framhoppning

Sv: framhoppning

Hade med en unghäst på tävling igår som skulle hoppa 120 och 130, vilket den också gjorde utan större problem. De som såg den på banan hade nog svårt att tro att den tvärnitade på räcket på framhoppningen - när det låg på 50 cm..! Den hästen hoppas helt enkelt nästan aldrig på maxhöjd på framhoppningen.

Men är den fin på framhoppningen och sedan blir spänd inne på banan är det nog bara att fortsätta tävla som hjälper (och hålla sig på vettiga höjder), så vänjer den sig nog vid nya banor och nya hinder. Ofta är man ju 2 ekipage inne på banan samtidigt, så du hinner du ju visa lite hinder innan du får startsignal.

Sv: framhoppning

*kl*

Någon som har ett bra tips på hur man ska hålla sig lugn inombords på framhoppningar? När det är ekipage som galopperar åt höger och vänster överallt och det känns liksom som att man verkligen inte får plats. Överallt är man i vägen. Så fort man ska hoppa så är någon annan i vägen.

Det kan vara bra att ha med sig någon på marken som har lite "skinn på näsan" när man hoppar fram. Jag tävlar inte själv utan är hästskötare och höjer och sänker hinder åt min ryttare på framhoppningen. Då kan jag hålla lite koll på vad alla andra på marken gör (t.ex. vet jag att min ryttare blir jättestörd om hon tror att nån människa ska komma i vägen för hindret när hon rider an) så jag kan varna lite att "nu kommer min ryttare här". Samma sak att jag kan be att de andra väntar med att höja/sänka tills "min" ryttare hoppat. Så kan hon koncentrera sig på hästen.

Är också ute på lokala tävlingar, kanske blir det bättre på högre nivå?

Ja, det blir det. Och unghäst är mycket lättare tycker jag :bump: Så tävla unghästklasser på regional/nationell nivå ;):D Då är ofta stora delar av startfältet proffs (eller duktiga amatörer). De vill också ofta ha samma upplägg så det flyter på lite bättre. Även om jag är med min ryttare, men ändrar jag hindren åt henne kan ibland 4 andra hänga på mina höjningar, så då går det fort att hoppa fram. Annars kan det vara rätt ont om tid..

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 184
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 947
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka