Framdel- rygg- bakdel

Sv: Framdel- rygg- bakdel

Jag har egentligen slutat här, men fick tips om att du efterfrågat mig. Tänkte först svara dig privat, men det jag säger tycker jag är så viktigt så jag skriver detta i tråden.
Även om det inte lär bli poppis kanske. :crazy:

Först vill jag säga att Ryggen ÄR bakbenen - ohindrade

Av naturen rör sig hästen i det fria med huvudet högt för att ha god överblick på långt håll ( skärpa = huvudets höjd)
Den springer då med sänkt rygg på bogarrna skall den flytta vikten bakåt för den nacken bakåt oftast.

Skall vi rida på den och den skall hålla så måste vi lära den ett annat rörelsemönster. Den måste börja röra sig som en atlet och hitta balansen bakifrån i stället.

När hästen arbetar korrekt så använder den bäckenet som en hävarm för att för att bära sig bakifrån.
I och med det omvinklade bäckent så lyfts kota för kota bakifrån - om inget blockerar den rörelsen Vilket brukar vara ryttaren :angel:

I galoppen då så - på en losgelassen häst - så landar ytter bak,
i väntan på inner bak och ytterfram så förlängs överlinjen fram till manken i och med atthästen vinklar om bäckenet och hästen "sätter sig", och på så vis påverkar kotorna framåt.
I nästa halva av galoppsprånget när vikten rullar framåt så kommer motsvarande välvning ske i framdelen - hästen kommar att välva bröstryggen upp mot ryttaren - varpå halsen längs sträcks framåt - om den inte hindras av handen

Altså det börjar bakifrån - fortplantar sig över rygen - om det kan :o

Ovan beskrivning är cirkelrörelsen hos en losgelassen arbetande häst i jämnvikt. Villman se exempel kan man titta på Hubertus Schmidt fårn VM i grandprix'n - han fick mycket bra poäng på sin galopp

För att lyckas med denna losgelassen galopp så måste ryttaren vara _I_ rörelsen i varje delmoment - hon måste gå med i hästens huvudrörelser (skapade av bakbenen)
En blockerande hand - hindrar bakbenen ( källa; kursen Hästens förutsättningar för arbete)

En annan förutsättning är att man är utbildad i ett system som innerbär att man kan få hästen att _sitta ihop_.
Det sker i huvudsakligen via en sits som inte hindrar bäckenet och dess "lyftande" framåt - hela vägen till nacken.

och JA att rida hästen med ryggen uppe hela tiden är skitsvårt inget som man lyckas behålla hela tiden - inte ens hubertus schmidt.
Om det låter så så har man förmodligen aldrig upplevt hur det känns när ryggen är uppe och galoppen är cirkelrund och bärig :angel:

Nu till din film.

Titta hur din häst använder halsen tvärtom.
Han går lite som en gunghäst och kastar vikten bakåt med halsen -
Pilbågen spänns alltså inte nedåt utan uppåt - är du med?

Varför gör den det - ju någonstans hindras den

Givetvis av handen till att börja med -

Sedan måste alla förutsättningar vara optimala
sadeln måste passa perfekt
ryttaren måste ha 100 % koll på sin tyngpunkt - ryttaren måste sitta _I_ samma galopprörelse som hästen.

Man måste hitta en gemensam balans - så att det blir en Kentaur.

Rider man en häst som är lägre utbildad än en själv så måste man rent av hjälpa hästen med balansen - givetvis då inte i munnen utan med sin korrekta placering av sin vikt och hållning.
Du måste kunna balansera helt från ytterbak så att du släpper fram inner.
Du måste i alla galoppfaser sitta som på en karusellhäste där du låter dig lyftas upp och den i galopprörelsen
- oavsett om hästen i galoppens faser lutar framåt eller bakåt så måste du alltid vara i lod
-vilket innebär en totalt avslappnad höftled.
Du måste alltså våga balansera på ena rumphalvan och låta hästen galoprörelse passera även din kropp

Först när du kommit dit - kan du börja påverka hästens galopp.

-------------------------------------------

Vidare svar på din frågor.

hur hästens huvplacering påverkar ryggen.

Kan du spirnga och hålla in hakan en aning?
- ja i själva verket öppnar det upp för rörelse och energi mellan skulderbladen (bogfrihet :D )
och i diafragman och rekomenderas bland annat under förlossning
- alla tyngdlyftare gör det också för att stabilisera sin ryggrad.

Men betänkt halskurvan med en för kort tygel blir som om du själv skulle trycka ned huvudet mellan nyckelbenen - hur mycket kan du springa då?

Och hur mycket kan du springa om någon drar ditt huvud bakåt - hindrar det från att sträckas framåt när du springer.

man måste alltid i tygeln tillåta hästen att sträcka fram huvud och hals

Senast ändrad:

Ok.
Jag hinner inte svara så mycket nu, men du (och ni andra) menar att han inte jobbar korrekt överhuvudtaget nu?
Jag litar bara på min egen känsla och den säger mig att han jobbar bättre nu. Men MYCKET kan förbättras, tex halsen.
Angående tygellängden så hjälper det ju inte att jag har längre tygel om han inte följer med fram. Eller ska jag rida på glapp tygel? Givetvis jobbar jag hela tiden på att han ska ta stöd på bettet, vilket han har blivit bättre på, men släpper ibland.
Tycker ni att min tränare tänker fel när hon vill att han ska komma igång bak först, skit då i halsen, för att det sedan kommer av sig självt?

Jag VILL ha kritik, jag tycker det är jättebra, och jag har funderat hela dagen på det här, men kan ni inte lyfta fram något som är bra också?
Jag känner mig bara helt kass nu.
Om jag känner som jag gjort med ridningen nu och det inte alls syns så måste jag vara sämre än jag trodde.

Senast ändrad:

Så man skulle kunna förenkla lite, och säga att bakdel o rygg hänger ihop så intimt, att det egentligen är fråga om framdel - bakdel, och då blir det här med det diagonala tydligare?
Bra att du är kvar!:) :rofl:

Hmm, menar du att pungen ska bort ur tänket, och att det är viktigare med det anala? Som det så vackert hette i en annan tråd - anal magnetism...

Om jag kunde rida som du gör på filmen, skulle jag vara skitstolt!
Jag tror att när många svarar här, så är det ur ett perspektiv där det mesta är idealt.
Alltså, att allt annat är på plats, och man skulle kunna fokusera bara på den detalj som just diskuteras.
Sedan tänker jag på hur man lär sig. Då man varit med om en aha-upplevelse, ja då tar man ett kvalitativt språng, och man svävar...
Sedan kommer den fasen då detta ska befästas, och det hela planar ut lite grann, och då kan det kännas som att man inte kan nåt alls. Men har man lärt sig ngt, så finns det där, det är bara det att blicken flyttats, och då ser man nya vyer av möjligheter. Och hinder...
Så, jag tycker att då man upptäcker nya saker att jobba med, så betyder det ju att man kommit förbi någon nivå, och det är ju inte dåligt?

Men det är jag inte :p

Svar på din fråga; så finns det några punkter som måste sitta ihop - och som lättare "går av" som man säger eftersom rörligheten är större där.
Övergångarna
Bäcken - Länd
Strax bakom sadeln
övergång Bröstrygg - Halsrygg = fällkniven
Och 3- 4 halskotan nånstans när hästen knäpper av i nacken.

MÅSTE JU BARA SÄGA ATT EMMA _INTE_ ÄR KASS.
grundproblemet sitter ngn annanstans förmodligen i sadeln.

Men för att ställa diagnos korrekt diagnos så måste man ta till uteslutningsmetoden dvs hitta grundbulten - få in nyckeln i låset etc...

Ja det är mycket bättre bättre.
Väldigt mycket bättre.

Vad som är bra

du har en stadig sits, din undnerskänkel är still,och du driver med sitsen ena halvan av språnget och jag förstår varför du inte gör det mer för då skulle du bara tippa fram honom i det läget.

Det syns att du ridit fälltävlan för du känner av hans tyngdpunkt väldigt bra - blev ju riktigt imponerad av ditt sätt att hantera hans tjolahopp.

Du skulle få sitta på Tiffany - och det är det bästa betyget du kan få :D

men nu för det vara nog :D

Jag hör av mig privat till er båda

Senast ändrad:

Rider man en häst som är lägre utbildad än en själv så måste man rent av hjälpa hästen med balansen - givetvis då inte i munnen utan med sin korrekta placering av sin vikt och hållning.

Men betänkt halskurvan med en för kort tygel blir som om du själv skulle trycka ned huvudet mellan nyckelbenen - hur mycket kan du springa då?

Och hur mycket kan du springa om någon drar ditt huvud bakåt - hindrar det från att sträckas framåt när du springer.

man måste alltid i tygeln tillåta hästen att sträcka fram huvud och hals

Allt det du skrev vara bara så :bow: :bow: :bow:

Det bästa jag läst på bra länge;)

Tack, jag blir jätteglad över att läsa vad du skriver!

Man har svackor i självförtroendet ibland bara, jag har nog en just nu, och inte bara i ridningen.

Tack till dig med Susan! För att du tittade in i min tråd.

Men du, sadeln? :confused:
Detta är min nya hoppsadel, utprovad för några veckor sedan..
Dock har han ju gått med fel sadel ett tag innan..

Iallafall, ALLMÄNT!

Kanke skulle jag inte varit så ivrig att lägga ut filmen, i och med att den dagen hade jag inte riktigt den känslan som jag beskrivit innan.. Men, men..

Idag provade jag att börja på lite längre tygel. Det som hände då var att han var fortfarande hög i nacken och tygeln blev glapp. När jag då la på skänkeln, blev han högre i nacken och lägre i ryggen, spänd.

Om jag därimot började med kortare tygel, red sidvärt, öppna, sluta i skritt och även lite i trav, och sedan längde tygeln, följde han med fram med bibehållen kontakt med bettet.

Min tanke med längre tygel var att du sen skulle leda/ visa vägen, ner till en rundare form

Hmm, menar du att pungen ska bort ur tänket, och att det är viktigare med det anala? Som det så vackert hette i en annan tråd - anal magnetism...

:o :o Nä, det har jag missat - anal magnetism:D

Har lite svårt att förklara utan bild. Men hon har nåt exempel där man står lite bredbent tror jag, och tänker på sina höfter (nere vid den punkt hon kallar kraftcentrum vår tyngdpunkt). Man står så och bara tänker på framkanten av höften och ser vad som händer, Jo man tippar framåt. Fokuserar man mer mitt i/bakåt mot korsryggen så hamanr man rakt över sin egen tyngdpunkt och står stadigt i balans. Tanken styr balansen:idea:

De flesta fokuserar omedvetet för långt fram. Om man sitter på hästen då hamnar tyngdpunkten framför hästen. Man ska känna efter på samma sätt när man sitter på hästen för att vara i rätt balans.

Något sånt. Har den inte här och kan kolla. Men ä'ven om ajg ser att jag förklarar snårigt så var det nåt sånt i alla fall. Och det stämmer om man provar själv.

ok, så då menar du att man egentligen inte sitter annorlunda, man fokuserar bara mentalt på en annan del av rumpen?

Ja ungefär, om jag fattar rätt. Provade utan häst (som hennes övning var först (se svaret till cristobal) och det fungerar utan att man rör nånting alls!:idea: Bara tanken styr om man ramlar framåt bakåt eller står i balans:eek: Så då borde det bli likadant på hästen!
Jag tyckte det i alla fall, men bara provat en gång, och en gång lite när jag red. Tyckte definitivt tanken påverkade, det kändes verkligen så i hästen. Ska prova mer:D Det är spännande!

Senast ändrad av en moderator:

Kanke skulle jag inte varit så ivrig att lägga ut filmen, i och med att den dagen hade jag inte riktigt den känslan som jag beskrivit innan.. Men, men..

Idag provade jag att börja på lite längre tygel. Det som hände då var att han var fortfarande hög i nacken och tygeln blev glapp. När jag då la på skänkeln, blev han högre i nacken och lägre i ryggen, spänd.

Om jag däremot började med kortare tygel, red sidvärt, öppna, sluta i skritt och även lite i trav, och sedan längde tygeln, följde han med fram med bibehållen kontakt med bettet.

Du har fått beröm också men kan få det igen:p Du har bra balans och är i balans men du inverkar lite för lite bara. Av skäl som du redan har förklarat.
Ang den sista sekvensen så syns det där att du har balans och är följsam för du klarar upp det direkt. :D

Jag tror inte det behöver vara fel som du gör om du sen kan få fram halsen när han tar tag bara för den behöver komma längre fram alltså länga ut framåt. I traven särskilt ser man som jag skrev att du börjar få tag på honom bitvis men han kommer undan igen.
Det är där du skulle sätta mer tryck på herrn.

Andra kanske har bättre förslag men jag tror du att om du får honom att gå kvar där med sug på bettet så kanske det går fortare och fortare att nå dit så att du så småningom får kontakt redan från början. Även med längre tygel o lägre hals.

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket!
Jag har fått mycket fina ord från dig och det suger jag åt mig.
Det känns rätt att göra såhär och sedan vi började för denna tränaren har vi gjort större framsteg än innan.
Nu är det ju iofs nästan ett halvår sedan sista dressyrlektionen.. :mad:

Hästen är fin och ser glad och fräsch ut som vanligt, som jag minns från tidigare. Dock tycker jag inte han är riktigt lösgjord i rygg och nacke av vad jag ser på filmen. Jag ser det du nämner, dvs att du får problem om du gör en nyansering och försöker variera tempot/halvhalta, eller förhålla - med att hålla galoppen. det sitter i lösgjordheten.
kanske tänk på att inte galoppera varv efter varv efter varv - samma även i traven. Övergångar och kortare intervaller är receptet snarare, då hittar du nyanserna och han stärker sig också och kommer loss mera.
Håller med Mackan i det hon skriver och kan bara tillägga att efter att ha läst fios svar oxå så verkar ni vara på rätt väg!

Trevlig häst, med rena, taktmässiga grundgångarter och en ambitiös, lyhörd ryttare, det kommer man långt på!!

Lycka till med din fina pålle!! :banana:

ok, så då menar du att man egentligen inte sitter annorlunda, man fokuserar bara mentalt på en annan del av rumpen?

Tänkte förklara lite mer ang detta. Det verkar lite märkligt kanske. Jag har mest använt detta på marken själv när jag går och det är fantastiskt vilken skillnad det gör. OM jag fokuserar på bakre halvan av bäckenet (låter kanske knäppt) så lugnar jag ner takten, slappnar av även om jag har bråttom och går mer avspänt. Prova! Borde fungera även på hästen!
(Eller för hästen, hmmmm hur får man hästen att fokusera på sitt bäcken mentalt? Kanske nåt att ta patent på?)

Vill väl bara att tilägga att det kanske finns en orsak till att både jag och jacko skriver att vi bara kan galoppera ett par språng i taget :D

Ingen är ju nån stjärna här på buke

Vi tragglar ju alla så gott vi kan :)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur