Fram och bakdelsvändningar?

Sv: Fram och bakdelsvändningar?

Framdelsvändningen togs bort eftersom Sverige var ensamma om att ha denna rörelse i ngt program.

Framdelsvändningen fungerar bäst som en koll på att ryttarna kan koordinera hjälperna.
Tyskarna rider förvänd framdelsvändning ffa för att lösgjöra hästen.

seriöst hjärnsläpp:confused: :confused:
naturligtvis rider man inte förvänd utan motställd framdelsvändning.

Framdelsvändning= flytta bakdelen
Bakdelsvändning= flytta framdelen
:crazy:

Tog man inte bort framdelsvändning även för att det är den enda rörelse vi rider på hästen som den inte gör naturligt i frihet??
Om hästarna ska tvärvända i hagen efter en snabb galopp, då sätter dom sig på rumpan och vänder = bakdelsvändning. Ska hingsten flasha lite för dom vackra stona så kan det nog komma både piaff och passage! Galoppombyte gör dom själva för balansen... mm mm...

Du menar att hästen ska behålla fotflyttningen från skritt? I dåliga framdelsvändningar ser man ofta att hästen hoppar över att lyfta inre fram och bara skruvar det benet runt...

Det kan ju säkert vara jättabra att nämna en bra korrigering av detta problem som säkert många har problem med!
att man under vändningen tänker på hur man placerar vikten! och att man med ett uppresande tygeltag "får upp" hästens huvud/nos!

Framdelsvändning: Hästen TRAMPAR runt sitt inre framben med huvudet ställt ifrån rörelsens riktning. Alltså om hästen centrerar sitt högra fram ska hästen vara ställt åt höger och flyttas undan för höger skänkel. Framdelsvändningen är lösgörande.

Bakdelsvändning: Hästen TRAMPAR runt sitt inre bakben och är ställd (absolut inte böjd som någon tidigare skrev) i röresleriktningen. Alltså om hästen går runt höger bakben ska den vara ställd åt höger och flyttas för vänster skänkel. Bakdelsvändningen är samlande.

Ojoj, sitter och kollar igenom vilka inlägg jag har skrivit och hittade den här tråden... Nej "solis" det var inte ett svar enbart till dig:) Det var ett försök att förklara fram- och bakdelsvändning på ytterligare ett sätt.:rofl: Hoppas du inte tog illa upp:o

Bakdelsvändning: Hästen TRAMPAR runt sitt inre bakben och är ställd (absolut inte böjd som någon tidigare skrev) i röresleriktningen.
Det var jag som skrev så.
Det är i grund o botten en mini-volt-tillbaka o ska då vara formad därefter.
Även när man vill ha en korrekt fotflyttning runt, så måste ytterbogen vara lite "framför" den inre, annars kan inte det yttre kliva över o förbi det inre- svårt att komma runt i en skrittpiruett o lika i galopp där den kortar sin insida ännu mer.

Senast ändrad:

Stämmer, men det är lätt att förböja hästen och då blir hela rörelsen fel...:smirk: Vid skrittpirruett ökar kravet på ställning och böjning ytterligare.

Senast ändrad av en moderator:

Precis PrinceFair, det stämmer också!;)

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 885
Senast: sweep
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
542
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
269
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben