Hur menar du nu?Jag tycker det är intressant hur ni resonerar, jag tycker ju lika..Sen kan jag ju tycka att man rider in i någon annan hästs rumpa så är de ju inte heller att vara i tävlingsmässigt skick?
/Lady_S
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur menar du nu?Jag tycker det är intressant hur ni resonerar, jag tycker ju lika..Sen kan jag ju tycka att man rider in i någon annan hästs rumpa så är de ju inte heller att vara i tävlingsmässigt skick?
Att jag resonerar att har man en häst som sparkarHur menar du nu?
/Lady_S
Jag menar att jag precis som du anser att säkereheten går först. Och att man om man har en häst som sparkar, som jag har, tänker på det och har en tydlig rosett och är aktsam på framhoppningen. Och helt OT ville jag bara poängtera att ur denna säkerehetssyn så är det inte heller okej att man rider in i en annan häst.Hur menar du nu?
/Lady_S
Jag ser det lite från andra hållet, jag har en häst som är rädd för att bli sparkad sedan han var nära att bli det en gång på tävling, jag tycker att det är väldigt många som har röd rosett i svansen på sina hästar och sedan visar de ingen hänsyn, det verkar vara en trend att sätta på en rosett och sedan är det bara ur vägen för alla andra som gäller. Tycker det är jättebra att TS visar hänsyn och håller sig undan men tyvärr är det svårt, lika som det är svårt för mig att hålla mig undan andra då min häst är rädd för att bli sparkad. Det finns ju tyvärr inget annat sätt än att försöka hålla sig undan och ja det tar tyvärr alldeles för mycket fokus men om fler som hade röd rosett på sina hästar kunde hålla sig undan så hade det blivit enklare för alla.
Jag tycker det är ganska ofta man ser hästar som inte hör hemma på en framhoppning som är så bakskygga att det flyger upp i luften och är överallt. Det är svårt för egentligen borde alla behöva röd rosett, de som sparkar, och de som är mötesskygga/bakskygga då de är rädda för att bli sparkade eftersom många är så otroligt hänsynslösa. Om alla bara kunde visa lite mer hänsyn så hade man nog kunnat plocka bort många av alla röda rosetter.
Detta tycker jag är intressant, jag bor lite längre upp i landet än vad du och @fio gör och har aldrig varit med om att de som rider med rosett i svansen är hänsynslösa. Då rider jag ändå på en bred nivå från lokal till elitnivå. Jag tycker det är få med rosett och de jag ser brukar hålla sig undan. Samtidigt så är det ju spridning på de som rider utan rosett som ibland rider för nära. Det är ju snarare så att när min häst reagerar så ber folk om förlåtelse än skäller.
Ja?Men du har ju precis skrivit att du blir utskälld?
Ja?
fortfarande -> I MITT HUVUD: fastnar jag på att jag blir utskälld i mitt huvud är OFTA 1 gång. Jag reagerar också på att när min häst sparkar känns det mycket. I PRAKTIKEN nä inte så mkt, min häst är vanligtvis jätte duktig.
men de få gångerna de händer stannar i mitt huvud och jag tappar fokus, så som du skrev förut är nog mental träning en bra ide
Fast ändå inte, jag uttryckte mig att min häst sparkar väldigt mycket, under förutsättning att någon rider väldigt nära först. Då kan jag bli utskälld, men det förekommer också att folk ber om ursäkt. Det är inte svart på vitt de ena eller det andra utan det beror ju på tillfället.Det känns som vi är väldigt långt ifrån ditt första inlägg nu.
Detta sker alltså mest i ditt huvud och inte egentligen i verkligheten? Egentligen finns det inga problem på framhoppningen mer än nått enstaka tillfälle? Du blir inte utskälld utan egentligen ber folk om ursäkt?
Leta upp någon riktigt bra mental coach med hästinriktning, det finns några stycken som jobbar med detta! Det hade jag absolut tyckt vara värt det i din situation!
Min häst är en riktig lätt i baken på framhoppningar. Är det en häst som rider nära, trots röd rosett i svans, sparkar hon. Och hon sparkar inte bara en utan kanske 10gr. Hon kan även sparka efter hinder och om vi är bredvid hinder som någon hoppar. Jag vill ju såklart inte att hon ska råka sparka någon, varken hästar, funktionärer eller medhjälpare men det är så få som har respekt och de händer ofta att jag blir utskälld för att hon sparkas (när någon rider för nära). Nu är jag så sjukt less på att akta mig för alla andra ekipage på framhoppningen och det har blivit så att jag har mer fokus på att hålla mig undan än att faktiskt fokusera på det jag ska göra, hoppa fram. Detta medför ett sämre resultat på tävlingsbanan.
Jag vill poängtera att hon förutom lite glädjeskutt så är hon väldigt snäll och inte är en sån som sparkar för inget men hon tål inte när någon galopperar för nära och sparkar då väldigt mycket och högt, alltså är det någon som en gång rider nära kan hon sparka ett helt varv runt ridbanan efteråt... (De har smällt en hel del staket och hinderstöd...)
Hur tänker ni på framhoppningar? Vad mer kan man göra än en röd rosett i svansen? Och vad gäller på en framhoppning om min häst råkar sparka någon annan?
Självklart är det inte okej att man rider in i en annan häst. Men uttrycket "i tävlingsbart skick" gäller hästarna, de kan bedömas inte vara i tävlingsbart skick om de är för smala, för tjocka, halta, för oreglerliga, mm. Att ryttare rider för nära andra ekipage beror sällan på hästarna, enligt min erfarenhet, och då får man använda någon annan regel för att styra bort sådana ekipage.Att jag resonerar att har man en häst som sparkar
Jag menar att jag precis som du anser att säkereheten går först. Och att man om man har en häst som sparkar, som jag har, tänker på det och har en tydlig rosett och är aktsam på framhoppningen. Och helt OT ville jag bara poängtera att ur denna säkerehetssyn så är det inte heller okej att man rider in i en annan häst.
Ok, vad är innan den sköter sig? När hon accepterar att någon annan kommer och galopperar upp i rumpan på henne?Men gud. Jag tycker inte du har rätt att ta ut en sådan häst på tävling innan den sköter sig. Skulle aldrig vilja dela bana med en sådan och min häst hade blivit asrädd. Ska jag låta bli att hoppa fram då?
Ok, vad är innan den sköter sig? När hon accepterar att någon annan kommer och galopperar upp i rumpan på henne?
Fortfarande är jag inte ute efter om min häst är lämplig att ha med på tävling eller inte, därav min frågeställning om hur Ni tänker kring framhoppning.
Du får gärna definiera "i andra mindre provocerade situationer"Nej. Att hon sparkar mer än en gång och i andra mindre provocerade situationer.
Folk som rider för nära är också ett problem, hade gärna sett att det delades ut varningar på framhoppning....
Alltså jag tänker ju just så om framhoppning, att din häst inte är lämplig att ha med på tävling.
Du får gärna definiera "i andra mindre provocerade situationer"
Och nej du ska givetvis inte låta bli att hoppa fram då. Jag gör ju precis som du anpassar mig..
Ja ok, jag blir ju mest rädd att hon ska sparka någon människa, men det var ju mer efter att beteendet utlösts av att någon rider väldigt nära. Glädjeskutt efter hinder anser jag inte är så farligt och det blir ju iaf bättre desto längre in på säsongen.Ditt första inlägg där du även skrev efter hinder och om ngn annan hoppar samt att du var rädd att hon skulle sparka även människor på marken tänkte jag på.
Ja, jag tycker faktiskt inte det är konstigt att vi båda får lägga krutet på att hålla oss undan tills våra hästar blivit trygga och lydiga nog att koncentrera sig på uppgiften. Men jag håller fortf med dig om att folk som rider för nära borde få påföljder!
Ja?
fortfarande -> I MITT HUVUD: fastnar jag på att jag blir utskälld i mitt huvud är OFTA 1 gång. Jag reagerar också på att när min häst sparkar känns det mycket. I PRAKTIKEN nä inte så mkt, min häst är vanligtvis jätte duktig.
Förstår nu att första inlägget är missvisande då jag skrev ofta men de få gångerna de händer stannar i mitt huvud och jag tappar fokus, så som du skrev förut är nog mental träning en bra ide