Framdel- rygg- bakdel

emma-vsm

Trådstartare
Jag har en frågeställning som ni gärna får diskutera kring!

Det har ju varit en del diskussioner kring hurvida hästen kan jobba korrekt genom ryggen, med aktiva bakbenen, då den går bakom lod...

Om vi vänder på det; kan hästen jobba korrekt genom ryggen utan att vara aktiv bak?

Kan bakbenen vara aktiva utan att hästen jobbar korrekt genom ryggen?

Som jag ser det är det ryggen och bakdelen som är svåra att få ihop, framdelen löser sig oftast av sig självt!

Men frågan kvarstår; kan en av dessa två (tre) delar arbeta korrekt utan de övriga gör det?

Hoppas ni inte tycker att det är en korkad frågeställning, har själv tänkt mycket på detta sista tiden, då min häst genomgår "en ny fas" just nu.

/Emma

Sv: Framdel- rygg- bakdel

Jag skulle säga nej. Men sen finns det ju olika grader av allt. Om jag nu fattat frågan rätt?

Men för en lösgjord häst som arbetar avspänt genom kroppen krävs att både bakben och rygg är med. Och framdel förstås. Och allt det hänger ihop.

Det krävs att allt är på plats för att få ett riktigt arbete.

Sen kan bakbenen vara mer aktiva utan att ryggen kommer upp tillräckligt av olika skäl, exteriör tex. En häst som är byggd i nerförsbacke har ju mycket svårare att få upp sin framdel.

Om bakbenen är långt efter kan den inte få upp ryggen och manken.

Jag har en frågeställning som ni gärna får diskutera kring!

Det har ju varit en del diskussioner kring hurvida hästen kan jobba korrekt genom ryggen, med aktiva bakbenen, då den går bakom lod...

Om vi vänder på det; kan hästen jobba korrekt genom ryggen utan att vara aktiv bak?

Kan bakbenen vara aktiva utan att hästen jobbar korrekt genom ryggen?

Som jag ser det är det ryggen och bakdelen som är svåra att få ihop, framdelen löser sig oftast av sig självt!

Men frågan kvarstår; kan en av dessa två (tre) delar arbeta korrekt utan de övriga gör det?

Hoppas ni inte tycker att det är en korkad frågeställning, har själv tänkt mycket på detta sista tiden, då min häst genomgår "en ny fas" just nu.

/Emma

Nej, jag har svårt att se att hästen kan jobba korrekt med ryggen utan att bakdelen är med.
Bakdelen som jag ser det är rodret. med rodret styr du resten - och med rodret sköter sig resten. Rodret - som sitter i aktern - fungerar - och då hamnar fören rätt.

beskriv gärna fasen din häst är i.
det är ju naturligt att ett nytt steg i utvecklings trappan inte alltid är helt problemfri utan skapar reaktioner.

Min häst har sedan jag köpte honom haft extremt svårt att ta bettet. Släpper bettet och ser ut som en tekanna. Väldigt känslig i munnen. Lång rygg.
Sedan dag ett fick jag rådet att länga halsen (alltså första fokus påframdelen)
Bytte dressyrtränare förra vintern och hon satte genast fokus på bakdelen, oavsätt om han var 1mm lång i halsen, skulle bakbenen aktiveras FÖRST. Sedan fick framdelen komma. Funkade bra, han blev aktivare, framförallt i skritt, även galopp, men halsen var fortfarande lite kort och jag hade inget riktigt stöd på bettet.
Sedan blev han tyvärr skadad så där stannade utvecklingen, det kändes som att vi var på god väg.
Ryggproblem pga sadel.

Nu är han på väg igång igen och jag har nu longerat mycket, med chambong. Några ggr i veckan en liten stund innan jag rider.
Och nu, för första gången, så suger han på bettet!! Jag har kontakt!!
Jag tycker själv att känslan blivit mycket bättre, och att han är MER genom ryggen än han tidigare varit.
Hopptränaren tittade en stund när jag red idag och tyckte att han inte var tillräckligt aktiverad bak. Bättre över ryggen och fram till handen, men med för dålig aktion.

Därav min fråga..
Jag är på något sätt lite rädd för att jag ska förstöra det jag lyckats med om jag försöker för mycket. Är ni med?
Att han blir spänd och hängmatta/tekanna, om jag jobbar på precis samma sätt som innan skadan..

Äsch, jag vet inte, detta blir bara flummigt och jag vet nog inte riktigt själv vad jag menar. Kan inte formulera mig.
Hoppas ni förstår på ett ungefär.

Men med sadelbyte kanske ryggen jobbar bättre nu? För jag fattade som att du haft fel sadel?
Och då kanske det kommer att bli lättare att få med bakbenen.

Hur bra är ryggen med nu? Är det den stora skillnaden i hur hästen
kan röra ryggen du känner?

Sen kanske hopptränaren har ännu högre krav. Du kan ju ha bra aktivitet nu men han vill se ännu mer?

Frågor frågor:D

Jo, det är säkert som du säger med sadlarna. Jag hoppas att det bara kan bli bättre nu!
Ska börja sätta igång med dressyrträningarna inom kort också.

Jag skäms nu men jag undrar om jag NÅGONSIN haft med ryggen innan :o
När man läser på buke är det ungefär som att det är den lättaste saken i världen att få hästen att jobba rätt, ALLA rider sin häst i rätt form.

Jag har ridit hela livet och vet fortfarande inte :confused:
Visst, man har tävlat och hej och hå, men nu känns det ändå som lite av en aha-upplevelse. Och ändå är det den yttersta grundridningen det handlar om!!!

Grejen är att det känns som att jag kommer upp mer nu. Som att han är bajsnödig ungefär :idea: :angel:

Jag ska försöka filma i helgen så kanske jag kan lägga ut här. Men då gäller det ju att jag har något gammalt att jämföra med också.

Senast ändrad:

Jo, det är säkert som du säger med sadlarna. Jag hoppas att det bara kan bli bättre nu!
Ska börja sätta igång med dressyrträningarna inom kort också.

Jag skäms nu men jag undrar om jag NÅGONSIN haft med ryggen innan :o
När man läser på buke är det ungefär som att det är den lättaste saken i världen att få hästen att jobba rätt, ALLA rider sin häst i rätt form.

Jag har ridit hela livet och vet fortfarande inte :confused:
Visst, man har tävlat och hej och hå, men nu känns det ändå som lite av en aha-upplevelse. Och ändå är det den yttersta grundridningen det handlar om!!!

Grejen är att det känns som att jag kommer upp mer nu. Som att han är bajsnödig ungefär :idea: :angel:

Jag ska försöka filma i helgen så kanske jag kan lägga ut här. Men då gäller det ju att jag har något gammalt att jämföra med också.

Jo men har du inte fattat att här vistas bara vi som ska till OS 2008:angel: :rofl:

Ja apropå bajsnödig:idea: För länge sen hade jag en rolig tränare. När hästen arbetade med ryggen och sen lyfte svansen och la en liten hög mot slutet så sa h*n "jaha och där kom kvittot!":D

Senast ändrad av en moderator:

När du har fått igång motorn o ser till att bensinen inte tar slut- känns det som om rumpan är under sadeln:idea: :cool: :confused:

Låter som om du är rädd att förlora den ryggverksamhet som du nu har fått, men nog kan du väl prova o se vad om händer- Om det händer ngt.

ALLA ryttare även på GP nivå får hela tiden träna grunder, grunder och åter grunder.
Att bygga upp bakdel och rygg är projekt som ska räknas i år inte i månader.

För att citera en gammal tränare "när gas, broms och ratt fungerar är det bara att rida in i LA".

Jag tror 99.9% av alla ryttare (här) slarvar med grunderna mer eller mindre, inkl mig själv:o

Menar du då att han kan jobba med skaplig ryggverksamhet även om aktiviteten bak är något dålig?

Jag tror jag måste lita på min egen känsla, mer än vad jag gör. Nu blir det testing av!!

Jag tror att om ryggverksamheten är bra så ÄR inte aktiviteten bak dålig, men den kanske kan ÖKAS successivt utifrån vad hästen orkar.

Men det handlar om att träna de musklerna då och sen öka lite i taget allteftersom den orkar mer. Jag håller på med det också, (5 år).

Klättrar, både uppför o ner (ner är bra för just samlingsmusklerna om du är i balans och inte låter den sänka ryggen)
Övergångar, skolor, osv. Sen känner man att hästen orkar lite mer allteftersom. Man kan variera formen mer. Men det tar som borsalino skrev tid.

Om du tex har haft problem pga sadel så kanske hästen inte har kunnat jobba rätt på länge och måste byggas upp innan du kan kräva alltför mycket mer.

Den kan inte kännas som om den växer under rumpan på dej :D om du inte har bakbensaktivitet.

Jag tror att om ryggverksamheten är bra så ÄR inte aktiviteten bak dålig, men den kanske kan ÖKAS successivt utifrån vad hästen orkar.

Den kan inte kännas som om den växer under rumpan på dej :D utan att du har bakbensaktivitet.

Tack, du skrev vad jag tänkte!!

Jag blev bara lite paff, för jag trodde att jag skulle få massor beröm av tränaren igår ;) , då han har varit med under många år och sett hästen. Jag tänkte att om jag KÄNNER en så tydlig skillnad så borde det ju SYNAS också. Jag var så glad när jag red fram och sedan kändes det som att allt bara var skit. Men kanske hade han en dålig dag...
Sedan tror jag inte riktigt att han och dressyrtränaren har riktigt samma sätt att jobba för att komma till målet. Han får nog hålla sig till hoppningen ;)

Nu har jag lyckats filma lite...
Jag hade inte samma fina känsla som jag haft några dagar tidigare, men jag skulle ändå vilja att ni berättar vad ni ser och analyserar!

Farbror Joackim

På slutet blir han lite sur på mig när jag försöker komma åt hans yttersida, och detta tyckte producenten att vi absolut skulle ha med :crazy: :D

Fio och Susan: Vore kul om ni ville titta på filmen, då ni sett film på honom förut!

Senast ändrad:

Jag är ju inte nån topp-reiter direkt här men jag tycker att han ser mer avslappnad ut i traven än i galoppen, jag tycker inte han jobbar under sig lika bra som i traven i höger varv.

Jag är varken fio eller susan:D

Men jag tycker det ser ut som att ni passar bra ihop och han ser trevlig ut Joakim:D

Jag skulle vilja ha lite mer omväxlande tempo, för att få honom lite mer alert och plocka in baken ännu mer. Halvhalter och som sagt lite mer variationer, länga, korta. Det ser ut som att ni går i samma tempo och att du är völdigt följsam, men kanske skulle rida lite mer aktivt, och sätta honom lite mer emellanåt.

Nu har jag tittat snabbt en gång bara, (tog tid att få upp den:confused: ) så det är bara mina omedelbara intryck.

Jag vill självklart ha kommentarer från ALLA!! ;)

Du sätter huvudet på spiken igen, det ät ju just det, att jag känner att jag är mindre aktiv nu. "Rädd" för att förstöra något.
Men, det ska jag verkligen tänka på nu, ska rida mycket sidvärt och tempoväxlingar som jag "brukar" (brukade innan han blev skadad).

Vad tycker du om ryggen?

Han blev lite sur på slutet ja :mad: :D

Han har fin energi.
Jag tror han använder ryggen bra men jag skullle nog vilja ha ner halsen en aning och nosen lite framåt för att han riktigt ska kunna komma upp med ryggen. Särskilt i galopp går man med lite väl hög hals vilket går det svårare att få upp ryggen.

I trav ser det ut som om du bitvis får honom i en form som gör att han verkligen lyfter ryggen :d , sen höjer han (eller du?) halsen och då tappar du lite igen. Han ser absolut på filmen i alla fall, inte ut att ha några problem med att få upp ryggen, om du vågar rida lite mer aktivt och få honom att sänka halsen en aning bara. Du har energin väldigt bra och behöver bara göra resten, så har du honom där:D

Som jag ser det, alltså.

Han har bra galopp, måste jag lägga till!:D

Tack för kritiken!!

Det är en väldig skillnad iallafall på känslan nu mot förut. Jag håller med om halsen, och som det är nu, att han faktiskt oftast tar bettet och inte släpper det, vore det inte omöjligt att få ut den ytterligare.

Jag har förut trott att vi har lättare för galoppen, men nu får jag kämpa som en litet svin för att han ska hålla galoppen. Samma sak när jag longerar..

Jag ska se om jag kan fixa någon gammal film. För analysens skull :idea:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur