Framdel- rygg- bakdel

Sv: Framdel- rygg- bakdel

Tack för kritiken!!

Det är en väldig skillnad iallafall på känslan nu mot förut. Jag håller med om halsen, och som det är nu, att han faktiskt oftast tar bettet och inte släpper det, vore det inte omöjligt att få ut den ytterligare.

Jag har förut trott att vi har lättare för galoppen, men nu får jag kämpa som en litet svin för att han ska hålla galoppen. Samma sak när jag longerar..

Jag ska se om jag kan fixa någon gammal film. För analysens skull :idea:

Hästen är fin och ser glad och fräsch ut som vanligt, som jag minns från tidigare. Dock tycker jag inte han är riktigt lösgjord i rygg och nacke av vad jag ser på filmen. Jag ser det du nämner, dvs att du får problem om du gör en nyansering och försöker variera tempot/halvhalta, eller förhålla - med att hålla galoppen. det sitter i lösgjordheten.
kanske tänk på att inte galoppera varv efter varv efter varv - samma även i traven. Övergångar och kortare intervaller är receptet snarare, då hittar du nyanserna och han stärker sig också och kommer loss mera.

Alltså kritik och kritik:o Jag tycker det överlag ser jättetrevligt ut och du har en häst som rör sej bra och verkar ha energi och är mjuk o fin.

Det andra var bara lite synpunkter :idea:

Ja, positiv kritik, menar jag!!

Jag blir glad för alla synpunkter.

Han är absolut inte i någon tävlingform nu, han har varit skadad hela året i princip och inte varit igång så länge.
Men jag tar till mig era synpunkter.
Detta med halsen; jag försöker att inte tänka så mycket på famdelen, utan bara ha ett stöd. Kanske måste "jobba" mer för att få honom lägre, eller vad menar ni?

Hittade ingen gammal film.

Senast ändrad:

ALLA ryttare även på GP nivå får hela tiden träna grunder, grunder och åter grunder.
Att bygga upp bakdel och rygg är projekt som ska räknas i år inte i månader.

För att citera en gammal tränare "när gas, broms och ratt fungerar är det bara att rida in i LA".

Jag tror 99.9% av alla ryttare (här) slarvar med grunderna mer eller mindre, inkl mig själv:o

du det tror jag med.

Jag skäms nu men jag undrar om jag NÅGONSIN haft med ryggen innan :o
När man läser på buke är det ungefär som att det är den lättaste saken i världen att få hästen att jobba rätt, ALLA rider sin häst i rätt form.

Jo det låter så men i verkligheten lovar jag dig att det inte är så.

Jo det låter så men i verkligheten lovar jag dig att det inte är så.

Håller med.

Jag är förvånad att det låter så. (som om alla rider Rätt dvs) . För ju mer man lär sig och ju mer man rider, desto mer lär man sig att man inte har den koll man trodde, eller ansåg var bra... och hur oerhört flyktig den rätta formen och känslan är. tycker jag....

jag tycker han ser bättre ut nu, det borde nog gå att länga ut halsen mer nu när du har kontakt. Galoppen är lite långsam bak tycker jag ibland , aktivera den mer så han plockar upp bakbenen lite kvickare (men behåll samma takt) så kommer han arbeta mer över ryggen och över manken och halsen kommer bli lite enklare att länga ut.

Håller med.

Jag är förvånad att det låter så. (som om alla rider Rätt dvs) . För ju mer man lär sig och ju mer man rider, desto mer lär man sig att man inte har den koll man trodde, eller ansåg var bra... och hur oerhört flyktig den rätta formen och känslan är. tycker jag....

nä det som jag alltid säger , allt är relativt:D

Tack! Som sagt, väldigt ansträngt och jobbigt känns det i galoppen nu. MEN med stöd, som sagt, så nog är det på rätt väg.

Jätteintressant att se vad ni har att säga. Tycker själv att jag är dålig på att SE, lättare att KÄNNA.

Jag tror inte heller att alla som man läser om får sin häst att arbeta rätt hela tiden. Grejen är att jag kanske har trott att jag också har gjort det emellanåt. Men, som Mackan sa, ju mer man lär sig, destå mindre kunnig känner man sig.

Jag tror att det är jobbigare i galoppen eftersom han inte är riktigt så stark än antagligen. Därför är den svårast. Men jag tycker i alla fall att det är en bra galopp han har i grunden, så du har att jobba med och det kommer nog om du vågar rida mer aktivt och få fram halsen och han blir starkare.:idea:

Betr mackans kommentar fattar jag ingenting:eek: Menar mackan att jag inte är fullärd? :eek: :rofl: :rofl: :D

Senast ändrad av en moderator:

May I speak:angel:

Jag skulle vilja att du hade lite längre tygel, då han har ganska kort hals o när han blir hög blir han oxå fri.

Såg minsann på slutet att han kan sätta sprutt på sina bakben-mera motorn på istället för canter.

Om han blir mer aktiv- bär han sig själv bättre o du kan finlira.
Han är ju fin. det behövs bara en liten sån där sprutt lite oftare.

Tack!

Jag blir jätteglad över att ni dressyrnissar tycker att han är fin :rofl:
Mer energi i galoppen alltså? Men traven var bra?
Förut har det inte spelat någon roll om jag har längre tygel, för han följde inte med. Men jag ska prova, nu är det som sagt annorlunda.

Tycker att han är för kort i halsen av tygeln,för att kunna söka sig neråt- förstår du hur jag tänker?
Jag skulle leda o visa vägen, utan att hela hästen lägger sig ner. Ser nu inte ut att ha de anlagen.

rida hästen mellan benen o ha en lätt o självständig kontakt med framdelen-våga lätta ur.

Jag tror 99.9% av alla ryttare (här) slarvar med grunderna mer eller mindre, inkl mig själv

Det tro jag med, expl...det ser man när många börjar ett trängspass, nästan alla hoppa över skritten:crazy:

Jag förstår precis hur du tänker. Ska prova att länga tygeln och hoppas att han följer med. Jag måste ändå säga att jag är mjuk i handen, för mjuk enligt vissa :confused:
Men, fokus måste ju ändå vara på aktivteten bak...? Kommer bak, så kommer fram enligt min tränare. Så småningom.
Jag ska försöka filma igen i vecka tror jag.
Jag är så inspirerad nu så jag vill testa massor saker :)

Angående om han blir framtung; lite tendens till det när jag longerar.

Jag förstår precis hur du tänker. Ska prova att länga tygeln och hoppas att han följer med. Jag måste ändå säga att jag är mjuk i handen, för mjuk enligt vissa :confused:
Men, fokus måste ju ändå vara på aktivteten bak...? Kommer bak, så kommer fram enligt min tränare.

När du "trycker till" honom med sätet, hur reagerar han då. Höjer eller sänker sig?

Fick en liten ahaupplevelse i helgen, när jag verkligen satt på rumpan i lättridningen så fick jag även med hästens, när jag längde tygeln så han fick plats fram så gick han jättebra!! Så lätt det kan vara, samtidigt så svårt... :mad:

Jag är ingen expert, men det ser ut som att du sätter dig mer på "musen" än rumpan i lättridningen, testa det samtidigt som du lättar ur på handen?

Jag kom att tänka på att Sally S har nåt man kan tänka på där (kollat i hennes bok nyligen :o )

Man fokuserar inte på främre delen av bäckenet/höftbenen utan längre bak, mot korsryggen. För att få mentala fokuset längre bak och inte hamna i framvikt och ha låg balanspunkt. Alltså man tänker på att känna den delen av bäckenet istället.

I alla fall skulle jag tro att det leder till mer effektiv lättridning och fältsits också. Var man har fokus mentalt betyder väldigt mycket. Jag är en sån som gärna drar upp axlarna även när jag går om jag har bråttom, särskilt.:o

ok, så då menar du att man egentligen inte sitter annorlunda, man fokuserar bara mentalt på en annan del av rumpen?

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka