Framåtbjudning i skritt

Zarro

Trådstartare
Hur gör ni för att få mer framåtbjudning i skritt?
Är det bara `tjata`,berömma och fortsätta så tills det sitter?
Jag har alltid tyckt att det är lite svårt och det är nog antagligen bara för att jag tycker att det är lite `trist` att skritta,gillar när det går undan men om man har högre ambitioner än bara ut å `tralla` så behöver man ha en hyffsad skritt med.
(Ursäkta för lite flummigt inlägg men jag hoppas att ni förstår)

Sv: Framåtbjudning i skritt

skriver lite så att jag hittar hit :) nyfiken på vad du får för tips...

Anledningarna till att de inte skritta framåt av sig själva kan vara många men på alla hästar går det att utveckla. Vi har en fyraåring med mindre bra skritt och alldelse fördåligt hasarbete som vi övar mycket med. Han "ramlar" på nedförbackar och "orkar" inte ta i uppför utan gå gärna över i småtrav. Med honom är vi alltid noga att han verkligen skall skritta i uppför då hellre i ett för sakta tempo men dock skritt som han behöver öva på. Med denna hästen måste vi också ge lite stöd på tömmen för att han ska ha möjlighet att hålla tempot och inte tappa balansen och gå över i trav.
Var konsekvent och lär hästen att gå fram när du tex smackar och gör den inte det direkt så lägg på pisken. Om du tillåter att din häst blir smackdöv så får du bara ta till starkare hjälper. På lite "lata" hästar får man var lite mer konsekvent än med en häst som har mycket framåtbjudning själv. Efterhand som hästen får upp kondition och styrka så går det lättare och lättare.

De flesta hästar har ju lättare för vissa gångarter än andra så det gäller ju att öva upp de svaga gångarterna.

Om ditt inlägg var flummigt så är nog mitt än flummigare ;)

Men du, då måste jag följdfråga lite.
(Är det E som är lite seg så?)
Sälg är ju så fruktansvärt seg i skritten. Tar långa steg, och är inte trög s.a.s, men går så långsamt och vid minsta drivning börjar han trava. Drar inte iväg, men är för lat (eller för dåligt i kondis eller hur man ska säga) så han väljer trav istället. Uppför är vi konsekventa med skritt, nedför bromsar han väldigt bra och går lugnt o fint även vid ridning.

Gärna tips på hur man ska göra för att få en snabbare skritt!
Lotta

Hej,
jag har samma problem och skulle också vilja ha något bra tips!
Jag kör en C-ponny och vi får alltid straff på skrittsträckan i maraton. Han är dessutom rätt liten och vi har ju samma tider som D-ponnierna och kallbloden så han måste lära sig att skritta på!! Men hur lär man honom det?
Jag tycker vi ändå håller ett ganske bra tempo och får hyfsad poäng på dressyrskritten..

Hej! Jag som kör shettis har fått mycket hjälp med detta för det är dubbelt så svårt att få en kortbent shettis att länga sig än en långbent.
Jag jobbar mycket med takten i handen.
När jag börjar skrittjobbet har jag stadigt tag med en-handsfattning och smackar åt hästen i takt med bakbenen, när han reagerar så länger jag tömmen millimeter för millimeter i takt med mina smakningar/bakben så han kopplar ihop ökningen med bakbensarbetet. Sen plockar jag snabbt tillbaka honom till kort kort skritt fortfarande med takten i handen, det är jobbigt och då vill han sen länga sina steg när jag länger tömmen steg för steg nästa gång.
Denna övning fungerar bäst ute i naturen där bjudningen är bra.
/jenny

KL

Shettisen jag körde hade iof inte jättedålig skritt, men var lite lat. Med honom tyckte jag att det funkade bäst att skritta på lång töm och driva fram, han svarade oftast med att öka på i 5-6 steg innan han segade ner igen - då drev jag igen. Till slut tyckte jag att han fick bättre bjudning...

Tror att det är viktigt att verkligen träna skritten - inte bara när det är dags för igångskritt eller avskritt, vilket är lätt att hama i.
Ett bra tips är också att när man kör ut eller rider ut, ha en speciell sträcka där man alltid alltid alltid skrittar, då lär sig hästen att det är skritt som gäller, så då ar det lättare att driva i skritten utan hästen går upp i trav...

Hoppas att ni fattar hur jag menar....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 161
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 159
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka