framåtbjudning

janny

Trådstartare
Hallå! Är det någon som har något bra tips på hur man får hästen mer alert, får den att öka framåtbjudningen? Går det att göra något åt en "slö" häst?
 
Sv: framåtbjudning

Har samma dilemma som dig.Jag kör mycket tempoväxlingar och det ger verkligen resultat.Han har blivit mycket vaknare.Sen så ä mina inne nu pga.alla insekter.De är helt enkelt tvugna att vara inne från ca.nio tio till ca.åtta på kvällen för de klarar inte av att vara ute:( detta har resulterat i en mycket piggare och gladare häst.Det tar så mycket energi från dom, mer än man kan ana
 
Sv: framåtbjudning

Vissa hästar är helt klart "slöare" än andra, men man kan alltid göra det bästa av situationen. Rent praktiskt kan det vara alltifrån en optimerad foderstat till utevistelse / chans till vila.

Ridmässigt så är det väl främst att variera* passen så mycket som möjligt - och framför allt att se till att dessa ligger på rätt nivå (mentalt som fysiskt) för att bygga mera arbetsvilja. Ni skall ju ha kul båda två! Hur länge man rider kan också vara viktigt, hästen ska helst "vilja mera" när ni slutar i stället för att vara slutkörd.

Variationer kan vara tempoväxlingar, nya vägar, andra gångartsföljder, löshoppning eller avsuttet arbete osv. Och kanske rent bus med annan kompis :)
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
784
Senast: Lejd
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp