höll mig själv på avstånd, hade koll på andra hästar och om det behövdes så meddelade jag de andra ryttarna att min häst kan sparka om man rider för nära men att vanligt hästavstånd inte är några problem alls. Blev aldrig sura miner och alla respekterade det. Så självklart går det att befinna sig på en tävlingsplats med en häst som är lätt i baken och inte gillar att ha hästar nära men det får ju vara med måtta och det är din skyldighet att hålla dig undan så ingen blir skadad. Ingen annans skyldighet att hålla koll på hur nära eller inte nära man kan vara din häst!