Framhoppning

En fundering som dyker upp när jag läste denna tråd är: vad är för nära?
Vilket avstånd anser ni är för nära bakom, bredvid, framför vid möte?

Nej en sån häst som du beskriver i ditt första inlägg (oavsett hur läget nu ser ut egentligen) ska inte vara på en tävlingsplats. Givetvis är det okej i mitt tycke att hästar tar något glädjeskutt etc för det är svårt att hindra men hästar som sparkar, skuttar omkring, hamnar i vägen titt som tätt och på ett eller annat sätt är en fara för andra människor eller hästar ska inte vara ute och tävla. Jag skiter lite i vad ryttaren till den hästen anser. Jag hatar när såna hästar befinner sig på framridningen och det stör för mig och jag får fokusera på att hålla mig undan.

Jag var på en P&J för ett par veckor sedan, blandat med ponnys och storhästar och det var en häst där som var allt annat än tävlingsklar. Den kunde helt oprovocerat sparka, studsa runt och skicka benen hejvilt omkring sig. Tvärvände om den fick möte (jättetrevligt när den gör det när man själv är i anridning till hinder och den hamnar bakom hindret) och listan fortsätter. Folk började håva in sina barn på diverse ponnys för ryttaren själv verkade inte bry sig. Det är inte sportsligt. Alla andra ska inte behöva lida för att en sån häst skall kunna hoppa fram.

Sen tycker jag absolut att man skall respektera en röd rosett i svansen. Vanligt hästavstånd till hästar man inte känner är i mitt tycke sund förnuft för att inte riskera något. Så absolut. Jag har själv haft en häst som inte ville ha hästar i röven (dock aldrig sparkat mot något på tävling för henne kände jag tydligt på när hon började sura) och det var enkelt. Jag hade inte ens en röd rosett i svansen alla gånger utan höll mig själv på avstånd, hade koll på andra hästar och om det behövdes så meddelade jag de andra ryttarna att min häst kan sparka om man rider för nära men att vanligt hästavstånd inte är några problem alls. Blev aldrig sura miner och alla respekterade det. Så självklart går det att befinna sig på en tävlingsplats med en häst som är lätt i baken och inte gillar att ha hästar nära men det får ju vara med måtta och det är din skyldighet att hålla dig undan så ingen blir skadad. Ingen annans skyldighet att hålla koll på hur nära eller inte nära man kan vara din häst!

En fundering som dyker upp när jag läste denna tråd är: vad är för nära?
Vilket avstånd anser ni är för nära bakom, bredvid, framför vid möte?

För nära för mig och min häst är <1m. För att hon ska reagera krävs det att hästen som är nära rider i högre gångart än skritt. Detta är när någon kommer bakom. Bredvid och framför kan man rida väldigt nära utan en reaktion.

För att inte diskutera just dig och din häst och bara dela mina tankar lite så har jag hittills bara påträffat en "hänsynslös röd-rosett-ryttare" hittills. De andra tycker jag inte har gjort så mycket väsen utav sig.

Jag har också varit med om en häst som sparkat ofta och mycket och vid till synes helt olika tider/scenarion/platser på framhoppningen. Då blev den ryttaren till slut utskälld efter noter då en annan ryttare fick en hov några cm från ansiktet. Ryttaren svarade något i stil med "tror du jag gör det med flit eller?" - och det gjorde ju inte saken bättre..:crazy:
Dock såg jag inte hur nära de var varandra när detta inträffade.

Jag hade uppskattat om man muntligt varnade så många som möjligt om man hade denna typen av häst. Alternativt att man bar en väst med texten "håll avstånd" liknande de som folk på unghäst har på sig i trafiken ibland.
Givetvis handlar detta om respekt från två håll.

Det jag mest undrar över är hur det är möjligt att så många hästar verkligen behöver den där röda rosetten, det är inte direkt 3-4 hästar på en tävling, många gånger är det nästan fler som har rosett än utan. Jag tror stenhårt på att många sätter på en endast för att de vill att andra ska visa hänsyn och att de själva ska kunna köra sitt race... vilket jag tycker är fel.

Det jag mest undrar över är hur det är möjligt att så många hästar verkligen behöver den där röda rosetten, det är inte direkt 3-4 hästar på en tävling, många gånger är det nästan fler som har rosett än utan. Jag tror stenhårt på att många sätter på en endast för att de vill att andra ska visa hänsyn och att de själva ska kunna köra sitt race... vilket jag tycker är fel.
Jag tävlar inte själv, men sitter ofta som funkis på framridning/hoppning på klubbens tävlingar. Och just det du nämner om att rosetten i svansen används mer och mer utan egentligt behov, håller jag med om fullt ut.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752
Ridning Nu har jag efter x antal gånger på träning börjat få nog, jag rider en liten welsh cob på 154 cm. Han är en känslig individ som lätt...
Svar
19
· Visningar
3 225
Hästmänniskan Lider av en STOR gnutta beslutsångest angående hur jag ska göra kring min häst, hade varit underbart att få bolla lite med alla kloka...
Svar
10
· Visningar
1 903
Senast: ancan
·
T
Hoppning Jag är så fruktansvärt irriterad på dessa alla ryttare som på sin häst sätter en röd rosett i svansen för att man inte vill att man...
Svar
15
· Visningar
8 214
Senast: Streiff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama